۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

اظهارات كارشناسان آذربايجاني در خصوص نتايج سفر اردوغان به باكو

روزنامه "اكسپرس" با تشريح نتايج سفر اخير نخست وزير تركيه به باكو و علت عقب نشيني" رجب طيب اردوغان" از مواضع قبلي پرداخته و در اين خصوص نظرات كارشناسان را جويا شده است.
"زرتشت عليزاده" از كارشناسان سياسي جمهوري آذربايجان، اظهارات اردوغان در باكو را گامي "موقت و رو به عقب" دانسته است. وي روسيه و جمهوري آذربايجان را مانع اصلي بهبود مناسبات تركيه و ارمنستان خوانده و مي افزايد: "توافق روسيه با بازگشايي مرزهاي مشترك (تركيه و ارمنستان) باعث مخدوش شدن نفوذ اين كشور در ارمنستان مي شد، چرا كه گسترش مناسبات اقتصادي دو كشور، ارمنستان را از حيطه نظارت مسكو خارج مي سازد و اين روند مطابق ميل روسيه نيست".
"عليزاده" اردوغان را سياستمداري واقع بين خواند و افزود: "در صورت پيروزي حزب اردوغان در انتخابات هيچ ترديدي در بهبود مناسبات تركيه و ارمنستان نخواهد بود".
اكسپرس در ادامه مصاحبه با "ارسطو اروج اف" كارشناس مسايل سياسي را درج كرده و به نقل از وي مي نويسد: "موضوع بازگشايي مرزهاي تركيه و ارمنستان در مذاكرات مقام تركيه اي در باكو قطعي نشد و هنوز لاينحل باقي مانده است، هر چند بهبود مناسبات تركيه و ارمنستان هم چنان از اولويت هاي سياست خارجي آنكارا مي باشد". به عقيده اين كارشناس: "تركيه به عنوان يك بازيگر منطقه اي براي وارد شدن به صحنه قفقاز تلاش مي كند و لذا بهبود مناسبات با ارمنستان را ضروري مي داند و آمريكا و اتحاديه اروپا نيز از اين ايده حمايت و پشتيباني مي كنند". در ادامه "اروج اف" در خصوص روابط تركيه و آذربايجان مي گويد: "مشكلات موجود ميان دو كشور همچنان لاينحل باقي مانده است". وي عدم همراهي و بدرقه همسر نخست وزير تركيه در باكو از سوي بانوي اول جمهوري آذربايجان را منتج از اين موضوع دانست.

هیچ نظری موجود نیست: