۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

تصويب لايحه نسل كشي ارامنه در سناي فرانسه

علي رغم مخالفت هاي شديد تركيه، سناي فرانسه لايحه مجازات «انكاركنندگان نسل كشي ارامنه» را به تصويب رساند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، سناي فرانسه روز دوشنبه با 127 راي مثبت در مقابل 86 راي منفي لايحه مجازات انكاركنندگان نسل كشي ارامنه در سال 1915 را به تصويب رساند.
براساس اين لايحه، هر شخصي در فرانسه كه نسل كشي ارامنه توسط نيروهاي ترك عثماني را انكار كند، يكسال زنداني خواهد شد و 45 هزار يورو جريمه مي شود. براي اين كه اين لايحه به قانون تبديل شود بايد نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه آن را امضا كند. مقامات تركيه تهديد كرده اند كه اگر ساركوزي اين قانون را امضا كند؛ كليه مناسبات نظامي، اقتصادي و سياسي بين دو كشور فرانسه و تركيه به حالت تعليق درمي آيد.
گفتني است به دنبال تصويب لايحه نسل كشي ارامنه در پارلمان فرانسه در اول دي ماه سال جاري، آنكارا ضمن فراخواندن سفير خود از پاريس روابط سياسي و نظامي خود را با اين كشور به حال تعليق درآورد.

سارکوزی شیطان شد!
در پی تصویب لایحه مجازات انکارکنندگان نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در سنای فرانسه، برخی روزنامه های ترکیه با انتشار تصاویری از سارکوزی او را شیطان لقب دادند.
برخی از روزنامه های ترکیه از جمله روزنامه «حریت» روز سه شنبه با عنوان درشت سارکوزی را شیطان توصیف کرد و نوشت: «سارکوزی دموکراسی را کُشت».

نامه ساركوزی به اردوغان
"نیكلای ساركوزی"، رییس جمهوری فرانسه در پی تصویب لایحه مجازات انكاركنندگان نسل‌كشی ارامنه در مجلس سنای این كشور، روز سه شنبه نامه‌ای برای "رجب طیب اردوغان"، نخست وزیر تركیه ارسال كرد.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های خبری تركیه، ساركوزی در این نامه عنوان كرده است كه در این لایحه هیچ كشوری مخاطب قرار نگرفته است.
رییس جمهوری فرانسه در این نامه به منافع مشترك دو كشور اشاره كرده است.
مجلس سنای فرانسه لایحه مجازات انكاركنندگان نسل‌كشي ارامنه توسط ترك‌های عثمانی در سال 1915 را كه پیش از این توسط مجلس نمایندگان این كشور به تصوییب رسیده بود، تصویب كرد.
براساس این لایحه انكاركنندگان نسل‌كشی ارامنه به یك سال حبس و پرداخت 45 هزار یورو جریمه نقدی محكوم می‌شوند.
تصویب این لایحه در مجالس فرانسه، اعتراضات گسترده‌ای را در داخل و خارج از تركیه در پی داشته و موجب شده است كه روابط دو كشور به سردی بگراید.

هیچ نظری موجود نیست: