۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

انتشار خاطرات يك گردشگر ترك درباره ملاقات با "استيو جابز"، نابغه خلاق دنياي كامپيوتر در رسانه‌هاي تركيه، جنجال آفريد.

"اصيل تونچر" در بيان خاطراتش از ملاقات با جابز، كه به عنوان يك توريست در استانبول به سر مي‌برد، مي‌گويد: "جابز ترك‌ها را دشمن مي‌پنداشت و حتي در زمان دور شدن از من از دست دادن با من خودداري كرد".
تونچر در بيان جزئيات ملاقاتش با جابز اظهار داشته است: "زماني كه من همراه وي به مسجد "اياصوفيه" نزديك شديم، شروع به تعريف تاريخ اياصوفيه نمودم و گفتم كه اين مسجد قبلاً كليسا بوده كه بعداً به مسجد تبدل شده است. جابز شروع به پرسيدن سوالاتي از من نمود.
او پرسيد: شما ترك‌ها با آن همه مسيحي چه كار كرديد؟ و بدون آنكه منتظر پاسخ من بماند و من كلمه‌اي به زبان آورم بلافاصله پرسيد: شما 1.5 ميليون تن از ارمنيان را قتل‌عام كرده‌ايد. به من بگوئيد آن چگونه به وقوع پيوست؟"
"اصيل تونچر" در ادامه بيان خاطراتش گفته است كه صحبت‌هاي من در نفي اين گفته‌ها "جابز" را بيشتر عصباني نمود تا حدي كه وي يك روز قبل از پايان مدت تعطيلاتش تركيه را ترك نمود. وي در زمان ترك استانبول حتي كلمه‌اي با من سخن نگفت و دست من را كه براي خداحافظي به طرفش دراز كرده بودم نفشرد.
يادآور مي‌گردد كه در كتاب "زندگي‌نامه استيو جابز" آمده است كه خانم كلارا هاكوپيان مادر ناتني وي كه عهده‌دار مراقبت و نگهداري وي بود يكي از بازماندگان نسل‌كشي ارمنيان بود كه نقش بسزائي در تربيت و ثبات شخصيتي وي ايفا كرده بود.
استيو جابز در تاريخ 5 اكتبر (13 مهر) در سن 56 سالگي به علت بيماري سرطان درگذشت. از وي به عنوان نابغه عرصه علوم كامپيوتر و باني شركت "اپل" نام برده مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: