۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

احمدي‌نژاد در ديدار وزير انرژي ارمنستان: كشورهاي منطقه بايد براي حل مسائل بر اساس تفاهم تلاش كنند

رييس جمهور در ملاقات با "آرمن موسسيان"، وزير انرژي و منابع طبيعي جمهوري ارمنستان كه اوايل خرداد ماه براي شركت در دهمين كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور به ايران سفر كرده بود، با بيان اينكه مهمترين وجه نزديكي ايران و ارمنستان همسايگي اين دو كشور است و همسايگي رابطه‌اي نيست كه بشود آن را از بين برد، اظهار داشت: "ايران و ارمنستان از روابط تاريخي و فرهنگي عميقي برخوردارند و دو ملت فاصله‌اي بين خودشان احساس نمي‌كنند".
وي با اشاره به سفر آتي خود به ارمنستان افزود: "اميدوارم در اين سفر تصميمات مناسبي براي گسترش و تحكيم مناسبات دو كشور اتخاذ شود".
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ايران محدوديتي براي توسعه حداكثري روابط با ارمنستان ندارد، گفت: "به همكاران خود در بخش‌هاي مختلف دولت سفارش خواهم كرد تا روند همكاري‌هاي دوجانبه را تسهيل و تسريع كنند".
"آرمن موسسيان" نيز در اين ديدار روند پيشرفت همكاري‌هاي مشترك را اميدبخش و مطلوب ارزيابي كرد و گفت: "اجراي پروژه‌هاي مشترك بين دو كشور نه تنها براي ايران و ارمنستان، بلكه براي كل منطقه اهميت و ثمرات زيادي دارد". وي ضمن قدرداني از برگزاري دومين جشن جهاني نوروز در ايران تصريح كرد: "حضور در اين جشن، خاطرات بسيار خوشي را در ذهن بنده از ايران و گذشته فرهنگي و تاريخي آن، حك كرد".

ملاقات وزراي نيرو ايران و ارمنستان
آرمن موسسيان در حاشيه ديدار با مجيد نامجو، وزير نيرو كشورمان در پاسخ به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: "امروز همكاري و روابط ميان دو كشور ايران و ارمنستان در سطح بالايي قرار دارد و آينده اين روابط را نيز مثبت ارزيابي مي‌كنم".
وي افزود: "همكاري ايران و ارمنستان در حوزه انرژي محدود به پروژه‌هاي مشترك حال حاضر ميان دو كشور نخواهد بود و در آينده نيز در پروژه‌هاي مشترك ديگري همكاري خود را ادامه خواهيم داد".
وزير انرژي و منابع طبيعي ارمنستان در پايان گفت: "در نظر داريم يك سيستم اثربخش و مناسب در زمينه انرژي در منطقه با همكاري ايران طراحي و اجرا كنيم".

قائم مقام وزارت راه و ترابري:
راه آهن 500 كيلومتري ارمنستان توسط پيمانكاران ايراني ساخته مي‌شود
"رضا پيل‌پايه"، قائم مقام وزارت راه و ترابري در مذاكره با "آرمن موسسيان" از آمادگي پيمانكاران ايراني براي ساخت راه‌آهن 500 كيلومتري ارمنستان- ايران خبر داد.
پيل‌پايه در اين ديدار گفت: "پيمانكاران ايراني توانمندي ساخت راه آهن از جلفا به مرز نوردوز و از مرز تا شهر سيسيان در خاك جمهوري ارمنستان را دارند".
وي با اشاره به ضرورت تامين منابع لازم براي اجراي اين پروژه تاكيد كرد: "پيمانكاران ايراني هم اكنون در حال ساخت بيش از هفت هزار و 500 كيلومتر راه‌آهن هستند و وزارت راه و ترابري آمادگي دارد كه براي معرفي پيمانكار همكاري لازم را داشته باشد. پيل‌پايه پيشنهاد كرد: "كميته مشترك ريلي به منظور بررسي جزئيات پروژه و تامين منابع مورد نياز تشكيل و پس از بررسي لازم به عنوان سند يادداشت و تفاهم به امضاي دو طرف برسد".
قائم مقام وزارت راه و ترابري افزود: براي ساخت راه‌آهن 500 كيلومتري از جلفا تا سيسيان به بيش از 2.5 ميليارد دلار اعتبار نياز است كه بايد توسط سرمايه‌گذاران مورد نظر در طول اجراي پروژه تامين شود.
آرمن موسيسيان نيز با ابراز خرسندي از همكاري با ايران و تمايل به افزايش مناسبات اقتصادي اظهار داشت: "اتصال شبكه ريلي دو كشور مورد توجه رؤساي جمهوري دو كشور است و اين خط ريلي در چارچوب كريدور شمال- جنوب اجرا ‌شده و داراي توجيهات اقتصادي است. وي افزود: "بانك توسعه صادرات همكاري‌هاي بسيار خوبي در تامين مالي پروژه‌هاي مختلف در ارمنستان داشته است و اميدواريم در اين طرح نيز همكاري نمايد".
رييس كميسسيون مشترك اقتصادي ارمنستان و ايران با دعوت از قائم مقام وزارت راه و ترابري براي ديدار از ارمنستان تصريح كرد: "شركت‌هاي مختلفي براي اجراي اين پروژه مذاكره داشته‌اند اما مايليم اين پروژه توسط پيمانكاران ايراني انجام شود".
ياد آور مي‌شود با تحقق اين پروژه، ارتباط ريلي ايران با اروپا از طريق ارمنستان و گرجستان ميسر خواهد شد.

رايزني دبيران شوراي امنيت ملي ايران و ارمنستان

"آرتور باغداساريان"، دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان كه براي حضور در كنفرانس بين‌المللي مبارزه با تروريسم به تهران سفر كرده بود، عصر روز شنبه چهارم تير ماه سال‌جاري (25 ژوئن) با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، در اين ديدار دو طرف راه‌هاي ارتقاي مناسبات دو كشور در حوزه‌هاي راهبردي از جمله حمل‌ونقل، انرژي و همكاري در جهت تقويت ثبات و امنيت در منطقه را بررسي كردند."سعيد جليلي"، دبير شوراي امنيت ملي ايران با تاكيد بر نياز منطقه به صلح و ثبات و رشد اقتصادي جهت ارتقاي سطح رفاه مردم، همكاري‌هاي منطقه‌اي و هوشياري كشورها در عدم مداخله نيروهاي واسطه‌اي را لازم شمرد.
آرتور باغداساريان نيز در اين ديدار ضمن دعوت رسمي از جليلي براي سفر به ارمنستان، خواستار گسترش روابط به ويژه در حوزه‌هاي اقتصادي و انرژي شد و از نقش جمهوري اسلامي ايران در تامين ثبات منطقه تقدير كرد.

آيا لايحه نسل كشي ارمنيان بار ديگر در كنگره آمريكا مطرح مي شود؟!

حداقل سالي يك بار اخباري مبني بر در دستور كار قرار گرفتن لايحه و طرحي در خصوص شناسايي و محكوميت نسل‌كشي ارمنيان در كنگره آمريكا در رسانه‌هاي خبري، خصوصاً رسانه‌هاي ارمنيان منعكس مي‌گردد. معمولاً با نزديك شدن به 24 آوريل، سالروز نسل‌كشي ارمنيان توسط تركيه حجم اخبار در اين خصوص افزايش مي‌يابد.
اما در ماه ژوئن (خرداد ماه) خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه كنگره آمريكا طرحي را براي بررسي و مجكوميت نسل‌كشي ارمنيان در دستور كاري خود قرار داده است و اين در حالي بود كه سه ماه پيش همين مجلس بررسي طرح مشابهي را از دستور كار خود حذف كرده بود. در تحليل اين رويدادها هاروت ساسونيان سردبير نشريه انگليسي زبان ارمني "كاليفرنيا كورير" كه در لس‌آنجلس به چاپ مي‌رسد، طي مقاله‌اي به بررسي اين موضوع پرداخت. در زير ترجمه گزيده‌هايي از اين مقاله را به چاپ مي‌رسانيم.

كنگره آمريكا قصد دارد لايحه جديدي را در رابطه با موضوع نسل‌كشي ارمنيان و محكوميت آن مورد بررسي قرار دهد. اما اين سئوال پيش مي‌آيد كه به چه علت اين مجلس مي خواهد براي بار سوم نسل كشي ارمنيان را مورد شناسايي قرار دهد. بساري از ما به ياد دارند كه كنگره آمريكا در سال هاي 1975 و 1984 به اتفاق آرا روز 24 آوريل را به عنوان "روز ملي يادبود رفتار غير انساني بشر عليه بشريت" مورد شناسايي قرار داده و به نوعي نسل كشي ارمنيان را به رسميت شناخته است. حال اين سئوال مطرح مي‌گردد كه تصويب طرحي مشابه براي بار سوم چه سودي براي ارمنيان در پي خواهد داشت؟ چنانچه در سال جاري اين طرح به تصويب نمايندگان برسد، آيا جامعه ارمنيان تلاش خواهد كرد تا سال آينده براي چهارمين بار طرح مشابهي در كنگره مطرح گردد؟
شايد باشند كساني كه معتقدند تصويب اين طرح‌ها در كنگره مي‌تواند به باز پس‌گيري سرزمين‌هاي اشغالي و احقاق حقوق پايمال شده ارمنيان از تركيه منتهي شود. اما اين باور از حقيقت بسيار دور است، زيرا تصويب اين‌گونه لوايح صرفاً بيانگر نظرات كنگره است و فاقد قدرت و ارزش اجرايي است. اگر اين طرح‌ها ارزش و منفعت ملموسي مي‌داشت، ارمنيان طي ده‌ها سالي كه از تصويب لوايح پيشين مي‌گذرد از ثمره آن‌ها بهره‌مند مي‌شدند.
در پاسخ به اين پرسش كه دست آورد اين محكوميت‌ها و شناسايي‌ها چيست؟ بايد گفت، به هرحال تصويب اين‌گونه لوايح مي‌تواند از جنبه آيين و كرامت انساني و نيز ابعاد رواني و سياسي ملي تاثيراتي مثبت در پي داشته باشد. ارزش‌هاي معنوي و كرامت انسان‌ها حكم مي‌كند كه بي‌عدالتي، نسل‌كشي و كشتارهاي گسترده ملل و خلق‌ها نه تنها فراموش و نفي نشود بلكه محكوم نيز گردد. اما طي دهه‌هاي متوالي دول حاكم بر تركيه با ادامه سياست انكار و نفي واقعيت نسل‌كشي، ارمنيان را وا داشت تا هر ساله در صدد طرح موضوع نسل‌كشي و محكوميت آن در كنگره آمريكا برآيند.
متاسفانه دولت‌هاي حاكم بر آمريكا با پشتيباني از آنكارا و در حقيقت حمايت از سياست انكار و نفي دولتمردان اين كشور، نقش عمده‌اي در اجرا و تحقق اين سياست پست ايفا كرده‌اند، اين در حالي است كه سياستمداران آمريكايي در موضوع نسل‌كشي ارمنيان با طرح واژگاني بي‌محتوا و بازي با كلمات عملاً مشوق آنكارا در ادامه پايمالي حقوق ارمنيان و شستن خون 5/1 ميليون زن وكودك، پير و جوان بي گناه بوده‌اند.
بايد گفت، براي ارمنيان تصويب لوايح اينچنيني تنها مي‌تواند از جنبه معنوي ارزشمند تلقي گردد، به عبارت ديگر بازماندگان و نوادگان قربانيان نسل‌كشي وقتي مي‌بينند كه جهانيان و مجالس كشورهاي مختلف با آنان اظهار همدردي كرده و خود را شريك درد و رنج آنان مي‌دانند، احساس آرامش و تسلاي خاطر مي‌كنند.
اما از سوي ديگر هر زمان كه صحبت‌هايي در خصوص طرح لايحه بررسي و محكوميت نسل‌كشي ارمنيان در كنگره آمريكا مطرح مي‌گردد، انعكاس گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان، خصوصاً تركيه پيدا مي‌كند و اين در حالي است كه در عرصه سياسي نيز جار و جنجال‌هاي بسياري به راه مي‌افتد كه صد البته موضع‌گيري‌ها و رفتارهاي هيستريك به اصطلاح سياسي دولتمردان تركيه نقش اساسي در پديدار گشتن اين وضعيت ايفا مي‌كند.
در حالي كه كنگره آمريكا هر ساله ده‌ها لايحه اينچنيني را با موضوعات متفاوت به تصويب مي‌رساند كه تقريباً هيچ كدام از آنان تا اين حد مورد توجه و كند و كاو رسانه‌ها قرار نمي‌گيرد، اما رهبران تركيه به محض اطلاع يافتن از احتمال طرح موضوع نسل‌كشي ارمنيان در كنگره با تهديد واشنگتن و گسيل هيئت‌ها و مقامات بلندپايه سياسي به اين كشور ضمن به خدمت در آوردن جريان‌ها و لابي‌هاي ذي‌نفوذ قوي و هزينه كردن سرمايه‌هاي سياسي نهايتاً آن چنان جو متشنج سياسي را ايجاد مي‌كنند كه نتيجه آن اطلاع يافتن ميليون‌ها تن از مردم جهان از موضوع نسل‌كشي ارمنيان مي‌باشد. هر چند هدف تركيه از اين اقدامات همانا عدم طرح موضوع نسل‌كشي ارمنيان و سرپوش نهادن بر اين واقعيت است، اما آنان با برخوردها و عكس‌العمل‌هاي غير منطقي و هيستريك خود عملاً جهانيان را از جنايت‌هاي ضد بشري كه توسط نياكانشان بر ارمنيان روا گشته است آگاه مي سازند.
نگارنده مقاله در ادامه ضمن اظهار تمايل و اميدواري از تكرار اين‌گونه برخوردها از سوي حكام تركيه مي‌نويسد: "همه ما اميدواريم كه دولت تركيه بار ديگر همچون گذشته استراتژي خصمانه و جنگجويانه خاص خود را پي گيرد تا بار ديگر توجه جهانيان به موضوع نسل‌كشي ارمنيان معطوف گردد. اين بار ما مي‌توانيم تنها از عكس‌العمل‌ها و جنجال‌هاي دولت تركيه كه در قبال اين لايحه به راه مي‌افتد، استفاده نمائيم، زيرا به احتمال بسيار زياد در شرايط كنوني به دليل در اكثريت قرار داشتن جمهوري‌خواهان در كنگره، بررسي و تصويب هر گونه طرحي در خصوص موضوع نسل‌كشي ارمنيان حداقل براي آينده نزديك محتمل به نظر نمي‌رسد، و اين در حالي است كه اواخر سال گذشته ميلادي در حالي كه انتظار مي‌‌رفت به لحاظ اكثريت داشتن نمايندگان دمكرات در كنگره لايحه‌اي در محكوميت وشناسايي نسل‌كشي به تصويب برسد، به لحاظ پاره اي ملاحضات سياسي و تحولات و رويدادهاي خاص منطقه‌اي، كنگره اين لايجه را از دستور كاري خارج و بررسي آن را به فرصتي ديگر موكول كرده بود.
البته سياست‌ها وعملكردهاي تركيه در پاره‌اي مواقع مي‌تواند شرايط مساعدي را براي ما فراهم آورد. چنانچه به لحاظ موضع‌گيري‌ها و عملكردهاي آنكارا در خصوص موضوع ارمنيان و يا ديگر مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي برخورد و يا بحراني در روابط تركيه و آمريكا پديد آيد، در آن صورت اين امكان وجود دارد كه كاخ سفيد از تصويب لوايحي به نفع ارمنيان حمايت به عمل آورد. اما تا آن زمان جامعه ارمنيان آمريكا موضوع شناسايي و محكوميت نسل‌كشي را در اولويت برنامه‌هاي هر ساله خود قرار داده و تحت هر شرايطي آن را پي خواهند گرفت و دولت تركيه را وادار خواهد ساخت تا ميليون‌ها دلار صرف فعاليت‌هاي لابي و تبليغاتي خود كند.
نويسنده در پايان مقاله به جامعه ارمنيان آمريكا توصيه مي‌كند كه در سال جاري ميلادي به غير از پي‌گيري لايحه شناسايي نسل‌كشي ارمنيان به چند مورد ديگر نيز توجه كنند. وي در اين باره مي نويسد: "جامعه ما بايد در سال جاري از پيگيري و طرح شناسايي نسل‌كشي فراتر رفته از كنگره بخواهد موارد زير را نيز مد نظر داشته باشد.
-دولت تركيه را وادار نمائيد تا كليساها و ابنيه مقدس ارمنيان را كه غصب كرده است به خليفه‌گري ارمنيان استانبول بازپس دهد تا اين اماكن نه به عنوان موزه، مسجد و يا مراكز توريستي، بلكه به عنوان مكاني مقدس كه به ارمنيان تعلق دارد، به عنوان يك كليسا مراسم مذهبي در آن برگزار گردد. (1)
-ياد رافائل لمكين را گرامي داريد. كسي كه تحت تاثير قتل‌عام ارمنيان براي اولين بار واژه نسل كشي را به عنوان يك اصطلاح حقوقي مطرح نمود.
-محاصره ارمنستان از سوي تركيه و جمهوري آذربايجان پايان دهد.
-از حقوق اقليت هاي ساكن در تركيه (آشوري ها، علوي ها، ارمنيان، اعراب، يوناني ها، يهودي ها و كرد ها) حمايت به عمل آورد.
نگارنده مقاله در پايان از جامعه ارمنيان آمريكا خواسته است تا با در نظر گرفتن تحولات در حال وقوع در آفريقا، خاورميانه و جهان عرب و پديدار شدن شرايط نوين منطقه اي فعالانه براي پي گيري حقوق و منافع ملت ارمني كوشا باشند.

زير نويس: --------------------------
1- 1- اواسط ماه ژوئيه (اواخر تيرماه) كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا با 43 راي مثبت و 1 راي منفي طرحي را به تصويب رساند كه در آن از تركيه خواسته شده است تا كليسا هاي غضب شده اقليت هاي مسيحي آن كشور را به آنان باز پس داده و فشار عليه آنان را پايان دهد.-آراكس-

بعد از ادعاهاي همسايگان درباره مولانا، فارابي، ابوسعيد، ابن‌سينا، رودكي و ماني، جمهوري آذربايجان بناي يادبود نظامي‌گنجوي را ثبت جهاني مي‌كند

صدرا محقق: حكيم نظامي گنجه‌اي، متخلص به نظامي شاعر و داستان‌سراي پارسي‌گوي قرن ششم هجري است اما آنگونه كه در خبرها آمده مقامات فرهنگي كشور آذربايجان قصد دارند بناي يادمان نظامي‌گنجوي شاعر بزرگ ايراني را در فهرست ميراث فرهنگي يونسكو ثبت كنند. اين در حالي است كه خمسه مشهور نظامي‌گنجوي شامل پنج شاهكار منظوم عاشقانه در زبان فارسي از جمله مخزن‌الاسرار، هفت پيكر، خسرو و شيرين، اسكندرنامه و ليلي و مجنون بيش از اين توسط ايران در فهرست ميراث مكتوب يونسكو به ثبت رسيده است. براساس خبري كه خبرگزاري ميراث فرهنگي روي خروجي خود قرار داده "المار وليوف"، شهردار شهر گنجه در جريان برگزاري مراسم هشتصد و هفتادمين سالگرد اين شاعر نام‌آور ايراني با اعلام اين خبر يادآور شد: تلاش‌ها براي معرفي و درخواست جهت ثبت اين اثر در فهرست ميراث جهاني يونسكو تقريبا به انجام رسيده و در عين حال تلاش‌هاي ديگري نيز در راستاي شناخت و معرفي بيشتر اين شخصيت فرهنگي و تاريخي در شهر گنجه در دستور كار مقامات قرار گرفته است. وي همچنين از شكل‌گيري مركز نظامي در شهر گنجه خبر داد كه به زودي با هدف انجام مطالعات گسترده در زمينه ميراث نظامي و توسعه و معرفي آن به عموم مردم در سطح جهاني قرار است طبق فرمان رييس‌جمهور اين كشور آغاز به كار كند. بنا بر همين گزارش، هم اكنون گروهي متشكل از 17 متخصص از مقامات شهري و روشنفكران و كارشناسان كار خود را براي تشكيل اين مركز آغاز كرده‌اند. موسسه مطالعات آثار نظامي، موزه نظامي، مركز انتشارات و همچنين دپارتمان روابط خارجي ازجمله بخش‌هايي است كه براي كار در اين مركز پيش‌بيني شده است. مراحل اين كار قرار است در اجلاس سي‌و‌پنجم كميته ميراث جهاني كه از 29 خردادماه در پاريس آغاز شده، بررسي شود. بنابر اعلام سايت يونسكو، در اين اجلاس 42 اثر طبيعي و تاريخي از 40 كشور جهان براي ثبت در فهرست ميراث جهاني بررسي مي‌شوند. البته بايد گفت، نظامي‌زاده شهري به نام گنجه در شمال جمهوري آذربايجان كنوني است. نام اين شهر از گنج پارسي برگرفته شده است. بر اساس آثار به جا مانده از يك تاريخ‌نگار و كشيش ارمني به نام "گيراگوش" كه همزمان با نظامي‌گنجوي مي‌زيسته: پيش از حمله مغولان، شهر گنجه داراي انبوه جمعيت پارسيان و اقليتي از مسيحيان بود. اين تاريخ نگار اين را در كتابي به عنوان "تاريخ ارمني‌ها" نوشته است. از سوي ديگر بنا بر آنچه در فصل 21 همين كتاب ديده مي‌شود گيراگوش در نوشته‌هاي خود بين ايراني، اعراب و ترك‌ها تفاوت قايل بوده است. علاوه بر اين حمدالله مستوفي هم در قطعه شعري گنجه را جزو چهار شهر مهم ايران خوانده بود. اين شهر تا دوره قاجاريه، بخشي از سرزمين ايران بود. در خلال جنگ‌هاي ايران و روسيه در قرن نوزدهم، گنجه به همراه شهرهاي ديگري از قفقاز ضميمه خاك روسيه شد.
البته زاده شدن در گنجه تنها دليل اين مدعا نيست، چراكه يكي از نويسندگان جمهوري آذربايجان به نام ارسلي نوشابي در پيش‌گفتار كتاب خود تحت عنوان "نظامي و ادبيات تركي" كه در باكو به چاپ رسيده اين بيت را به نظامي منسوب كرده است: "پدر بر پدر، مر مرا ترك بود/ به فرزانگي هر يكي گرگ بود" و با استناد به آن، او را ترك خوانده است، اين در حالي است كه اين تك بيت هم به لحاظ فني (قافيه) نادرست است و هم در هيچ يك از نسخ خطي بازمانده از آثار اين شاعر ديده نشده است. علاوه بر اين در ادبيات پارسي و فرهنگ ايراني هيچ‌گاه انتساب به گرگ فضيلت شمرده نمي‌شد و گرگ جانوري خونخوار به شمار آمده است. بر اساس آثار واقعي به جا مانده از نظامي نيز اين مساله ديده مي‌شود. اين بيت از نظامي است: "پيامت بزرگست و نامت بزرگ/ نهفته مكن شير در چرم گرگ"
جمهوري آذربايجان علاوه بر نظامي‌گنجوي، تاكنون ادعاهايي در رابطه با بابك خرمدين، موسيقي عاشيقلار و حتي شهريار نيز داشته است. داستان به همين جا ختم نمي‌شود. جمهوري تاجيكستان نيز ادعاهاي مشابهي را در رابطه با رودكي و ابوعلي‌سينا دارد، تركمنستان شيخ ابوسعيد ابوالخير عارف نامي را از آن خود مي‌داند، عراقي‌ها ادعايي مشابه در رابطه با ماني نقاش و انديشمند ايراني دارند، افغانستان، سوريه و تركيه هم با تاكيد بر اينكه مولانا ايراني نيست هر كدام اين شاعر و عارف پارسي‌گوي را از خود مي‌دانند. در مورد عجيبي نيز مقامات كشور قزاقستان، ابونصر فارابي را قزاق خوانده‌اند.
روزنامه شرق، 1/4/90

تاييد درگيري نيروهاي مرزي ايران و جمهوري آذربايجان

در جريان اين حادثه يك نفر از نيروهاي مرزباني جمهوري آذربايجان كشته شد.
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور ضمن تاييد درگيري محدود نيروهاي مرزي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان، علت وقوع اين حادثه را ورود غيرقانوني و بي‌توجهي نيروهاي آذري به دستور ايست مرزبانان ايران ذكر كرد.
"علي عبداللهي" روز دوشنبه 13 تير ماه (4 ژوئيه) در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايرنا افزود: "اين درگيري به دنبال ورود غيرقانوني نيروهاي مرزي جمهوري آذربايجان به داخل خاك ايران و بي‌توجهي به هشدارهاي ايست مرزبانان كشورمان به وقوع پيوست".
وي خاطرنشان كرد: "پس از اين واقعه، در تماس‌ها و ملاقات‌هايي كه بين نيروهاي مرزباني جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان انجام شد، موضوع از سوي مسئولان دو كشور مورد بررسي قرار گرفت و هم اينك نيز اين موضوع از مجاري ديپلماتيك در حال پيگيري است".
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور يادآور شد: "عبور مرزبانان از مرز بطور سهوي يك امر عادي است كه گاهي موارد در مرزهاي مختلف با كشورهاي همسايه رخ مي‌دهد، اما در اينگونه مواقع به دستور ايست مرزباني كشور مقابل توجه دارند و در نهايت موضوع با تفاهم مرزباني دو كشور برطرف مي‌شود كه البته در اين مورد مرزبان جمهوري آذربايجان به دستور ايست توجه نكرد".
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه مرزبانان جمهوري آذربايجان توجه بيشتري به خطوط مرزي و هشدارهايي كه از سوي مرزبانان كشورمان صادر مي‌شود، داشته باشند.
متذكر مي‌گردد، در جريان اين حادثه يك نفر ازنيروهاي مرزباني جمهوري آذربايجان كشته شد.


صفحات تاريك يك پرونده

قاتل "دينك" به 23 سال حبس محكوم گرديد
مقصران اصلي
"اگيون ساماست"، قاتل "هراند دينك"، روزنامه نگار ارمني در جريان دادرسي كه در دادگاه ويژه اطفال (افراد نابالغ) برگزار گرديد، اعلام كرد، مقصر اصلي قتل دينك نه شخص وي بلكه آناني هستند كه با نوشتن مقاله دينك را خائن به وطن مي ناميدند. (!)
به نوشته نشريه تركيه‌اي "پوستا"، در جريان جلسه دادرسي قاتل تلاش نمود تا با استفاده از شرايط ويژه دادگاه چنين وانمود كند كه وي در زمان انجام قتل نوجواني نابالغ و ساده بوده كه تازه مدرسه متوسطه را به اتمام رسانده و نه هراند دينك را مي‌شناخته و نه شناختي از ارمنيان داشته است.(؟!)
به نوشته اين روزنامه ساماست اين مطالب را در دفاعيه پنج صفحه‌اي خود در جريان دادرسي قرائت نمود. وي در بخشي از دفاعيه خود اظهار داشت: "من تقصيري ندارم. مقصر آناني هستند كه با نوشتن مطالب مختلف، دينك را خائن به وطن معرفي مي‌كردند. من خار را از چشمانم در آوردم، حال بگذار نويسندگان اين مطالب به فكر فرو روند. آنان امروز كجا هستند؟ كساني كه مرا به اين روز انداخته‌اند. مگر اين من بودم كه قلم به دست گرفتم و نوشتم هراند دينك و اورهان پاموك خائن به كشور هستند، به ما دشنام مي‌دهند و مي‌خواهند تركيه را تكه تكه كنند. آيا اين مطالب توسط من نوشته شده است؟".
ساماست در بخش ديگري از دفاعيه خود گفت: "آنان در خلال برنامه‌ها و تفاسير تلويزيوني خود مي‌گفتند، آيا يك ميهن‌پرست پيدا نمي‌شود كه اين دو را بكشد؟! من قرباني اينگونه مسائل شدم. اما به راستي نويسندگان، گويندگان و مفسرين اين برنامه‌ها امروز كجايند؟ اين افراد كه كينه و دشمني ترويج مي‌كردند، بگذار امروز صداي مرا بشنوند".
قاتل هراند دينك كه در زمان انجام قتل 17 سال سن داشت با نشان دادن خود به عنوان فردي نابالغ و فريب خورده كه قرباني كينه ورزي ديگران شده است، در بخش ديگري از دفاعيه خود اظهار داشت: "من در آن روز بعد از ديدن دينك تصميم گرفتم كه به وي تيراندازي نكنم، بلكه با مشت به وي حمله كنم، اما به ناگاه چهره "ياسين حيال" در برابر ديدگانم به تصوير در آمد و ترس بر تمام وجودم مستولي گرديد. من ياد آن مقالات و تفاسير افتاده، خود را گم كردم".(؟!)
يادآور مي‌گردد، كه "ياسين حيال" از همكاران ساماست و از طراحان اين ترور بود كه بعد از دستگيري نيز از كشته شدن دينك اظهار ندامت نكرد.

درخواست وكيل
و اما در جريان هفدهمين جلسه دادگاه ساماست وكلاي خانواده هراند دينك اسناد جديدي در خصوص ارتباط داشتن قاتل با مقامات امنيتي تركيه به دادگاه ارائه كردند. در اين جلسه خانم "فتيحه چتين"، وكيل خانواده دينك شهادت معاون پليس شهر ترابوزان كه در دادگاهي در آنكارا بيان شده بود را تقديم رييس دادگاه كرد. طبق اين شهادت "نجاتي اكيجي" اظهار مي‌دارد: پدر اوگيون ساماست بعد از ديدن فيلم روز وقوع قتل كه توسط دوربين‌هاي امنيتي منطقه تصويربرداري شده بود و مشاهده چهره فرزندش كه كلاهي سفيد بر سر داشت و در حال فرار از محل جنايت ديده مي‌شد، بلادرنگ با مقامات پليس ترابوزان تماس گرفت". به گفته معاون پليس اين شهر، وي تلاش كرده در بازجويي‌ها با كمك پدر قاتل، محل اختفاي فرزندش را بيابد، اما اين تلاش‌ها بي‌ثمر مانده، زيرا ساماست در هيچ يك از اين مكان‌ها پيدا نشد. در پايان بازجويي، پدر ساماست به معاون پليس گفته، مطمئناً محل اختفاي فرزندم را فرمانده ژاندارمري مي‌داند، زيرا آنان با يكديگر بسيار ملاقات مي‌كنند".
خانم چتين، از دادگاه خواسته است پدر ساماست را براي اداي شهادت به دادگاه فرا خواند تا مشخص شود فرمانده‌اي كه فرزند قاتلش با وي مرتباً ملاقات مي‌كرده، چه كسي بوده است.
قابل ذكر است؛ علي‌رغم گذشت بيش از 4 سال از قتل هراند دينك به دليل كوتاهي قوه قضائيه تركيه، هنوز پيشرفت چشمگيري در راستاي افشاي ابعاد مختلف اين ترور و آمران اصلي اين جنايت حاصل نگشته است.

از بين رفتن سند مهم (؟!)
از سوي ديگر روزنامه "حريت" طي مطلبي خبر از بين رفتن سندي مهم در پرونده قتل هراند دينك را داد.(!) اين روزنامه نوشت: "كاركنان پليس آنكارا تمامي مكالمات ضبط شده "ياسين حيال"، يكي از سازماندهان اصلي ترور هراند دينك كه به عنوان اسناد مهم ضميمه پرونده شده بود را پاك كرده‌اند. به نوشته حريت، اين اطلاعات از سوي يكي از كاركنان اداره پليس ترابوزان در اختيار آنان قرار گرفته است. اين شاهد تاكيد كرده است، كه ماموران پليس مطمئناً چنين اقدامي را بدون موافقت فرماندهان و مقامات ارشد خود انجام نمي‌دادند.
اين روزنامه در مطلب ديگري به نقل از "نيحات ارگيون"، وزير تجارت و توليد آن كشور نوشت، مطمئناً موج شكايت‌ها و پرونده‌سازي‌هايي كه چند سال قبل از قتل هراند دينك از سوي مقامات قضائي و وابستگان دستگاه‌هاي دولتي عليه وي به جريان افتاد نقش به سزايي در ترور دينك ايفا كرد. به گفته وزير تجارت و توليد تركيه، شاكيان با استناد به ماده 301 قانون كيفري كشور كه مجازات‌هايي را براي توهين كنندگان به شان و هويت ملي ترك‌ها در نظر گرفته، شكايت‌هاي متعددي را عليه هراند دينك مطرح كردند كه نهايتاً اين شكايت‌ها زمينه ساز ترور و قتل وي گرديد.
به گفته اين وزير ترك، حزب "عدالت و توسعه" اردوغان، با انجام اصلاحاتي در ماده 301 قانون كيفري، اشتباه بزرگي را مرتكب شد. نيحات ارگيون در اين باره گفت: "ما با انجام اصلاحات در ماده 301 اشتباهاتي را مرتكب شديم. ما به قضات اين اختيار را داديم كه با نظر و استباط شخصي از ماده 301 قانون كيفري، افراد را مجازات كنند، در حالي كه قبل از انجام اصلاحات، قضات براي مجازات افراد با استناد به اين ماده قانوني نيازمند موافقت وزارت دادگستري بودند، ما در سال 2005 با حذف اين تبصره، عملاً اعلام كرديم بگذار قضات با نظر و سليقه شخصي خود افراد را مجازات كنند".
وي اظهار داشت: "چنانچه اين تغييرات اعمال نمي‌شد، به احتمال بسيار زياد عليه هراند دينك پيگردهاي قضايي صورت نمي‌گرفت".
نيحات ارگيون با اشاره به اين مسئله كه مقامات مسئول بعدها بار ديگر تغييراتي را در اين ماده قانوني اعمال كردند، گفت: "ما بار ديگر موافقت وزرات دادگستري را براي آغاز پيگرد قضايي شرط نموديم. وي با اشاره به فراخوانده شدن هراند دينك به دادگاه كه با استناد به اين ماده قانوني صورت گرفت، گفت: "در جريان دادگاه رسيدگي كننده به پرونده دينك توطئه‌هاي هدفمندي صورت مي‌گرفت، توطئه‌هايي كه گام به گام به ترور و قتل وي منتهي گرديد".

آخرين خبر
قاتل به 23 سال حبس محكوم گرديد
بالاخره بعد از سپري شدن بيش از چهار سال از ترور هراند دينك، دادگاه ويژه اطفال (افراد نابالغ) تركيه راي نهايي خود را صادر كرد. اين دادگاه در نشست 25 ژوئيه (سوم مرداد)، اوگيون ساماست را مجرم شناخته و بابت قتل عمد به 21 سال و 6 ماه حبس و براي حمل و نگهداري سلاح غير مجاز به 1 سال و 4 ماه زندان محكوم نمود. طبق نظر دادگاه مدت زمان بازداشت قاتل از مجموع 23 سال حبس وي كسر خواهد شد. ساماست چند روز بعد از به قتل رساندن دينك، كه در تاريخ 19 ژانويه 2007 (29دي 1386) صورت گرفت، دستگير شد. طبق حكم صادره قاتل بايد 3/2 مدت محكوميت خود را گذارنده و بعد از سپري شدن 10 سال و 8 ماه از زندان آزاد گردد.
قبل از صدور راي، "علي دمير"، دادستان استانبول با مد نظر داشتن صغر سني قاتل كه در زمان انجام جرم 17 سال بوده، از دادگاه درخواست نمود كه ساماست را "براي قتل از پيش طرح‌ريزي شده و حمل سلاح غير مجاز" به 19 الي 27 سال حبس محكوم نمايد.
وكيل خانواده دينك ضمن اظهار رضايت از حكم صادره از اينكه هويت افراد پشت پرده اين جنايت همچنان مخفي ماند، اظهار تاسف و ناخرسندي كرد.
هنوز از ميزان احكام همدستان قاتل و هويت كساني كه در پشت پرده اين جنايت نقش داشته‌اند خبري منتشر نگرديده است.


ملاقات سران روسيه، ارمنستان، آذربايجان در "قازان"

كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه نشست قازان علي‌رغم عدم حصول توافق، نقطه عطفي در روند مذاكرات صلح قراباغ بوده است.
اجلاس سه جانبه سران روسيه، ارمنستان و جمهوري آذربايجان درباره مذاكرات صلح قراباغ كه در تاريخ 25 ژوئن (4تير) در شهر "قازان" پايتخت جمهوري خودمختار تاتارستان فدارسيون روسيه برگزار گرديد بدون نتيجه پايان يافت. هر چند قبل از برپائي نهمين دور ملاقات "سرژ سركسيان" و "الهام علي‌اف"، روساي جمهور ارمنستان و آذربايجان كه با وساطت "ولاديمير مدودف"، رييس جمهور روسيه برگزار گرديد، گفته مي‌شد به احتمال زياد سندي در خصوص اصول كلي و اساسي توافقات مذاكرات صلح ميان طرفين به امضا خواهد رسيد، اما بعد از چندين ساعت گفتگو، اين نشست نيز بدون نتيجه مشخص پايان يافت.
در پايان اين ديدار طرفين بيانيه مشترك صادر كرده‌اند. در اين بيانيه آمده كه طرفين در قبال برخي مسايل به تفاهم متقابل دست يافته‌اند. حل اين مسايل باعث حل مناقشه بر اساس "اصول اساسي" خواهد شد.
وزير امور خارجه ارمنستان دليل شكست مذاكرات را طرح ده پيشنهاد اصلاحي جديد از سوي جمهوري آذربايجان ذكر كرد. وي حصول تفاهم نامه براي حل و فصل مناقشه را منوط به پس گيري اين پيشنهادات از سوي طرف آذربايجاني دانست.
در اين حال "المار محمدياراف" وزير خارجه آذربايجان در باره نتايج اين نشست گفت: "نشست اخير رؤساي جمهور آذربايجان، ارمنستان و روسيه طولاني‌ترين نشست سه جانبه آنها بود. رؤساي جمهور آذربايجان و ارمنستان جهت نزديكي مواضع دو كشور در مورد تداوم مذاكرات به توافق رسيده‌اند".

تماس تلفني اوباماْ
باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا يك روز قبل از برگزاري نشست قازان با الهام علي‌اف و سرژ سركسيان، روساي جمهور آذربايجان و ارمنستان گفتگوي تلفني كرد.
در تماس‌هاي ياد شده، رييس جمهور آمريكا به بيانيه مشترك خود با "نيكولا ساركوزي" و "ديميتري مدودف"، روساي جمهور فرانسه و روسيه اشاره كرد و در باره آن كه اكنون زمان براي انجام اقدامات قاطع در مورد حل‌وفصل صلح‌آميز مناقشه قراباغ كوهستاني فرا رسيده است، تاكيد كرد.
اوباما به روساي جمهور ارمنستان و آذربايجان پيشنهاد كرد كه مناقشه قراباغ با اصول اساسي در طول ديدار سه جانبه آتي در شهر قازان حل‌و‌فصل گردد كه البته چنين نشد.
در سايت رسمي كاخ سفيد در باره اين تماس‌هاي تلفني آمده است: "وقتي كه روساي دو كشور در مورد مناقشه قراباغ كوهستاني در چهارچوب اصول اساسي به توافق برسند، آن گاه بايد مذاكرات براي حل اين مشكل بر اساس اصول هلسينكي را آغاز كنند".
قابل ذكر است كه وزارت امور خارجه فرانسه نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن اعلام حمايت و ابراز خرسندي از مذاكرات مستقيم روساي جمهور ارمنستان و آذربايجان خواستار ادامه گفت‌وگوها تا حصول راه حل صلح آميز شد.

واكنش اتحاديه اروپا
در واكنش به ملاقات اخير سران در قازان و عدم حصول تفاهم نامه، اتحاديه اروپا اعلام كرد، از تلاش هاي "ديميتري مدودف" رييس جمهور فدراسيون روسيه و گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا براي حل و فصل درگيري قراباغ حمايت مي كند. "كاترين اشتون"، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با بيان اين مطلب، تاكيد داشته است، كه رهبران ارمنستان و آذربايجان نتوانستند از آخرين ديدار برگزار شده در "قاران" كه فرصت خوبي براي توافق بر سر اصول اساسي حل مناقشه قراباغ بود، استفاده نمايند. وي همچنين گفته است كه بكارگيري همه تلاش هاي موجود حهت بر طرف كردن اختلافات موجود بر سر اصول اساسي اين مناقشه ضروري مي باشد. اين مقام اروپاي ضمن استقبال ازبه كار گيري همه اقدامات ديپلماتيك براي حل اين مناقشه از طريق مذاكرات صلح آميز، اظهار داشت: "بايد تا برگزاري انتخابات پارلماني سال 2012 ارمنستان و سال 2013 جمهوري آذربايجان در روند مذاكرات تحولات مثبتي ديده شوند". وي افزود، حل اين مناقشه از طريق مذاكرات صلح آميز به نفع منافع اتحاديه اروپا مي باشد و كمك خواهد كرد تا در منقطه قفقاز جنوبي وضعيت باثبات برقرار گردد".
كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه نشست قازان علي‌رغم عدم حصول توافق، نقطه عطفي در روند مذاكرات بوده است.
يادآور مي‌گردد؛ گروه مينسك سازمان همكاري و امنيت اروپا از سال 1992 براي حل مناقشه قراباغ تلاش مي‌كند، كه رياست مشترك آن را كشورهاي روسيه، فرانسه و ايالات متحده بر عهده دارند.

پرداخت جريمه

به گزارش روزنامه "راديكال"، چاپ استانبول "اورهان پاموك"، نويسنده سرشناس ترك و برنده جايزه نوبل ادبيات به خاطر اداي جمله "ترك‌ها يك ميليون ارمني و 30 هزار كرد را كشته‌اند" در شعبه سوم دادگاه شيشلي استانبول به پرداخت شش هزار لير ترك معادل چهار هزار دلار آمريكا محكوم شده است.
اين دادگاه شكايت "كمال كرنچ‌سيزي"، وكيل طرفدار "ارگنه كن" و پنج نفر از بستگان سربازان كشته شده را وارد دانسته و پاموك را به پرداخت 1000 لير در حق شاكيان پرونده محكوم كرده است. البته وي اجازه خواهد داشت ظرف مدت 15 روز به راي صادر شده اعتراض نمايد.
قابل ذكر است كه شاكيان اين پرونده در سال 2006 با شكايت عليه پاموك درخواست 36000 لير غرامت كرده بودند، كه دادگاه شيشلي با آن موافقت نكرده بود. پس از اعتراض به حكم صادره، دادگاه تجديد نظر خواستار بررسي مجدد موضوع در دادگاه شيشلي استانبول شد.
اورهان پاموك در سال 2005 در مصاحبه با ماه‌نامه سوئيسي "تاگساينگر" صراحتاً به موضوع قتل‌عام ارمنيان و لزوم بررسي آزادانه درباره وقايع اسفبار سال 1915 اشاره كرده و اعلام كرده بود، كه ترك‌ها در سال 1915 يك ميليون ارمني و سي هزار كرد را كشته‌اند. وي تاكيد كرده بود: "در تركيه كسي جرات صحبت در اين باره را ندارد، ولي من مي‌گويم".
پس از اين اظهار نظر، پاموك با توجه به ماده تاسف‌بار 301 قانون جرايم جنايي (اهانت شان به ملت ترك) تحت تعقيب قضايي قرار گرفت. اما بعد از چند سال كش و قوس و تحت فشار افكار عمومي جهان و خط و نشان كشيدن اتحاديه اروپا دادستاني تركيه از موضع خود عقب‌نشيني كرده و شكايت عليه پاموك را مختومه اعلام كرد.
علي‌رغم فشارها و جو ترور حاكم عليه اين نويسنده نام آشناي ترك، وي چندي قبل نيز براي دومين بار در مصاحبه با يك ماه‌نامه يوناني اظهارات خود را تكرار نمود و اضافه كرد كه "من گفته‌هاي خود را پس نمي‌گيرم".
يادآور مي‌گردد كه در حال حاضر پاموك براي حفظ جانش در خارج از كشورش سكونت دارد.

خاچيك خاچر برنده‌ي جايزه‌اي ادبي در بيروت شد

به گزارش ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران) جايزه ادبي «گيورگ مليتنيايي» همه ساله از طرف هيأت داوران خود كه از نويسندگان و شاعران برجسته ارمني ساكن بيروت تشكيل شده، به دو يا سه نويسنده و شاعر ارمني اهدا مي‌شود. كه براي سال 2011، "خاچيك خاچر"، از نويسندگان ارمني ايران نيز به عنوان يكي از برندگان اين جايزه معرفي شده است.
اين جايزه براي آخرين كتاب خاچيك خاچر به نام "درياي سرنوشت من" كه به زبان ارمني نوشته شده و شامل 26 داستان كوتاه و نيمه‌بلند، چندين قطعه ادبي و چند داستان كوتاه است و در بيروت به چاپ رسيده، به او اهدا شده است.
تعدادي از داستان‌هاي كتاب "درياي سرنوشت من" به زبان فارسي نيز چاپ شده است. از جمله اين داستان‌ها، "زندگي چنين خواهد شد"، "پريسا"، "ايستگاه چهارم"، "حياط كليسا"، "در رده قهرمانان" و "پيروزي" را مي‌توان نام برد، كه در سال 1389 توسط انتشارات "نوح نبي" در كتابي با عنوان "زندگي چنين خواهد شد" در تهران به چاپ رسيده است.
قابل ذكر است بنياد ادبي «گيورگ مليتنيايي» به حوزه كليسايي انتيلياس وابسته است و از سال‌ها پيش به نويسندگان تلاشگر جوايزي اهدا مي‌نمايد.

تهديد پژوهشگر ترك توسط افسر پليس

خبرگزاري "فيرات" تركيه در تاريخ 14 ژوئن (24خرداد) گزارش داد: "باسكين اوران"، استاد سرشناش روابط بين‌الملل دانشگاه‌هاي تركيه، فعال اجتماعي و پژوهشگر حوزه اقليت‌هاي ملي و مذهبي با مراجعه به مركز پليس استانبول اعلام كرده است، كه از سوي يك مامور پليس تهديد به مرگ شده است.
باكسل اوران با اشاره به اين كه اين پيام تهديدآميز از سوي گروهي موسوم به "بريگارد انتقام تركيه" ارسال شده است، افزود: "تعجبم دو چندان شد وقتي دريافتم كه اين پيام تهديد‌آميز از سوي يكي از افسران پليس اداره مبارزه با جنايت‌هاي سازمان يافته ارسال گرديده است".
در اين پيام تهديد‌آميز آمده است: "در تاريخ 17 ژوئن (27 خرداد) با نشان دادن قدرت ترك‌ها باكسل اوران را از بين خواهيم برد".
در اين پيام همچنين از "اتين ماهچوپيان"، سردبير هفته‌نامه "آگوس" و از فعالين اجتماعي ارمنيان استانبول، "عثمان بايدمير"، شهردار كردتبار دياربكر، "صباحت تونجل"، از نمايندگان كرد مجلس ملي تركيه و "اكن بريدالي" به عنوان خائنان به وطن ياد شده است.
قرار است نخستين جلسه دادگاه رسيدگي به شكايت باكسل اوران در تاريخ 27 ژوئيه (5 مرداد) برگزارگردد.
لازم به يادآوري است، كه باكسل اوران يكي از بانيان كمپين (طومار مجازي) موسوم به "ارمنيان، ما را ببخشيد" مي‌باشد. اين كمپين در سال 2008 به همت اوران و جمعي از روشنفكران ترك در شبكه اينترنت به راه افتاد كه امضا كنندگان آن بابت آنچه كه "ظلم عليه ارامنه و كوچاندن اجباري آنان از منطقه آناتولي در اواخر دوره امپراتوري عثماني" و "مصيبت بزرگ" تلقي شده، به نام خود از ارمنيان عذرخواهي كردند. در اين طومار كه به امضاي هزاران تن رسيد، آمده است: "وجدان من اجازه نمي‌دهد مصيبت بزرگي كه ارامنه عثماني در سال 1915 دچار آن شدند را انكار كنم. من اين بي‌عدالتي را نفي مي‌كنم و خود را در احساسات و آلام برادران و خواهران ارمني شريك مي‌دانم و به نوبه خود از آنان پوزش مي‌طلبم".

استاندار آذربايجان شرقي بر حل مشكل رواديد از طرف جمهوري آذربايجان تاكيد كرد

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به مسافرت بدون اخذ رواديد تعداد زيادي از اتباع جمهوري آذربايجان براي مداوا به تبريز گفت: "مردم ايران نيز به دنبال حل مشكل رواديد براي تسهيل در سفر به جمهوري آذربايجان هستند".
به گزارش ايرنا، "احمد عليرضابيگي" روز جمعه 3 تير (24 ژوئن) در مراسم افتتاح پل مرزي جلفا‌-‌نخجوان كه با حضور "محمدرضا رحيمي"، معاون اول رييس جمهوري، "آرتور راسي‌زاده"، نخست وزير جمهوري آذربايجان و "واصف طالب‌اف"، رييس مجلس جمهوري خودمختار نخجوان صورت گرفت، افزود: "هر اقدامي كه به نزديكي مناسبات منطقه‌اي بيانجامد ارزشمند است و بر اين اساس جمهوري اسلامي به دنبال تحكيم روابط با همسايگان است".
وي ايجاد اين پل بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خودمختار نخجوان را نشانگر علاقه طرفين به گسترش روابط دانست و افزود: "صادارت دو ميليارد متر مكعبي گاز ايران به جمهوري آذربايجان و ترانزيت برق به نخجوان نشان از ريشه‌دار بودن همكاري‌ها دارد".ْ
اعتبار ساخت اين پل، 40 ميليارد ريال است و هدف از ساخت آن، تسهيل در ترافيك عبوري، سامان بخشيدن به يكي از راه‌هاي مرزي و ترانزيتي كشور و همچنين ايمني رفت و آمد بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان ذكر شده است.

مذاكرات آمريكا با آذربايجان در مورد پايگاه راداري "قبله"

به گزارش خبرگزاري "ترند" جمهوري آذربايجان، "اندرو شاپيرو"، دستيار وزير خارجه آمريكا در امور سياسي و نظامي در پايان دور جديد مذاكرات امنيتي آذربايجان-آمريكا كه در تاريخ 24 ژوئن (سوم تير) در باكو انجام گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: "احتمال دارد كه مذاكرات آمريكا با آذربايجان در مورد پايگاه راداري "قبله" آذربايجان ادامه يابد".
وي تصريح كرد: "آمريكا هم اكنون در چارچوب همكاري‌هاي خود با روسيه و ناتو، در مورد سيستم‌هاي پدافند هوايي مذاكراتي را انجام مي‌دهد".
"آراز عظيم‌اف"، معاون وزير امور خارجه آذربايجان نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: "پايگاه راداري قبله براي آذربايجان اهميت زيادي دارد. اين پايگاه در تأمين امينت روسيه نيز نقش زيادي دارد. مسكو در سال 2007 به واشنگتن پيشنهاد داده بود كه از اين پايگاه راداري به صورت مشترك استفاده كنند".
گفتني است، پايگاه راداري قبله كه در خاك جمهوري آذربايجان قرار دارد در نظام اتحاد جماهيري شوروي يكي از واحدهاي مهم سيستم پدافند ضدموشكي شوروي بوده است. پس از فروپاشي شوروي و استقلال جمهوري آذربايجان، اين پايگاه در اختيار اين كشور قرار ‌گرفت. روسيه برغم اختلاف نظر با باكو، استفاده از اين پايگاه راداري را ادامه داد. در سال 2002 طبق قراردادي كه بين دو كشور آذربايجان و روسيه به امضا رسيد اين پايگاه در قبال دريافت چند صد ميليون دلار به مدت 10 سال به اجاره مسكو در آمد.

تفكر دو لتي

قتل "هراند دينك" سردبير و روزنامه نگار ارمني ثمره سياست دولت تركيه بود. "آلپر تاش" رهبر حزب "آزادي و همزيستي" تركيه در گفتگو با شبكه تلويزيوني "ان تي وي" با بيان نقش مستقيم مقامات دولتي در اين جنايت گفت: " قتل "دينك" ثمره يك همكاري گروهي بود. در اين كار دولت نيز دست داشته است. از جمله افرادي كه به اين قتل وجهه قانوني دادند "جمال چيچك" سخنگوي دولت بود. در انجام اين كار استاندار استانبول، رئيس پليس و رئيس ژاندارمري نيز نقش داشتند. "هراند دينك" در نتيجه سياست اتخاذي دولت به قتل رسيد".
"آلپر تاش" در ادامه گفتگو با اشاره به انتقال پرونده قاتل "دينك" به دادگاه اطفال و به محكمه كشاندن وي در اين دادگاه گفت: "دولت از يك نوجوان، قاتل ساخت لذا قبل از به محكمه كشاندن "اوگيون ساماست" قاتل دينك، درست خواهد بود كه اين سياست و تفكر دولتي كه منجر به اين جنايت گرديد و نيز مصببين آن محاكمه شوند.

"ارگنه‌كن" قصد ترور اسقف اعظم ارمنيان تركيه را داشت

رسيدگي به اتهامات شبكه تروريستي "ارگنه‌كن" در تركيه ادامه دارد. به گزارش رسانه‌هاي تركيه در تاريخ 7 ژوئن (17 خرداد) دادگاه استانبول براي بررسي پرونده "ابراهيم شاهين" و "سروت كيانك"، از فرماندهان ارشد سابق نيروهاي ويژه پليس تركيه به اتهام برنامه‌ريزي براي قتل پاتريارك "مسروپ موتافيان"، رهبر مذهبي ارمنيان تركيه تشكيل جلسه داد.
سروت كيانك، عضو گروهي موسوم به اس- 1 بود، كه مي‌بايست با راهنمايي‌هاي اطلاعاتي و فرماندهي عملياتي ابراهيم شاهين، اسقف موتافيان را به قتل برساند.
شاهين در پاسخ به اين پرسش دادگاه كه آيا كيانك از قبل اسقف موتافيان را مي‌شناخت؟ گفت: "زماني تامين امنيت كليساهاي ارمنيان در حين برگزاري مراسم مذهبي بر عهده ما بود، ما به مسائل امنيتي دقت فراواني داشتيم، كه اين موضوع گاهاً باعث ناراحتي شركت‌كنندگان در مراسم نيز مي‌شد. پس از ديدار با روحانيون كليسا در اين مورد به توافق رسيديم و سپس با روحانيون ارمني نهار خورديم. پيش از آن نيز محفاظت از شخص اسقف موتافيان را در ديدار از قبرستان ارمنيان بر عهده داشتم".
يادآور مي‌گردد؛ كه "ارگنه‌كن" يك شبكه تروريستي مخفي تندرو كماليست است كه هدف آن "پاسداري از ارزش‌هاي بنيان نهاده شده توسط كمال آتاتورك در تركيه بيان شده است".
اطلاعات و برنامه‌هاي اين گروه از سال 1996 پس از واقعه موسوم به "سوسورلوك" برملا گرديد. در آن سال تصادفي در منطقه سوسورلوك تركيه روي داد كه منجر به كشته شدن دو تن از سرنشينان يك خودرو گرديد كه يكي از آنان از افسران ارشد امنيتي تركيه و ديگري رهبر سرشناس و تحت تعقيب مافياي آن كشور بود. پيگيري‌هاي اطلاعاتي اين رويداد مسكوت ماند اما بعدها با اوج‌گيري عمليات اين سازمان تروريستي كه در درون حكومت هر روز بر قدرتش افزوده مي‌شد پرده از شبكه عنكبوتي آن برداشته شد.
از سال 2007 پيگيري‌هاي قضايي عليه اين گروه آغاز و تاكنون دهها تن از اعضاي آن دستگير شده‌اند. اعضاي اين گروه متهم به برنامه‌ريزي و اجراي عمليات ترور فعالان سياسي و اجتماعي، قتل روشنفكران، بمب‌گذاري در اماكن عمومي و مراكز متعلق به كردها و همچنين متهم به برنامه‌ريزي براي كودتاي نظامي در تركيه هستند.
ارگنه‌كن همچنين به اتهام مشاركت در قتل "هراند دينك"، سردبير هفته‌نامه ارمني "آگوس" مورد سوءظن دادگاه قرار دارد. اعضا اين تشكيلات تروريستي عمدتاً از نظاميان و كارمندان نهادهاي نظامي و امنيتي تركيه هستند. به اعتقاد اپوزوسيون تركيه، گروه ارگنه‌كن توسط دولتمردان تركيه و با هدف تسويه حساب با مخالفان تاسيس شده است.

تركيه درصدد ايجاد دفتر بازاريابي محصولات نظامي در آذربايجان است

در راستاي تلاش براي توسعه صادرات محصولات نظامي در منطقه قفقاز و آسياي ميانه، تركيه قصد ايجاد دفتر فروش و بازاريابي اينگونه محصولات در جمهوري آذربايجان را دارد.
خبرگزاري "آپا" جمهوري آذربايجان در تاريخ 31 مي (10 خرداد) سال جاري با نشر اين خبر اعلام كرد: "ايجاد چنين دفتري موجب ارائه مشاوره جهت فعاليت‌هاي تبليغاتي و بازاريابي براي توليدات نظامي تركيه در منطقه قفقاز و آسياي ميانه خواهد شد".
اين خبرگزاري افزود: "تركيه كه درصدد افزايش صادرات محصولات صنايع نظامي خود به ميزان يك ميليارد دلار تا پايان سال‌جاري ميلادي است، پيشتر نيز چنين دفاتري را در آمريكا و قطر ايجاد كرده است".
بر اساس اين گزارش هم اكنون جمهوري آذربايجان با بيش از20 شركت صنايع دفاعي تركيه همكاري دارد و طي چهار ماه اول سال جاري ميلادي (ژانويه تا آوريل) به عنوان بزرگترين وارد كننده تسليحات نظامي از تركيه، دهها ميليون دلار تسليحات و ادوات نظامي از اين كشور خريداري كرده است. جمهوري آذربايجان در سال گذشته نيز براي بهينه‌سازي و به روز كردن تجهيزات ارتش خود افزون بر 200 ميليون دلار تجهيزات نظامي از تركيه وارد كرده بود.
بنا بر گزارش‌ها جمهوري آذربايجان امسال بودجه‌اي نزديك به يك ميليارد و سيصد ميليون دلار براي بخش نظامي تخصيص داده است.

تيگران سركيسيان: ارمنستان اراده كافي براي حل مناقشه قراباغ را دارد

نخست وزير ارمنستان گفت: "مقامات ارمنستان داراي اراده سياسي كافي براي حل مناقشه قراباغ هستند".
"تيگران سركيسيان"، نخست وزير ارمنستان در مصاحبه با شبكه "بي‌بي‌سي" افزود، ما اميدواريم همكاران آذري‌مان نيز چنين اراده‌اي از خود بروز دهند.
وي با اشاره به روند عادي‌سازي روابط با تركيه اعلام كرد، ارمنستان در بيست سال گذشته موضع‌گيري سياسي مشخصي در اين رابطه داشته است. ايروان آماده عادي‌سازي روابط با همسايگان بدون پيش شرط است. سركيسيان تاكيد كرد، اما تحولات اخير حاكي از آن است كه تركيه آمادگي اين را ندارد تا رويكرد مشابهي از خود نشان دهد. به اعتقاد سركيسيان وزن سياسي تركيه تنها زماني افزايش خواهد يافت كه اين كشور به پيروي از قواعد بازي بين‌المللي بپردازد.
نخست وزير ارمنستان در پايان گفت، مشكلات موجود با همسايگان موضع‌گيري‌هاي تركيه را دچار اختلال مي‌كند. آنكارا بايد به اصلاحات دموكراتيك براي عضويت در اتحاديه اروپا ادامه دهد.

تائيد موافقتنامه مربوط به پايگاه 102 روسيه در ارمنستان

دوماي روسيه با افزايش مدت حضور نيروهاي اين كشور در پايگاه 102 ارمنستان، از 25 سال به 49 سال موافقت كرد.
پايگاه 102 بزرگترين پايگاه روسيه در قفقاز است كه در نزديكي شهر "گيومري" ارمنستان و در چند كيلومتري مرز اين كشور با تركيه قرار دارد. در اين پايگاه بيش از سه هزار نظامي حضور دارند. گفته مي‌شود تجهيزات گسترده‌اي از جمله سيستم پدافند موشكي اس-300 و جنگنده‌هاي ميگ- 29 و ده‌ها دستكاه تانك در اين پايگاه مستقر است.
در تاريخ 20 اوت سال 2010 و در جريان سفر "دميتري مدودف"، رييس جمهوري روسيه به ارمنستان، وزيران دفاع دو كشور موافقتنامه‌اي امضا كردند كه بر اساس آن مدت اجاره و حوزه استفاده روسيه از اين پايگاه افزايش پيدا كرد.
بر اساس اين موافقت‌نامه روسيه متعهد شد كه از اين پايگاه براي تامين امنيت ارمنستان در برابر تهديد نظامي استفاده كند و در مقابل با اصلاح قرارداد 1995 دو كشور، مدت حضور روسيه در اين پايگاه از 25 سال به 49 سال افزايش يافت. بنابر اين نظاميان روسيه تا 2044 در اين پايكاه مستقر خواهند بود.

قانون نژادپرستانه پا برجاست

خبرگزاري "فيرات" تركيه در تاريخ 13 جولاي (22 تير) طي خبري اعلام كرد، دادگاه قانون اساسي تركيه بار ديگر قانوني كه بر اساس آن شهروندان اين كشور نمي‌توانند اسامي غير تركي داشته باشند را مورد تائيد قرار داد.
بر اساس اين قانون نژادپرستانه كه براي اولين بار در سال 1934 ميلادي به تصويب مجلس ملي اين كشور رسيد، اتباع غير ترك اين كشور يعني ارمنيان، كردها، آشوري‌ها، چركزها، يهوديان و... نمي‌توانند اسامي ملي و خاص خود را براي خود و فرزندانشان برگزينند.
در ادامه اين خبر آمده است، "فاولوس آي"، از شهروندان آشوري تركيه براي تغيير نام خود به "پاولئوس بارتوما" كه نامي آشوري است، درخواستي را به دادگاه شهر "ميديات" تركيه ارائه داده بود، اما اين دادگاه با استناد به قانون سال 1934 كه گزينش نام‌خانوادگي‌هايي كه ريشه غير تركي دارند را براي اتباع اين كشور منع كرده است، درخواست وي را رد نمود. اما اين شهروند آشوري از دادگاه "ميديات" درخواست كرد تا براي نقض حكم صادره از دادگاه قانون اساسي اين كشور استعلام كند. وي در درخواست خود متذكر شده است: "اين قانون كه از سال 1934 به بعد در حال اجراست مانع از انتخاب اسامي غير تركي براي شهروندان غير ترك كشور مي‌شود كه اين مسئله خود نمودي بارز از تبعيض قائل شدن بين شهروندان يك كشور محسوب مي‌شود".
"آي" در بخش ديگري از درخواست خود با ذكر اينكه برابري و تساوي حقوق بين اتباع كشور از اصول اوليه قانون اساسي است، گفته است: "امتياز قائل شدن براي اسامي با ريشه تركي آشكارا در تضاد با اجراي عدالت در جامعه است".
قابل ذكر است كه تمامي 9 عضو دادگاه قانون اساسي تركيه با رد درخواست "فاولوس آي"، راي صادر از سوي دادگاه شهر "ميديات" را با مواد قانون اساسي مغاير ندانستند.

هواپيماهاي بدون خلبان ساخت ارمنستان قابل مقايسه با نمونه‌هاي اسرائيلي موجود در آذربايجان هست

هواپيماهاي بدون خلبان موجود در جمهوري آذربايجان توليد اسرائيل بوده و از لحاظ عملياتي تنها قادر به شناسايي، عكاسي و تصوير برداري هستند.
"آرزرون هوانيسيان" كارشناس مسائل نظامي ارمنستان در مصاحبه با يكي خبرگزاري‌هاي اين كشور گفت: "ارمنستان هم اكنون داراي تجهيزات مشابهي است كه ساخت داخل هستند".
وي خاطرنشان كرد: توليد داخل بودن تجهيزات ارمنستان با توجه به نياز نداشتن به حضور كارشناسان كشوري ديگر يك امتياز براي اين كشور محسوب مي شود.
وي همچنين تاكيد نمود: جمهوري آذربايجان برخلاف تبليغات انجام گرفته داراي هواپيماهاي بدون خلبان با امكانات استراتژيك بالا نيست.
هوانيسيان افزود: زماني كارشناسان آذري اخبار مربوط به هواپيماهاي بدون خلبان ارمنستان را مورد تمسخر قرار مي‌دادند، اما امروز ديگر به تجيهزات خود افتخار نمي‌كنند".
ياد آور مي‌گردد؛ كه جمهوري آذربايجان هر ساله با صرف صدها ميليون دلار، تسليحات نظامي خصوصاً هواپيماهاي بدون خلبان از اسراييل خريداري مي‌كند.

امضاي موافقت‌نامه گسترش همكاري‌ها

چندي پيش با مشاركت سازمان‌ها و گروه‌هاي فعال جامعه يهوديان و ترك‌هاي آمريكا گردهمايي در شهر نيويورك برگزار گرديد. در پايان اين گردهمايي موافقت‌نامه‌اي براي همكاري بلند مدت ميان طرفين به امضا رسيد.
رياست هيئت ترك را "ارهان آتاي"، معاون انجمن كارفرمايان تركيه-آمريكا و رياست هيئت يهوديان را "جو پوتاسنيك"، رييس خاخام‌هاي نيويورك بر عهده داشت.
در يادداشت همكاري فوق آمده است، علي‌رغم اينكه در چند سال اخير روابط سياسي تركيه و اسرائيل دچار پاره‌اي مشكلات و تنش‌ها گشته، اما اين مسئله نمي‌تواند بر همكاري جوامع يهوديان و ترك‌هاي آمريكا تاثير سوء بگذارد، زيرا همكاري يهوديان و عثماني‌ها از تاريخي 500 ساله برخوردار است.
در بخش ديگري از اين يادداشت همكاري بر حمايت طرفين از طرح‌ها و برنامه‌هاي يكديگر تاكيد شده است. حداقل دو ماده از مفاد همكاري‌ها به صورت غير مستقيم ماهيتي ضد ارمني دارد. در يكي از مفاد همكاري آمده است: جامعه ترك‌هاي ساكن آمريكا و متقابلاً جامعه يهوديان ساكن آمريكا براي ارتقاي جايگاه دو كشور تركيه و اسرائيل همكاري همه جانبه‌اي انجام خواهند داد.
در ماده ديگري از اين يادداشت همكاري آمده است: نمايندگان جامعه يهوديان در جرايد تركيه و نمايندگان جامعه ترك‌ها در جرائد و رسانه‌هاي متعلق به يهوديان در راستاي گسترش و عمق بخشيدن بر اين همكاري‌ها اقدام به چاپ و پخش مقالات و برنامه‌هايي خواهند نمود.
با توجه به اين دو نكته پر واضح است كه لابي يهوديان آمريكا عليه به رسميت شناختن نسل‌كشي ارمنيان در اين كشور فعالانه تلاش خواهد كرد، زيرا اين مسئله مي‌تواند به وجهه تركيه به شدت آسيب رساند.

ناتو در مورد استقرار احتمالي نيروهاي حافظ صلح خود در قراباغ كوهستاني مذاكره نمي‌كند

ناتو اعلام كرد براي آغاز مذاكرات در مورد استقرار نيروهاي حافظ صلح اين سازمان در قراباغ كوهستاني، بايد مقدمات آن فراهم باشد.
به گزارش مديا ماكس، "جيمي شي"، معاون دستيار دبير كل ناتو در يك مصاحبه زنده با مركز اطلاع رساني ارمنستان گفت: "ناتو قصد ندارد جايگزين گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا در ميانجيگري مناقشه قراباغ شود. پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) براي آغاز مذاكرات در مورد استقرار احتمالي نيروهاي حافظ صلح خود در قراباغ كوهستاني نيز آمادگي ندارد".
وي تصريح كرد: "براي آغاز مذاكرات ناتو در مورد استقرار نيروهاي حافظ صلح اين سازمان در قراباغ كوهستاني، بايد مقدمات آن فراهم باشد، طرفين مناقشه خواستار آغاز اين مذاكرات شوند و كشورهاي عضو ناتو نيز با آغاز اين مذاكرات موافقت كنند".

افزايش شمار نيروهاي پليس

طبق آمارهاي رسمي در سال 2010 به ازاي هر 296 شهروند تركيه‌اي، يك مامور پليس در اين كشور وجود داشت. به نوشته روزنامه "زمان" چاپ تركيه به نقل از سرويس‌هاي امنيتي اين كشور اين نسبت در سال 2009 يك به 304 بوده است.
طبق آمار سرويس‌هاي امنيتي تركيه، در سال 2008 شمار ماموران پليس اين كشور 209694 نفر بوده كه اين تعداد براي سال 2009 به 220954 نفر افزايش يافته است. به اعتقاد كارشناسان افزايش تعداد ماموران پليس بيانگر شرايط و مشكلات عديده امنيتي اين كشور مي‌باشد.