۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

در سفر رييس جمهور به ارمنستان ؛ پنج يادداشت تفاهم همكاري بين ايران و ارمنستان امضاء شد

دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران صبح روز جمعه دوم دي ماه جاري به دعوت رسمي "سرژ سركيسيان"، همتاي ارمنستاني خود و در راستاي تحكيم روابط في‌مابين و توسعه همكاري‌ها در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي با اين كشور در صدر هيأتي عالي‌رتبه از وزرا و مسئولان عازم ارمنستان شد.
آقاي احمدي نژاد در بدو ورود به ايروان مورد استقبال "ادوارد نعلبنديان"، وزير امور خارجه ارمنستان قرار گرفت. سپس آيين استقبال رسمي از ايشان از سوي "سرژ سركيسيان"، رييس جمهور ارمنستان در كاخ رياست جمهوري اين كشور برگزار شد، پس از نواخته شدن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان، روساي جمهور دو كشور از يگان تشريفات حاضر در محل سان ديدند و پس از آن مقامات عالي رتبه همراه را به يكديگر معرفي كردند.
ملاقات با رييس جمهوري ارمنستان و رايزني درباره تحكيم روابط دوجانبه، توسعه همكاري‌ها و مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي، حضور در مذاكرات مشترك هيات‌هاي عالي رتبه دو كشور، ديدار با نخست وزير و رييس مجلس ارمنستان و ديدار با ايرانيان مقيم اين كشور از جمله برنامه‌هاي دكتر احمدي‌نژاد در سفر به جمهوري ارمنستان بود.
رييس جمهوري را در اين سفر يك روزه علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه، مجيد نامجو، وزير نيرو، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، محمدجواد محمدي‌زاده، رييس سازمان محيط زيست، علي سعيدلو، معاون امور بين‌الملل رييس جمهوري، نظام‌الدين برزگري رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و مجتبي ثمره هاشمي مشاور ارشد رييس جمهوري همراهي مي‌كردند.
ايران و ارمنستان به منظور افزايش سطح روابط دو كشور 5 يادداشت تفاهم همكاري به امضاء رساندند. اسناد همكاري امضاء شده ميان طرفين از سوي مقامات عاليرتبه دو كشور و در حضور روساي جمهور به امضا رسيد.
يادداشت تفاهم كمك توسعه‌اي، پروتكل الحاقي موافقت‌نامه ساخت و بهره‌برداري نيروگاه برق ‌آبي بر روي سد ارس، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه كار و امور اجتماعي، يادداشت تفاهم همكاري‌هاي زيست محيطي و يادداشت تفاهم همكاري بين موسسه‌هاي استاندارد دو كشور 5 سند همكاري مشترك بين ايران و ارمنستان بود كه به امضاي طرفين رسيد.

نشست مشترك هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و ارمنستان
فعال كردن ظرفيت‌هاي تهران - ايروان براي ارتقاي حداكثري سطح تبادلات اقتصادي
رؤساي جمهوري ايران و ارمنستان در نشست مشترك هيأت‌هاي عالي‌رتبه دو كشور با اشاره به اينكه ظرفيت همكاري‌هاي اقتصادي تهران- ايروان چندين برابر ميزان كنوني است، خواستار ارتقاي حداكثري تبادلات اقتصادي شدند.
دكتر احمدي‌نژاد در اين نشست با اشاره به روابط دوستانه و صميمي دو ملت اظهار داشت: "عدالت، پاكي، صلح، زندگي سرشار از عزت و دوستي ارزش‌هاي مشتركي‌اند كه دو ملت ايران و ارمنستان به دنبال تعميق و گسترش آن در جهان هستند".
احمدي‌نژاد و سركيسيان با اظهار رضايت از روابط رو به گسترش جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان بر عزم و اراده خود بر افزايش سطح مناسبات دوستانه و سودمند متقابل ميان دو كشور تاكيد كردند.
رييس جمهور با بيان اينكه هيچ مانعي در مسير تحكيم مناسبات ايران و ارمنستان وجود ندارد، بر فعال‌تر شدن كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور و تسريع در اجراي توافقات دوجانبه تاكيد كرد.
سركيسيان نيز در اين نشست با اشاره به اهميت افزايش همكاري‌هاي همه جانبه دو كشور گفت: "به رغم بحران اقتصادي موجود در دنيا تعاملات و مبادلات اقتصادي و تجاري دو كشور رشد خوبي داشته و البته ظرفيت‌هاي همكاري بسيار بيشتر از سطحي است كه تا كنون محقق شده است".
رييس جمهور ارمنستان اظهار داشت: "با وجود فضاي سازنده و تفاهم بين ايران و ارمنستان دستيابي به چندين برابر سطح كنوني روابط دو كشور دور از دسترس نيست".

رييس جمهور در ديدار نخست وزير ارمنستان: ايجاد تحول در همكاري‌هاي تهران - ايروان در تمامي سطوح رييس جمهور در ديدار با نخست‌وزير ارمنستان با اشاره به لزوم برداشتن گام‌هاي جديد در مسير شناسايي و فعال كردن ظرفيت‌هاي همكاري تهران- ايروان گفت: "دو كشور اشتراكات فراواني دارند كه مي‌تواند پشتوانه بسط روزافزون مناسبات و همكاري‌هاي همه جانبه قرار بگيرد".
وي روابط ايران و ارمنستان را پايدار و سازنده دانست و با اشاره به عزم دولت و ملت دو كشور بر گسترش روابط دوستانه و احترام‌آميز بر اهتمام ويژه به منظور ايجاد تحول و ارتقاي همكاري‌ها در تمامي سطوح تاكيد كرد.
رييس جمهور افزود: "مي‌توان با برداشتن گام‌هاي جديد در مسير ارتقاي سطح مراودات دوجانبه، روابط اقتصادي را به ميزان مطلوب رساند".
"تيگران سركسيان"، نخست وزير ارمنستان نيز در اين ديدار با اشاره به جايگاه و نقش ممتاز ايران در منطقه اظهار داشت: "ارمنستان همواره اهميت بالايي براي تحكيم روابط خود با جمهوري اسلامي ايران قائل بوده و مصمم است تا از تمامي ظرفيت‌ها و پتانسيل ‌هاي موجود در جهت تقويت مناسبات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي استفاده كند.
وي همچنين خواستار تسريع در اجراي توافقات دو جانبه و توسعه همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف از جمله ساخت و بهره‌برداري از سد و نيروگاه، تكميل خطوط انتقال فرآورده‌هاي نفتي، توسعه خطوط انتقال برق و احداث و اتصال خطوط راه آهن ايران و ارمنستان شد.
رييس جمهور در بازديد از پارلمان ارمنستان: ايران و ارمنستان در بسياري از مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي ديدگاه مشتركي دارند
احمدي‌نژاد در جريان بازديد از پارلمان ارمنستان، در ديدار رييس و جمعي از نمايندگان مجلس ملي اين كشور اظهار داشت: "ايران و ارمنستان در بسياري از مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي ديدگاه مشتركي داشته و به دنبال حاكميت صلح و عدالت در سراسر جهان هستند".
رييس جمهور با تاكيد بر اهميت مراودات نزديك و مستمر ايران و ارمنستان در سطوح مختلف، گفت: "ارتباط پارلماني پشتوانه بسيار خوبي براي تقويت روابط در زمينه‌هاي مختلف است و دولت جمهوري اسلامي ايران به طور كامل از ارتقاء اين‌گونه مراودات حمايت مي‌كند". ايشان با اشاره به اشتراكات فرهنگي دو ملت گفت: "روابط دوستانه ايران و ارمنستان ريشه در تاريخ كهن دو ملت دارد كه مي‌تواند سرمايه‌اي براي تعميق مناسبات و ايجاد روابط درخشان و الگو باشد".
آقاي‌احمدي‌نژاد جمعيت ارامنه ايران را بخشي از موجوديت جمهوري اسلامي ايران توصيف كرد و گفت: "ارامنه ايران در موجوديت ايران شريك هستند و بسياري از آنها در ايام دفاع مقدس در راه دفاع از اين سرزمين به شهادت رسيدند". رييس جمهور همچنين با اشاره به عزم مسئولان دو كشور براي ارتقاي همه جانبه روابط اظهار داشت: "عدم وجود نقطه تاريك در سابقه چند هزارساله روابط دو ملت، فرصت بسيار مناسبي براي توسعه روابط ميان دو كشور ايجاد كرده كه با همت مسئولان ايراني و ارمني به ثمر خواهد رسيد".
"سامول نيكويان"، رييس مجلس ملي ارمنستان نيز در اين ديدار گفت: "روابط سياسي نزديك و صميمي ارمنستان و ايران، ارتقاي همه جانبه روابط دو كشور را به ضرورتي اجتناب‌ناپذير تبديل كرده است". نيكويان اهميت افزايش مراودات پارلماني را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: "نزديكي هر چه بيشتر مجالس دو كشور نقش موثري در تسهيل مسير ارتقاء سطح روابط در دو كشور دارد". وي همچنين با اشاره به زندگي همراه با آرامش ارامنه در ايران از توجه دولت جمهوري اسلامي ايران به وضعيت ارامنه در ايران تقدير نمود و تاكيد كرد: "آنچه در ايران بر ارامنه و ساير اقليت‌هاي مذهبي مي‌گذرد، بايد به عنوان الگويي زنده از هم‌زيستي مسالمت‌آميز به دنيا معرفي شود".

ديدار رييس جمهور با ايرانيان مقيم ارمنستان
دكتر احمدي‌نژاد شامگاه جمعه ضمن ديدار با ايرانيان مقيم ارمنستان، گفت: "ملت ايران از فرهنگ، تمدن و تاريخ پرافتخاري برخوردار بوده و دست‌آوردهاي با ارزشي در حوزه‌هاي مختلف به بشريت ارائه كرده است". وي تاكيد نمود: "دشمنان ملت ايران به خوبي مي‌دانند كه يك ايرانِ پيشرفته و مقتدر مي‌تواند همه تحولات جهاني را به نفع صلح و عدالت تغيير دهد و همه توطئه‌ها و توهين‌ها و تحقيرهاي آنها به خاطر اين است كه ملت ايران از ايفاي چنين نقشي باز بماند". رييس جمهور افزود: "امروز كساني ملت ايران را تحت فشار قرار داده و به تروريسم متهم مي‌كنند كه اساس فرهنگ و زندگي آنها بر كشتار ميليون‌ها نفر از بوميان سرزمين‌هايي كه در آن ساكن هستند بنا شده است و اقتصاد آنها از توليد و صادرات سلاح و جنگ‌افروزي مي‌گذرد و اين در حالي است كه در زماني كه آنها از همه ظواهر تمدن بي‌بهره بوده‌اند، ملت ايران در قله‌ي علم، فرهنگ و تمدن قرار داشت". رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ايرانيان و ارامنه در طول تاريخ طولاني خود دوستاني صميمي بوده‌اند، تصريح كرد: "ايراني‌ها و ارامنه ويژگي‌هاي مشترك زيادي دارند و هر دو از ملت‌هايي بوده‌اند كه هزاران سال موحد بوده و با پيروي از ائمه الهي، فرهنگ و ارزش‌هاي الهي خود را حفظ كرده‌اند". احمدي‌نژاد با مثبت و پُرثمر توصيف كردن سفر خود به ارمنستان اظهار داشت: "با عزم جدي مقامات دو كشور سطح و حجم روابط ايران و ارمنستان روز به روز گسترش يافته و دوستي بين دو ملت بيشتر و عميق‌تر خواهد شد". در پايان اين ديدار دكتر احمدي‌نژاد در كنار ميهمانان اين مراسم و ايرانيان مقيم حضور يافت و از نزديك با آنها به گفتگو پرداخته و عكس يادگاري گرفت. رييس جمهوري پس از انجام سفر يك روزه به ارمنستان و ديدار با مقامات بلندپايه اين كشور، شب همان روز به كشور مراجعت نمود.

هیچ نظری موجود نیست: