۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

تركیه صادرات بنزین هواپیما به ایران را سه برابر كرد

موسسه آمار تركیه اعلام كرد این كشور طی ماه اكتبر بیش از 4 هزار بشكه بنزین هواپیما به ایران فروخت كه این رقم نسبت به ماه جولای سه برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، ايران از ماه اوت واردات بنزین از این كشور را متوقف كرده است.
بر اساس گزارش موسسه آمار تركیه این كشور در ماه اكتبر حدود 4262 بشكه بنزین هواپیما به ایران صادر كرده است كه این رقم سه برابر صادرات 1366 بشكه ای در ماه جولای است.
بر اساس گزارش رویترز ایران برای واردات هر تن بنزین هواپیما از تركیه 952 دلار پرداخت كرده است كه این قیمت 200 دلار كمتر از قیمت بازارهای جهانی است . تركیه از محل صادرات بنزین هواپیما به ایران در این مدت بیش از 520،159 دلار درآمد كسب كرده است.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادی صادرات بنزین هواپیما به ایران از سوی تركیه نشانگر بی توجهی این كشور به تحریمهای آمریكا و اروپا بر ضد ایران است . این در حالی است كه برخی فرودگاههای غربی و شركتهای نفتی اروپایی از تحویل سوخت هواپیما و بنزین معمولی به ایران خودداری می كنند.
ایران دومین صادر كننده بزرگ گاز به تركیه پس از روسیه به شمار می رود و روابط سیاسی،اقتصادی دو كشور طی ماههای اخیر گسترش یافته است.
این كشور در ماه ژوئن بیش از 1.2 میلیون بشكه بنزین به ایران صادر كرد اما در ماه اوت واردات بنزین ایران از این كشور متوقف شد.

هیچ نظری موجود نیست: