۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

عمق روابط ايران و ارمنستان از تاريخ سرچشمه مي‌گيرد

"تيگران سركيسيان"، نخست وزير ارمنستان روز دوشنبه سوم آبان ماه در راس يك هيات سياسي تجاري و در پاسخ به دعوت معاون اول رئيس جمهور كشورمان وارد ايران شد سركيسيان در طول سفر دو روزه خود به تهران با مقام‌هاي عاليرتبه كشورمان از جمله رييس جمهور، رييس مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد.
"محمدرضا رحيمي"، معاون اول رييس جمهور با اشاره به روابط خوب مسلمانان و ارامنه در تاريخ ايران، گفت: "رابطه ايران و ارمنستان همواره رابطه‌اي دوستانه بوده است و براي گسترش روابط و همكاري‌هاي دو كشور بايد بيش از پيش تلاش شود".
رحيمي با اشاره به روابط سياسي صميمانه ميان ايران و ارمنستان، گفت: "ايران آمادگي دارد در تمامي زمينه‌ها روابط اقتصادي و تجاري خود را در سطح روابط سياسي با كشور دوست و همسايه ارمنستان افزايش دهد كه اين امر نيازمند تلاش و تسريع در اجراي توافقات فيمابين است".
رحيمي همچنين با اشاره به تحولات و پيشرفت‌هاي اخير ايران در عرصه‌هاي علمي و فناوري، گفت: "ايران آمادگي دارد تجربيات و دانش فني خود را در تمامي زمينه‌ها از جمله بهداشت و درمان در اختيار كشور دوست ارمنستان قرار دهد".
معاون اول رييس جمهورهمچنين با تاكيد بر ضرورت تسريع در اتصال خطوط ريلي ايران و ارمنستان گفت: "اجراي توافقات انجام شده در خصوص اتصال خطوط ريلي دو كشور، گام بلندي در جهت پيشرفت دو كشور خواهد بود".
"تيگران سركيسيان"، نخست وزير ارمنستان نيز در اين ديدار با اشاره به روابط صميمانه دو كشور خواستار تحكيم و گسترش روابط اقتصادي ايران و ارمنستان شد.
نخست وزير ارمنستان ضمن قدرداني از مقامات جمهوري اسلامي ايران به خاطر شرايط مناسبي كه براي ارامنه ايراني فراهم است، گفت: "دو كشور از ظرفيت و پتانسيل بالايي براي همكاري‌هاي مشترك برخوردارند و روابط دو كشور مي‌تواند در راستاي منافع دو ملت گسترش يابد".
در سفر دو روزه نخست وزير ارمنستان به ايران سه سند همكاري به امضا رسيد يادداشت تفاهم همكاري بين وزارت نيروي ايران و وزارت انرژي و منابع طبيعي ارمنستان، سند همكاري‌هاي آموزشي، پژوهشي و فناوري و همچنين يادداشت تفاهم ميان وزارت بازرگاني ايران و وزارت اقتصاد ارمنستان سه سند همكاري بود كه به امضاي طرفين رسيد.
تيگران سركيسيان عصر سه‌شنبه چهارم آبان ماه در حاشيه امضاء اسناد همكاري ميان ايران و ارمنستان، همكاري‌هاي ميان دو كشور را مثبت ارزيابي كرد و گفت: "رفت و آمدهاي اخير نشان مي‌دهد كه پتانسيل خوبي براي افزايش روابط بين دو كشور وجود دارد".
محمدرضا رحيمي نيز رابطه ايران با ارمنستان را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: "مي‌خواهيم روابط اقتصادي با ارمنستان را پا به پاي روابط سياسي گسترش دهيم و خواست نخست وزير ارمنستان نيز اين بوده است".
رحيمي موقعيت ايران و ارمنستان در منطقه را ممتاز ارزيابي كرد و گفت: "دو كشور مي‌توانند پل ارتباطي بين كشورها سهز و كشورهاي حوزه خليج فارس باشند".
رحيمي تاكيد كرد: "ما مي‌توانيم در اقتصاد دو كشور تحولي عظيم ايجاد كنيم صميميت ايران و ارمنستان مقدمه تحولي بزرگ است، به خصوص آنكه ايراني‌ها با ارامنه در همه جاي دنيا رابطه صميمانه دارند و مسلمانان و ارامنه قرن‌ها زندگي مسالمت‌آميز با يكديگر داشته‌اند".
نخست وزير ارمنستان در مدت اقامت دو روزه خود در ايران همچنين به ديدار رييس جمهور و رييس مجلس شوراي اسلامي شتافت.
دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور كشورمان در ديدار نخست وزير ارمنستان روند روابط دو كشور را مثبت و رو به جلو دانست و گفت: "بين دو ملت ايران و ارمنستان همبستگي و علاقه قلبي وجود دارد و اين ظرفيت مناسبي است كه مي‌توان براي توسعه همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف از آن استفاده كرد".
رئيس جمهور با بيان اينكه همه كشورهاي منطقه نيازمند يكديگر هستند، اظهار داشت: "كشورهاي منطقه با گسترش روابط همه جانبه مي‌توانند امنيت و صلح پايدار را در منطقه برقرار كنند".
نخست وزير ارمنستان نيز در اين ديدار با بيان اينكه بين ايران و ارمنستان ديدگاه يكسان و مشتركي وجود دارد خواستار افزايش سطح روابط اقتصادي متناسب با سطح روابط سياسي و فرهنگي شد.
"علي لاريجاني"، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در ديدار با نخست وزير ارمنستان با اشاره به سفر اخير خود به ايروان، پارلمان‌هاي دو كشور را داراي نقشي مهم و تاثيرگذار در تسهيل و تحكيم روابط بين مردم و دولت‌هاي دو كشور دانست و اظهار داشت: "مجلس شوراي اسلامي از هرگونه طرح و برنامه براي تقويت پايه‌هاي مناسبات و همكاري‌هاي دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... استقبال مي‌كند".
تيگران سركيسيان نيز در اين ديدار هدف از سفر خود به ايران را تحكيم روابط دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف به ويژه اقتصادي و تجاري عنوان كرد و گفت: "ارمنستان و جمهوري اسلامي ايران همواره روابط سياسي و فرهنگي خوب و رو به رشدي را تجربه كرده‌اند و روابط اقتصادي و تجاري نيز بايد براساس ظرفيت‌هاي مختص خود گسترش يابد".
نخست وزير ارمنستان روز سه‌شنبه چهارم آبان ماه با بدرقه رسمي محمدرضا رحيمي، معاون اول رييس جمهوري تهران را ترك كرد.

هیچ نظری موجود نیست: