۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

سفر رييس مجلس شوراي اسلامي به ارمنستان و قزاقستان

جمعه 16 مهر ماه سال جاري "علي لاريجاني"، رييس مجلس شوراي اسلامي در رآس يك هيئت پارلماني براي يك سفر چهار روزه به كشورهاي ارمنستان و قزاقستان عازم ايروان شد.
سفر رييس مجلس به دعوت روساي مجالس ارمنستان و قزاقستان انجام مي‌شد در اين سفر "گيورك وارطان" و "روبرت بيگلريان"، نمايندگان ارامنه شمال و جنوب كشور در مجلس شوراي اسلامي، رييس مجلس كشورمان را همراهي مي‌كردند.
توسعه روابط دوجانبه، پارلماني و بررسي راهكارهاي افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي، همچنين مذاكره با مقامات كشورهاي ارمنستان و قزاقستان براي توسعه مناسبات همه جانبه از جمله محورهاي مورد مذاكره طرفين بود.
رييس مجلس شوراي اسلامي، قبل از ترك تهران، هدف از سفر خود به دو كشور مذكور را استفاده از امكانات منطقه براي ايجاد فضاي امن و همچنين توسعه همكار‌ي‌هاي دوجانبه با ارمنستان و قزاقستان عنوان كرد.

ديدار خصوصي علي لاريجاني با همتاي ارمني در ايروان
رييس مجلس شوراي اسلامي بعد از ظهر روز جمعه 16 مهر ماه پس از ورود به فرودگاه ايروان مورد استقبال نايب رييس مجلس ارمنستان، سفراي ايران در ارمنستان و ارمنستان در ايران و جمعي ديگر از مسئولان وزارت امورخارجه قرار گرفت.
لاريجاني پس از آن به پارلمان ارمنستان رفت و با استقبال رييس مجلس ارمنستان، رييس فراكسيون حزب جمهوري‌خواه و معاون حزب جمهوري‌خواه (حزب حاكم) مواجه شد وي سپس بطور خصوصي با "هويك آبراهاميان"، همتاي ارمنستاني خود ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار روساي مجالس دو كشور ضمن بررسي مسائل دوجانبه، همكاري دو كشور در جهت برقراري ثبات و آرامش در منطقه را مورد گفتگو قرار دادند روساي مجالس ايران و ارمنستان در اين ديدار بر توسعه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور تاكيد كردند.
رييس مجلس ارمنستان در اين ديدار با اشاره به سفر سال گذشته خود به تهران توافق‌هاي انجام شده در جريان اين سفر را مهم دانست و افزود: "ارمنستان به داشتن روابط صلح آميز با همسايگان اهميت داده و خواهان حل مشكلات از راه‌هاي صلح آميز است".
وي همچنين با اشاره به مناقشه قراباغ ميان ارمنستان و آذربايجان، بر حل مناقشه درچارچوب فعاليت‌هاي گروه "مينسك" سازمان امنيت و همكاري اروپا تاكيد كرد.
در اين ديدار رييس مجلس شوراي اسلامي نيز بر لزوم حل مناقشه قراباغ در چارچوب عادلانه و قابل قبول براي طرفين تاكيد كرد.
طرفين همچنين درخصوص مسائل دوجانبه بحث و گفتگو كرده و همكاري‌هاي فيمابين را در روند توسعه و پيشرفت منطقه مهم دانستند.
علي لاريجاني همان شب در ديدار هيات‌هاي پارلماني ايران و ارمنستان روابط دو كشور را پايدار و مستحكم دانست و گفت اين سفرها كليد روابط اقتصادي و سياسي ميان دو كشور است.
لاريجاني با تاكيد بر وجود ظرفيت‌هاي خوب در دو كشور براي افزايش سطح مناسبات دو جانبه در زمينه‌هاي اقتصادي، از خط آهن و خط انتقال فرآورده‌هاي نفتي به عنوان پروژه‌هاي مهمي ياد كرد كه با تلاش دو كشور مي‌تواند، محقق شود.
لاريجاني گفت: "مجلس جمهوري اسلامي ايران با فعال كردن كميسيون‌هاي مختلف زمينه همكاري ميان دو كشور را گسترش مي‌دهد و اميدواريم كه همكاري‌هاي مهم و راهبردي و گفتگوهايي عملي بين دو كشور انجام شود".
رييس قوه مقننه با اشاره به تلاش برخي كشورها براي ناامن كردن منطقه گفت: "آنها با ايجاد مزاحمت به دنبال منافع خود و فروش سلاح هستند".

ديدار با رييس جمهور و ديگر مقامات ارمنستان
روز دوم سفر رييس مجلس كشورمان به ارمنستان روز پر مشغله‌اي بود شنبه 17 مهر ماه علي لاريجاني با حضور در محل كار "سرژ سركيسيان"، رييس جمهور ارمنستان با وي ديدار كرد سپس ديدار با نخست‌وزير و وزير امور خارجه ارمنستان به طور جداگانه صورت پذيرفت در همان روز رييس مجلس شوراي اسلامي و ديگر اعضاي هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران از موزه ملي ارمنستان بازديد كردند.
علي لاريجاني همچنين با حضور در دانشگاه دولتي ايروان ضمن دريافت مدرك دكتراي افتخاري براي دانشجويان اين دانشگاه سخنراني كرد وي سپس به سفارت جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان شتافت و در جمع ايرانيان مقيم اين كشور سخنراني نمود آخرين برنامه سفر دو روزه رييس مجلس شوراي اسلامي و هيات همراه به ارمنستان شركت در ضيافت شام گروه دوستي ارمنستان و ايران بود.
دكتر علي لاريجاني پس از انجام ديدار كاري دو روزه خود از ارمنستان، صبح روز يكشنبه در ادامه سفر منطقه‌اي خود از ايروان عازم آستانه پايتخت قزاقستان شد.

دستاوردهاي سفر به ارمنستان و قزاقستان
رييس مجلس شوراي اسلامي روز سه‌شنبه (20 مهر 89) پس از ورود به تهران دستاوردهاي سفر چهار روزه خود به ارمنستان و قزاقستان را تشريح كرد.
رييس قوه مقننه مطالب مورد بحث و مذاكره در ايروان و آستانه را در سه بخش طبقه‌بندي كرد و گفت: "اولين موضوع مورد بحث بين هيات پارلماني ايران با مقامات ارمنستان و قزاقستان، مسايل اقتصادي، بخش دوم از مذاكرات صورت گرفته مربوط به روابط پارلماني و بخش سوم مذاكرات مربوط به مسايل مهم بين‌المللي از جمله مسئله پرونده هسته‌اي ايران بود".

هیچ نظری موجود نیست: