۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

قربانيان فراموش شده

نشريه "نيويورك تايمز" در شماره 8 مارس (18 اسفند) خود مطلب ارزشمندي را به چاپ رساند كه سند ديگري بود در تاييد واقعيت قتل عام ارمنيان توسط دولت تركيه در سال 1915. ژيراير هاروطونيان از فعالان اجتماعي و رئيس اسبق تشكيلات موسوم به كنگره ارمنيان آمريكا با اشاره به اين مطلب نيويورك تايمز، مقاله اي را در نشريه قثفزثحطث قخققهء دشهدثئقش به چاپ رساند، كه در زير ترجمه گزيده اي از آن را چاپ مي رسانيم.
خانم "سابرينه تاورنيس"، خبرنگار نيويورك تايمز طي مقاله اي با عنوان "قربانيان فراموش شده" از استانبول مي نويسد، سندي از كتابخانه شخصي طلعت پاشا، وزير كشور وقت تركيه، به دستم رسيد كه در آن آمده است: در سال 1915 در شرق تركيه در آناتولي حدود1254000 ارمني زندگي مي كردند و اين در حالي است كه اين جمعيت در سال 1916 به يكباره تقليل يافته به254 157 نفر رسيد يعني 972 هزار ارمني به يكباره ناپديد شدند.
پروفسور "هيلمار كايزر" از كارشناسان بنام نژاد كشي ارمنيان در اين باره مي گويد: آمار و ارقام آنجا دقيقاً به ثبت رسيده است، و به هيچ وجه نمي توان يك ميليون انسان را پنهان كرد. در ادامه مقاله مي خوانيم: كاشف و افشا كننده اين سند "مراد بارداگچي" نويسنده ترك مي باشد. وي در ژانويه سال جاري ميلادي (دي ماه 87) اين سند را به همراه اسناد شخصي ديگري كه از همسر طلعت پاشا دريافت كرده بود در كتابي تحت عنوان "اسناد باقي مانده از طلعت پاشا" به چاپ رساند. در خصوص اين سند تنها روزنامه "ملّيت" مطالبي را به چاپ رساند، و از آن روز تا به حال يعني در خلال سه ماه اخير ديگر نشريات و رسانه هاي تركيه در اين باره سكوت اختيار كرده اند.
هر چند بارداگچي مي گويد: "هنوز خيلي ها مايل نيستند در اين باره حرفي بزنند" اما در عين حال خود او كوچ اجباري ارمنيان را توجيه پذير مي داند، چرا كه معتقد است "ارمنيان علناً از روسيه حمايت مي كرده اند". (؟!)
هاروطونيان در ادامه مقاله خود مي نويسد: "سكوت رسانه هاي تركيه درباره اين سند گويا و افشاگرانه و نيز تفسير "بارداگچي" در خصوص كوچ اجباري ارمنيان نشان دهنده وجود مشكل رواني موسوم به "كوته بيني عمومي" است كه در جامعه تركيه حاكم مي باشد.
دولت هاي تركيه طي دهههاي متوالي حقيقت را از نسل هاي خود مخفي نگه داشته اند. حتي تعدادي از روشنفكران تركيه كه اخيرا با راه اندازي يك سايت اينترنتي در صدد جمع آوري امضا براي عذر خواهي از ارمنيان برآمدند از بكار بردن واژه "نژاد كشي" پرهيز نموده اند، چنان كه اين واژه در تركيه به يك تابو تبديل شده است".
هاروطونيان در پايان مي افزايد: "رهبران تركيه اقداماتي نااميدانه براي كتمان حقيقتي مسلم انجام مي دهند. اما اوضاع سياسي جهان و معادلات آن تغيير يافته است. و انتشار اين سند در نيويورك تايمز و نيز سخنان باراك اوباما و معاون وي "بايدن" و وزير امور خارجه اش "هيلاري كلينتون" در خصوص لزوم به رسميت شناختن نژاد كشي ارمنيان كتمان حقيقت را بيش از هر زمان ديگري براي تركيه دشوار ساخته است.

هیچ نظری موجود نیست: