۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

احداث پايگاه

به گفته برخي منابع جمهوري آذربايجان، آمريكا در تلاش است تا در اراضي اين جمهوري پايگاه نظامي تاسيس نمايد و مذاكرات مستمري را در اين خصوص با اين كشور اغاز كرده است.
خبرگزاري "پوليگون" آذربايجان با اعلام اين خبر به نقل از "منابع موثق" نوشته است، هرچند مذاكرات در اين خصوص همچنان ادامه دارد اما تاكنون دست آورد مشخصي از آن حاصل نگرديده است، زيرا مقامات باكو نيك مي‌دانند كه در صورت تاسيس پايگاه نظامي در خاك آن كشور و حضور نيروهاي آمريكائي در آن توازن امنيتي منطقه بر هم خورده و روابط با همسايگان مهمي چون روسيه و ايران حالت خصمانه به خود خواهد گرفت. مقامات باكو با درك اين مهم با موضوع احداث پايگاه بسيار با احتياط برخورد مي‌كنند. اما با اين حال احتمال احداث آن را نفي نكرده و نهايتاً پاسخ رد به درخواست واشنگتن نمي‌دهند.
به گزارش اين خبرگزاري، آذربايجان براي دادن پاسخ مثبت به امريكا سه شرط اساسي زير را مطرح كرده است:
1- واشنگتن بايد براي حل‌وفصل مناقشه قراباغ آن گونه كه باب ميل باكو است، به آذربايجان كمك كرده و "تماميت ارضي" آن را محقق سازد.
2- موضوع احداث اين پايگاه نظامي را ابتدا با مسكو حل‌وفصل نمايد.
3- واشنگتن بايد از تكرار حوادثي مشابه آنچه در كشورهاي عربي روي داد در جمهوري آذربايجان جلوگيري كرده و تلاش‌هاي بين‌المللي را در اين راستا متوقف سازد.
پيشتر نيز يك نشريه اپوزيسيون دولت خبري مبني بر آماده شدن زمينه ايجاد چنين پايگاهي در خاك جمهوري خودمختار نخجوان با مشاركت نيروهاي جمهوري آذربايجان به چاپ رسانده و حتي اعلام كرده بود كه مانورهايي در راستاي آماده‌سازي فعاليت‌هاي اجرايي و نيز آموزش نظاميان آذربايجان در حال انجام است.

هیچ نظری موجود نیست: