۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

متكي: تهران آماده كمك به حل مناقشه قراباغ است

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به دعوت رسمي ادوارد نعلبنديان، وزير امور خارجه ارمنستان روز پنجشنبه 24 اسفند ماه براي انجام ديدار رسمي دو روزه عازم ايروان شده بود بر حل مسالمت آميز مناقشه قراباغ تاكيد نمود. منوچهر متكي با اشاره به مذاكرات طرف ايراني با مقامات آذربايجان و ارمنستان در روزهاي اخير از آمادگي تهران براي كمك به حل مناقشه قراباغ خبر داد.
در اين ديدار وزراي امور خارجه ايران و ارمنستان آخرين تحولات روابط دو جانبه و راه‌هاي تحكيم آن را بررسي كردند. متكي با اشاره به مناسبات دو جانبه خاطرنشان كرد: مناسبات تهران و ايروان بر اساس پيوندهاي دوستانه همواره روندي مثبت داشته است، و اراده رؤساي جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان بر گسترش و تعميق مناسبات استوار است و تاريخ و فرهنگ مشترك زمينه تقويت مناسبات را دو چندان مي‌كند.
وزير امور خارجه كشورمان با ارائه تحليل در خصوص تحولات قفقاز اظهار كرد: ثبات و امنيت قفقاز آثار فراواني بر گسترش توسعه،‌ مواصلات و انرژي خواهد گذاشت.
وي يادآور شد: ديپلماسي قفقازي جمهوري اسلامي ايران در جهت رايزني با تمامي طرفهاي ذي‌ربط، چشم‌اندازي را براي مناسبات ديپلماتيك در ارتباط با مسائل مورد منازعه كشورهاي منطقه فراهم كرد.
متكي با تشريح توافقات بين دو كشور گفت: ‌نتايج كميسيون مشترك دو كشور در تهران مي‌بايست به طور جدي مورد پيگيري قرار گرفته و زمينه‌هاي تحقق آن به وجود آيد تا بتوانيم در سفر رئيس جمهور ارمنستان به تهران ظرفيتهاي جديد را تعريف كنيم.
وي تاكيد كرد : پروژه‌هاي انرژي شامل برق و گاز و مواصلات نقش راهبردي براي منطقه دارد و آمادگي طرف ارمني براي نهايي كردن توافقنامه تجارت آزاد بين دو كشور يك حركت نرم‌افزاري براي پيشرفت بزرگ در مراودات بين تهران و ايروان توصيف مي‌شود.
نعلبنديان نيز با اشاره به نتايج مذاكرات و توافقنامه‌ها اظهار كرد: نتايج هشتمين كميسيون مشترك در تهران آثار خوبي بر جاي گذاشت، پيگيري نتايج و شناسايي ظرفيتهاي جديد از جمله دستور كار رايزنيهاي مستمر است.
وزير خارجه ارمنستان با تشريح پروژه‌هاي موجود گفت: نهايي كردن طرحهاي مربوط به نيروگاه مربوط به رود ارس و خط آهن و انرژي، فعال كردن مراودات بانكي و تجاري از جمله زمينه‌هايي است كه مي‌بايست مقدمات آن را براي ديدار رؤساي جمهوري دو كشور آماده كنيم.
نعلبنديان با ارزيابي تحولات قفقاز خاطرنشان كرد: صلح و ثبات در قفقاز و حل منازعات در قراباغ را براي تحقق رفاه و توسعه مهم مي‌دانيم و موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال قراباغ را موضعي معتدل و سازنده ارزيابي مي‌كنيم.
در پايان وزراي خارجه دو كشور در مصاحبه مطبوعاتي مشترك، نتايج مذاكراتشان را براي خبرنگاران تشريح كردند.
متكي در اين مصاحبه با تشكر از دعوت همتاي ارمني خود خاطرنشان كرد: سطح مناسبات در شرايط فعلي به ساختارهاي بنيادي مناسبات ارتقا يافته است و اين روند فصل نويني از همكاريها را در زمينه‌هاي تجاري،‌ انرژي، مواصلات به همراه خواهد داشت.
منوچهر متكي ضمن تاكيد بر آن كه روساي جمهوري ايران و ارمنستان در چهارسال اخير معمار روابط جديد ميان دو كشور بوده اند، گفت: رييس جمهوري ايران از همتاي ارمنستاني خود براي ديدار از ايران دعوت بعمل آورده است.
وزير امور خارجه ايران هرچند از روابط ايران و ارمنستان ابراز خرسندي كرد اما درعين حال گفت كه سطح اين روابط با توجه به ظرفيت هاي موجود براي توسعه همكاري ها، به اندازه كافي بالا نيست.
وي اعلام كرد : سفر آتي رئيس جمهور ارمنستان به تهران‌ اين روند را وارد فضاي جديدي خواهد كرد.
منوچهر متكي گفت: ما درباره قراباغ با وزير امور خارجه ارمنستان گفتگو داشتيم و در چند روز گذشته نيز در قالب اجلاس اكو با وزير امور خارجه آذربايجان گفتگو كرديم. موضع جمهوري اسلامي ايران اين بوده كه به طور مسالمت آميز اين منازعه حل شود و آمادگي خود را براي كمك به فرآيند ايجاد صلح و ثبات اعلام مي‌كند.
وزير امور خارجه ارمنستان نيز در اين كنفرانس خبري گفت: مذاكرات امروز در فضاي همكاري و تفاهم انجام گرفت و دو طرف در آن نتايج اجراي مصوبات كميسيون دولتي همكاري هاي اقتصادي ايران و ارمنستان را بطور مفصل مورد بحث قرار دادند.
به گزارش منابع خبري ارمنستان، متكي در جريان اين ديدار علاوه بر همتاي ارمني خود، با "سرژ سركيسيان" رييس جمهوري، "تيگران سركيسيان" نخست وزير، "هويك آبراميان" رييس مجلس ملي ،"آرتور باغداساريان" دبير شوراي امنيت ملي و "ارمن مووسسيان" وزير انرژي و منابع طبيعي ارمنستان ديدار و گفت و گو كرد.

ديدار با رييس جمهور ارمنستان
منوچهر متكي روز جمعه 25 اسفند ماه در ديدار با "سرژ سركيسيان" رييس جمهوري ارمنستان گفت: ‌مناسبات دو جانبه در پرتو رهنمودهاي روساي دو كشور روند رو به پيشرفتي داشته است.
وي افزود:‌ براي سفر آينده رييس جمهوري ارمنستان رايزني هاي خوبي با همتايان ارمني داشته ايم و اميدواريم با امضاي اسناد جديد در ارتباط با ظرفيت هاي جديد گام هاي موثري برداريم.
متكي تصريح كرد:‌ امنيت و صلح در منطقه قفقاز شرط اوليه توسعه پايدار و اجراي طرح هاي بزرگ است و ايران در ارتباط با تحرك ديپلماتيك، ‌مساعي خيرخواهانه متنوعي را در خصوص پايان دادن به منازعات اخير در قفقاز تعقيب كرده و آمادگي دارد هرگونه مساعدتي به دوستان آذري و ارمني خود براي پايان دادن به مناقشات قراباغ ارائه نمايد.
"سرژ سركيسيان" رييس جمهوري ارمنستان نيز در اين ديدار گفت: اميدواريم تحول جديد و جدي در مناسبات دو كشور ايجاد كنيم.
وي افزود: هدف غائي ما اينست كه خليج فارس را به درياي سياه وصل كنيم و براي تحقق آن مي بايست زير ساخت ها را با پروژه هاي بزرگ اجرايي نماييم و در اين رابطه مواصلات به ويژه احداث خط آهن بين دوكشور از جمله اهداف مهم ارمنستان مي باشد.
رييس جمهوري ارمنستان گفت:‌ بايد در دو بخش مناسبات را ارتقاء دهيم، يكي تحرك بخشيدن به همكاري هاي جاري و موجود و ديگري طراحي و برنامه ريزي براي اهداف بزرگ، كه درسفر به تهران اين مهم را مي خواهيم عينيت بخشيم.
سركيسيان در خصوص نقش جمهوري اسلامي ايران در حل مناقشات منطقه اي گفت: نقش جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه و قفقاز را به عنوان كشوري تاثير گذار و مهم ارزيابي مي نماييم و نقش و مساعي ايران در حل مناقشات منطقه قفقاز نيز همواره متعادل بوده و از تلاش تهران براي كمك به حل منازعه قراباغ استقبال مي نماييم.

رايزني دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان با متكي
وزير خارجه كشورمان در ديدار دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان، جايگاه قفقاز را در امنيت و صلح، بسيار حساس خواند و گفت: رخدادهاي قفقاز، دنيا را شوكه كرد، اين رخدادها، پيامدهاي بسياري داشت كه ديپلماسي قفقازي جمهوري اسلامي ايران با هدف آرام كردن منازعه در مقطع خود تبلور يافت.
وي ادامه داد: خطوط راه آهن متعددي براي قفقاز در نظر گرفته ايم كه اميدواريم با تسريع در اجرايي كردن اين طرح ها بتوانيم با اراده همه كشورهاي منطقه، فرآيند توسعه و پيشرفت را در قفقاز شكوفا كنيم.
وزير امور خارجه با استقبال از همكاري هاي اقتصادي در بخش هاي جديد گفت: اميدواريم در سفر آينده رئيس جمهور ارمنستان به تهران، ظرفيت هاي جديد شناسايي و توافقنامه اي نو براي ارتقاي مراودات تجاري ساماندهي كنيم.
آرتور باغداساريان دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان نيز در اين ديدار با اشاره به روابط دو كشور گفت: روابط دو كشور را مبتني بر پيوند دوستي و صميمانه مي دانيم.
دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان با تبيين نقش مواصلات در انتقال انرژي گفت: نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه برجسته و حائز اهميت است.
باغداساريانبا تمجيد از وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس ايراني كميسيون مشترك خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در تحقق صلح و توسعه، نقشي راهبردي دارد.
وي افزود: ارمنستان در مجامع بين المللي بر حق جمهوري اسلامي ايران در طرح هاي توسعه منطقه اي تاكيد و آن را نقشي انكارناپذير قلمداد مي كند.

رايزني منوچهر متكي با وزير انرژي ارمنستان
وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با وزير انرژي ارمنستان در خصوص اجراي پروژه نيروگاه ارس گفت: ما منتظريم طرف ارمني نماينده خويش را معرفي كند تا زمينه اجرايي اين طرح را تعيين كنيم.
منوچهر متكي و آرمن موسسيان، وزير انرژي و رييس ارمني كميسيون مشترك اقتصادي پيرامون مسائل دو جانبه بحث و تبادل نظر كردند.
منوچهر متكي با اشاره به تفاهم‌نامه‌هاي جديدي كه در سفر آينده رياست جمهوري ارمنستان به تهران امكان امضا آن هست، اظهار كرد: ما آمادگي داريم اسناد مورد بررسي قرار گرفته در زمينه‌هاي انرژي، ‌تجاري، ‌نيروگاه و امور بانكي را براي امضاي طرف‌هاي ذي‌ربط در ايام سفر رياست جمهوري ارمنستان به تهران نهايي كنيم.
وزير انرژي ارمنستان نيز دراين ديدار گفت:طرف ارمني در تمامي بخش‌ها آمادگي خويش را فراهم كرده تا در سفر رييس جمهوري ارمنستان به تهران در اوايل سال آينده گام‌هاي بلندي براي تعميق مناسبات دو كشور بردارد.

هیچ نظری موجود نیست: