۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

پیشنهاد خطرناک آمریکا به آذربایجان

اخبار به دست آمده از محافل دیپلماتیک مسکو نشان می‌دهد که دولت آمریکا به "الهام علی‌اف"، رئیس جمهور آذربایجان اجازه تنظیم «مسئله قراباغ» را داده است اما در قبال آن از این کشور خواسته است تا اجازه دهد از منطقه قراباغ به عنوان پایگاهی برای فعالیت‌های ضد ایران استفاده شود.
برخی از رسانه های روسیه روز پنجشبنه از وجود رایزنی‌های محرمانه میان مقامات آذربایجان و آمریکا خبر داده‌اند که در طی ان به باکو برای توسل به جنگ در حل مسئله قرباغ چراغ سبز نشان داده شده است.
به گزارش "خبرآنلاین" به نقل از "مسکو تایمز" اخبار به دست آمده از محافل دیپلماتیک مسکو نشان می‌دهد که دولت آمریکا به الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان اجازه تنظیم «مسئله قراباغ» را داده است اما در قبال آن از این کشور خواسته است تا اجازه دهد از منطقه قراباغ به عنوان پایگاهی برای فعالیت‌های ضد ایران استفاده شود.
براساس این توافق محرمانه واشنگتن با تنظیم قهرآمیز مسئله قراباغ مخالفت نخواهد کرد. همانطور که زمانی کرواسی مناقشات مرزی خود را با صرب‌ها حل‌وفصل کرد و چنانکه گرجستان سعی کرده بود در جنگ با اوستیای جنوبی پیروز شود.
در ادامه این گزارش امده است که آمریکا در مقابل از علی‌اف می‌خواهد تاز اجازه دهد از خاک آذربایجان به عنوان «میدان عمل» علیه ایران استفاده شود. منظور امریکا از میدان عمل این است که آنها ابتدا برای عملیات اطلاعاتی و ویژه و پس از آن در جریان عملیات نظامی از آذربایجان استفاده کنند. گفته می‌شود علی‌اف کاملا در این خصوص مردد برخورد کرده و هنوز نتوانسته است تصمیمی جدی در این مورد اتخاذ کند. او بیم دارد عاقبت عملیات برای آذربایجان خوب نباشد و این امر به اوضاع سیاسی کشور و خود علی‌اف لطمه وارد کند. در این بین اطلاعات مربوط به چانه زدن آمریکا و آذربایجان در مورد قرباغ به گوش رهبری ارمنستان هم رسیده است.
"تابناك"، تاريخ: ۰۳ دي ۱۳۸۹

هیچ نظری موجود نیست: