۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

سفر رسمي رييس‌جمهور ارمنستان به ايران

امضاي 8 سند همكاري ما بين ايران و ارمنستان

به گزارش خبرنگار ايسنا، سرژ سركسيان، رييس‌جمهور ارمنستان كه در تاريخ 24 فروردين گذشته براي سفري دو روزه وارد تهران شده بود در مقر رياست جمهوري مورد استقبال رسمي دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور اسلامي ايران قرار گرفت. اين نخستين سفر سركسيان به ايران بود، كه در پاسخ به سفر رييس‌جمهور كشورمان به ارمنستان صورت مي‌گرفت.
پس از ديدارهاي رسمي مسئولان ايران و ارمنستان هشت سند همكاري مابين طرفين به امضا رسيد كه سند نهايي ساخت خط آهن ايران و ارمنستان، توافقنامه تامين اعتبار نيروگاه آبي ارس و توافقنامه تجارت آزاد از جمله‌ي اين اسناد مي باشد.
در طي سفر دو روزه رييس جمهور ارمنستان از سوي رهبر معظم انقلاب به حضور پذيرفته شد و همچنين با رييس مجلس، دبير شوراي عالي امنيت ملي و تني چند از مسئولان كشورمان ديدار و گفتگو كرد.
رييس جمهور ارمنستان و هيئت همراه همچنين ضمن حضور در آرامگاه بنيان گذار جمهوري اسلامي و نثار گل نسبت به مقام شامخ امام خميني ادعاي احترام نمودند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، روساي جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان پس از گفت‌وگوي خصوصي درباره روابط دوجانبه و مهم‌ترين مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي، با اشاره به ديدگاه‌هاي مشترك ايران و ارمنستان در بسياري از مسائل، اظهار كردند: با توجه به تحولات منطقه‌اي و جهاني افزايش همكاري‌هاي منطقه‌‌اي و بين‌المللي ايران و ارمنستان مهم و ضروري است.
روساي جمهور ايران و ارمنستان با تأكيد بر اين كه گفت‌وگو، منطق و عدالت بايد بر روابط كشورها حاكم باشد، خاطرنشان كردند: صلح، دوستي و برادري بايد با همكاري همه كشورها در منطقه حاكم باشد.
احمدي‌نژاد در مذاكرات مشترك هيأت‌هاي عالي‌رتبه جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان، سفر رييس‌جمهور ارمنستان به تهران را در جهش روابط دوستانه دو كشور مؤثر دانست و گفت: ارمنستان شكوفا، پيشرفته و پايدار به نفع كل منطقه است.
رييس‌جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه ارتقاي روابط با ارمنستان يكي از اصول قطعي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است، تاكيد كرد: روابط دوجانبه بايد در عرصه‌هاي مختلف از جمله تجارت، انرژي، حمل و نقل و همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي توسعه يابد.
رييس‌جمهور ارمنستان نيز در اين مذاكرات از حمايت‌ها و كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه پيشرفت و توسعه ارمنستان در بخش‌هاي مختلف قدرداني و تصريح كرد: ايروان خواستار گسترش و افزايش مناسبات و همكاري ها با تهران در عرصه هاي گوناگون است.

ديدار با رهبر معظم انقلاب
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در ديدار سرژ سركيسيان رئيس جمهور ارمنستان، مناسبات دو كشور را بسيار خوب دانستند و تأكيد كردند: اجراي توافق هاي سفر به تهران را با جديت پيگيري كنيد.
ايشان با اشاره به استقبال دولت و ملت ايران از گسترش روابط صميمانه با مردم و دولت ارمنستان، از نقش هم ميهنان ارمني در مقاطع مختلف تجليل و خاطرنشان كردند: هم ميهنان ارمني ما، در 8 سال جنگ تحميلي دوش به دوش برادران مسلمان خود از انقلاب و جمهوري اسلامي دفاع كردند.
به گزارش ايرنا رهبر انقلاب گسترش روابط كشورهاي همسايه را موجب افزايش استحكام دروني و تقويت صدمه ناپذيري آنها دانستند و افزودند: قدرت هاي بزرگ، سعي مي كنند با بهانه هاي مختلف، مانع از افزايش پيوندهاي منطقه اي شوند.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد نيز حضور داشت آقاي سرژ سركيسيان رئيس جمهور ارمنستان با ابلاغ سلام هايگرم مردم اين كشور به رهبر انقلاب اسلامي اعلام كرد با آمادگي كامل براي گسترش همه جانبه روابط به ايران آمده ايم و درباره آينده روشن تر روابط دو كشور، اطمينان داريم.
رئيس جمهور ارمنستان، ايران را داراي رفتاري منطقي و متعادل در مسائل منطقه و كشوري برخوردار از اراده اي قوي خواند و با اشاره به مذاكرات بسيار خوب خود با آقاي احمدي نژاد گفت: همه توافق هاي اين سفر را اجرا خواهيم كرد.

نشست خبري مشترك با سركيسيان
به گزارش ايرنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد در نشست خبري مشترك با سرژ سركيسيان همكاري بين كشورهاي منطقه را ضامن صلح، پيشرفت و ثبات در منطقه برشمرد و ملت‌هاي منطقه را داراي فرهنگ و تمدن مشترك خواند. وي روابط ايران و ارمنستان را عميق، دوستانه و رو به گسترش ارزيابي كرد و با اشاره به اسناد گوناگوني كه در زمينه‌هاي مختلف و براي گسترش همكاري‌ها بين دو كشور به امضا رسيد، گفت: روابط دو كشور به‌لحاظ رسمي طولاني نيست اما عمق روابط به مشتركات فرهنگي و تمدني دو ملت است. وي با ابراز خرسندي از اينكه ارمنستان گام به گام مسير پيشرفت را طي مي‌كند از رييس‌جمهوري اين كشور براي سفر به ايران تشكر كرد و گفتگوها و تفاهم‌ها بين ايران و ارمنستان را خوب و سازنده برشمرد.
رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسش خبرنگار تلويزيون ارمنستان با بيان اينكه جامعه ارمني بخشي از هموطنان ما هستند اظهار داشت: آنان در فرهنگ، تمدن و علايق با ملت ايران پيوند عميق دارند. احمدي‌نژاد اظهار داشت: جامعه ارامنه مانند ساير ايرانيان حافظ استقلال، عزت و مرزهاي جغرافيايي، فرهنگي و تمدني ايران زمين بودند.
وي خاطرنشان كرد: در دوران دفاع مقدس همه اقوام و اقليت‌ها از جمله ارامنه از ايران عزيز دفاع كردند.
رييس‌جمهوري ارمنستان نيز در اين نشست خبري تحكيم و تعميق روابط با ايران را از جمله اهداف سفر به تهران بيان كرد و گفت: صميمانه خوشحالم كه اين اهداف از سوي رييس‌جمهوري اسلامي ايران را نيز دنبال مي شوند.
سرژ سركيسيان آينده روابط ايران و ارمنستان را روشن خواند و از رهبر معظم انقلاب اسلامي، رييس‌جمهوري و ملت ايران به سبب عنايت و توجه به جامعه ارامنه و ميراث فرهنگي آنان در ايران تشكر كرد.
بخش پاياني سفر رييس‌جمهور ارمنستان به ديدار وي با ارامنه‌ي ايراني در ورزشگاه آرارات اختصاص داده شده بود. يادآور مي گردد وزيران خارجه، انرژي و منابع طبيعي، حمل و نقل و ارتباطات، اقتصاد، امور ارامنه خارج از كشور و نيز رييس بانك مركزي ارمنستان و شماري از نمايندگان مجلس ملي در اين سفر رييس‌جمهور ارمنستان را همراه مي‌كردند.

هیچ نظری موجود نیست: