۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

گرداب تحريف و تزوير

به گفته "ارول دوران" نماينده آشوري مجلس تركيه كه به نمايندگي از حزب كردي "صلح و دموكراسي" وارد مجلس شده است، در كتب درسي جديد تاريخ، همچنان مطالبي عليه ارمنيان و آشوري ها نگاشته مي شود. كه باعث ترويج حس كينه و دشمني در ميان دانش آموزان عليه آنان مي شود.
به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، اين نماينده مجلس تاكيد كرده است: "در كتاب جديد تاريخ كلاس دهم كه از سوي وزارت آموزش ملي تركيه به چاپ رسيده است مطالب سخيفي منتشر شده كه پايمال كننده حقوق بشر است".
به گفته "ارول دوران"، در اين كتاب مطالبي عليه ارمنيان و آشوري‌ها به چاپ رسيده است كه حس تنفر و كينه و نيز توهين عليه آنان را ترويج مي‌كند. وي تاكيد كرده است كه در خصوص اين موضوع با وزير آموزش ملي ملاقات و گفت‌وگو كرده است. شخص وزير نيز ضمن اظهار تاسف از چاپ چنين مطالبي گفته است كه اين مسئله قبل از وزارت وي انجام گرفته است.
بعد از انعكاس اعتراض نماينده مجلس در جرائد و سايت هاي خبري مختلف، "عمر دينچر" وزير آموزش و پرورش ملي تركيه در گفتگو با نشريه "حريت ديلي نيوز" گفت، از انتشار هر گونه مطالب در كتب درسي كه مروج حس تنفر و دشمني عليه ارمنيان و آشوري ها باشد، ممانعت خواهد شد. (؟!) وي افزود: "نه تنها ارمنيان و آشوري ها بلكه ترك ها و كرد ها نيز بايد عليه اينگونه كتب و مطالب درسي كه نزد كودكان و نوجوانان ما حس تنفر و كينه ترويج مي كنند واكنش نشان دهند. (؟!) اين مسئله براي ترسيم آينده اي صلح آميز بسيار مهم است." به گفته وي، چنانچه دولت سريعاً در مورد بازنگري مطالب كتب درسي از خود نشان ندهد، با شكايت هاي قضايي روبرو خواهد گشت. (البته نگراني از بابت طرح شكايت اتباع اين كشور در دادگاها و مراجع اروپاي است.آراكس)
يادآور مي‌گردد؛ انتشار چنين مطالبي دهه‌هاي متوالي در كتب درسي مدارس تركيه امري عادي بوده است. با چاپ چنين مطالبي كه عملاً در راستاي سياست حكام تركيه در خصوص ترويج حس تنفر و كينه عليه مليت‌هاي اين كشور صورت مي‌گرفته، دولت مردان اين كشور طي دهه‌هاي متمادي نسلي بيمار در اين كشور تربيت كرده‌اند كه تمامي ملل ساكن اين كشور اعم از ارمنيان، آشوري‌ها، كردها، علوي‌ها، اعراب و غيرو را دشمن و خائن به كشور و قاتلان ملت ترك مي‌پندارد. اين سياست آنچنان كارساز واقع شد كه نسل‌هاي متوالي اين كشور حاضر به نگاه واقع بينانه به گذشته و تاريخ خود نشدند. و به نظر مي آيد تنها راه نجات نسل جديد تركيه، بيرون آمدن از گرداب تحريف و تزويري است كه ملي‌گرايان و پان‌تركيست‌هاي اين كشور مشوق و باني آن هستند.
هرچند در دهه اخير طيفي از روشنفكران و قشر آگاه ترك با جسارتي ستودني در مسير آگاه ساختن افكار عمومي با بخشي از واقعييت‌هاي سياه تاريخ آن كشور حركت كرده‌اند اما تا رسيدن به مقصد، كه همانا آگاهي و آشتي جامعه تركيه با گذشته‌شان است، راهي بس دراز در پيش است.

هیچ نظری موجود نیست: