۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

كشتار "درسيم"

موضوع كشتار ساكنان منطقه "درسيم" تركيه در سال‌هاي 38-1937 به تلويزيون نيز كشيده شد. خانم "ناگهان آلچي"، مجري توانا و نامي تلويزيون كه با بيان نظرات صريح و شجاعانه‌اش در تركيه چهره‌اي شاخص به شمار مي‌رود، در برنامه تلويزيوني شبكه رف‌ظشغثذ كه از سياست‌هاي دولت پشتيباني مي‌كند با اظهار نظر شجاعانه خود جنجال آفريد.
خانم آلچي در برنامه تلويزيوني كه به طور مستقيم پخش مي‌شد، وقايع درسيم را "نسل‌كشي" ناميد. اين گفته بلافاصله با واكنش مدير برنامه و حضار شركت كننده در برنامه روبرو گشت. مدير برنامه با گفتن اينكه به كارگيري واژه نسل‌كشي بسيار خطرناك است، زيرا تركيه سال‌هاي مديدي عليه ادعاي ارمنيان مبني بر نسل‌كشي نياكان آنان مبارزه مي‌كند، اظهار داشت: "مسئله نسل‌كشي ارمنيان از بخت بد ما هر ساله همچون شمشيري بر بالاي سر تركيه آويزان است". در واكنش به اين سخنان خانم ناگهان آلچي صراحتاً گفت: رويدادهاي سال 1915 يك شرم بزرگ محسوب مي‌شود. اگر تركيه با اين موضوع بسيار زودتر و به صورت معقولانه برخورد مي‌كرد، حال در چنين شرايطي گرفتار نمي‌گرديد و ناچار به قبول كشتارهاي وسيع و كوچ اجباري نمي‌شد.
شايان ذكر است كه در جريان كشتارهاي وسيع درسيم نظاميان تركيه ساكنان هزاران روستا و قصبه را به خاك خون كشاندند. طبق آمارهاي مختلف در جريان اين كشتارها تا 100 هزار تن به قتل رسيده‌اند. در جريان اين كشتارها هزاران تن از ارمنيان شرق تركيه كه در جريان نسل‌كشي سال 1915 جان سالم به در برده و به روستاهاي منطقه كردنشين درسيم پناه برده بودند نيز به قتل رسيدند. بدين ترتيب يك بار ديگر فرزندان و نوادگان آناني كه از نسل‌كشي سال 1915 رهائي يافته بودند، اين بار در درسيم قتل‌عام شدند.

هیچ نظری موجود نیست: