۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

همايش "احترام به مقدسات و اعتقادات اديان آسماني" در هفته كتاب برگزار شد

همايش "احترام به مقدسات و اعتقادات اديان آسماني"، با محوريت محكوميت بي‌حرمتي به مقدسات ديني، صبح روز 26 آبان ماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و چهره‌هاي شاخص اقليت‌هاي ديني و برگزار شد.
در اين نشست كه به همت اداره كل مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در "سراي اهل قلم" برگزار مي‌شد، ‌وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، روحانيون بلندپايه و نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير كل اداره مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي، مسئول اداره امور اقليت‌هاي ديني و نمايندگاني از انجمن‌ها و مطبوعات اقليت‌ها و نيز تني چند از نويسندگان و فعالان فرهنگي حضور داشتند.
"سيد محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني در اين همايش گفت: "هنگامي كه در آمريكا يك كشيش اعلام مي‌كند كه قصد بي‌حرمتي به كتاب مقدس مسلمانان را دارد، به بهانه آزادي بيان واكنشي از سوي دولت‌مردان آن كشور نشان داده نمي‌شود".
حسيني با تاكيد بر اين‌كه به اصل آزادي بيان در كنار ديگر اصول انساني بايد نگريسته شود، افزود: "در قرآن كريم بارها به مساله حقوق بشر و احترام به اديان الهي پرداخته شده و بي احترامي به قرآن كريم، توهين به همه اديان الهي است".
اين همايش با سخنان "سعيد تقوي"، مسئول اداره امور اقليت‌هاي ديني كليد خورد وي با خوش آمدگويي به حاضران در مورد هفته كتاب و برنامه‌هايي كه هر ساله در طول آن اجرا مي‌شود توضيح داد و گفت: "ما هر ساله نويسندگان، مولفين، مترجمين و فعالان فرهنگي را مورد تقدير قرار مي‌داديم، اما امسال در هجدهمين دوره هفته كتاب و جهارمين همايش جايگاه پديد آورندگان كتاب و رسانه در بين هموطنان عزيز پيرو اديان توحيدي، با توجه به شكل‌گيري روندي خطرناك در توهين به اديان الهي از جمله حركت وهن‌آميز سوزاندن كتاب مقدس مسلمانان در آمريكا و انفجار كليساي كاتوليك در عراق ما را بر آن داشت تا در اين جمع صميمي به طرح اين موضوع پرداخته و هم‌صدا اين اعمال شنيع را محكوم نماييم".
"محمدرضا وصفي" مدير كل اداره مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي نيز ضمن مهم شمردن احترام متقابل مابين پيروان اديان ابراهيمي، گفت: "ايران به عنوان مهد بسياري از اديان الهي همواره نمونه بسيار خوبي از همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان مختلف بوده است".
وي حضور چهره‌هاي ماندگار علمي و نيز شهيدان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را گواه اين واقعيت است.
"بهمن دُري"، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ديگر سخنران اين همايش گفت: "مطالعات تاريخي، نشان مي‌دهد كه پديده دين ستيزي كه زندگي پيروان اديان ابراهيمي را تحت تاثير قرار داده،‌ ريشه در كج‌انديشي دارد".
وي ادامه داد: "نگاه بدبينانه به اسلام و اديان ابراهيمي ريشه در اين دارد كه همدلي و وحدت ميان پيروان اين اديان كه نمادش در ايران است، بروز و ظهور پيدا نكند".
دري در ادامه با اشاره به اين كه بايد در عرصه وحدت و همدلي اديان ابراهيمي به ناشران اين حوزه بهاي بيشتري داده شود، ‌افزود: "دفتر تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي مبتني بر همين مساله فعاليت مي‌كند و اميدوارم اين نشست‌ها بيش از يك بار در سال و با موضوع‌هاي مشخص ادامه يابد".
اسقف اعظم "سبوه سركيسيان"، خليفه ارامنه‌ي تهران نيز طي سخناني ضمن اشاره به يگانگي‌هاي اديان الهي گفت: "چنان كه مي‌دانيد هر دو دين مسيحيت و اسلام ادياني ميسيونري هستند و هر كدام به شيوه‌اي در تلاش براي ترويج خود مي‌باشند، اما در عصر حاضر بايد به فكر راهي بود كه احترام متقابل ميان اديان الهي حاكم شود مطمئناً همانقدر كه من از تبليغ ديگر اديان در ميان برادران ديني خود ناراحت مي‌شوم، مسلمانان نيز در برخورد با چنين مسئله‌اي ناراحت مي‌شوند لذا ما بايد روشي اتخاذ نماييم كه ميان پيروان اديان توحيدي اخوت مستحكمتري برقرار شود ما براي برقراري روابطي بهتر موظف به فرهنگ سازي هستيم ما بايد اين بحث را از ميان روشنفكران به درون جامعه ببريم، چرا كه اين مبحث در ميان آگاهان مشكلي ايجاد نمي‌كند هرگز يك مومن آگاه به اعتقادات ديگران توهين نمي‌كند، بلكه افراد عامي هستند كه با تحريك دست به اعمالي اين چنيني مي‌زنند.
"يوناتان بت‌كليا"، نماينده كلداني‌ها و آشوريان در مجلس شوراي اسلامي كه بناي سخنراني نداشت نيز ضمن انتقاد از صدا و سيما گفت: "برنامه‌اي كه اخيراً (16 آبان ماه) در شيراز برگزار شد و طي آن از اقليت‌هاي مذهبي به عنوان كافر ذمي ياد گرديد، توسط صدا و سيما با آب و تاب گزارش شد در حالي كه صدا وسيما در مواردي كه به همزيستي مسالمت‌آميز اديان توحيدي مربوط مي‌شود سكوت اختيار مي‌كند، مثلاً از كنار تظاهرات آشوريان در مقابل دفتر سازمان ملل كه در جهت محكوميت انفجار كليساي آشوريان بغداد برگزار شده بود گذشت و در همايش امروز نيز حضور ندارد".
وي افزود: "وقتي ما توطئه به آتش كشيدن قرآن توسط يك كشيش‌نماي آمريكايي را در همان ابتدا محكوم مي‌كنيم، بلاطبع انتظار داريم دولت محترم نيز توهين و هتك حرمت نسبت به ديگر اديان توحيدي را محكوم نمايد" اين سخنان با تشويق حاضران مورد تاييد قرار گرفت.
اسقف "نشان گاراكهيان"، خليفه ارامنه كاتوليك ايران، مؤبد "اردشير خورشيديان" رييس انجمن زرتشتيان، اسقف "گورگيس بنيامين"، رهبر مذهبي آشوريان ايران و "سيامك مره صدق"، نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي نيز سخناني در اين نشست ايراد نموده و بر پيوند و همدلي هر چه بيشتر اديان الهي تاكيد كردند.

هیچ نظری موجود نیست: