۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

اعتراض جامعه ارمنيان تركيه

در 17 فوريه سال جاري ميلادي (29 بهمن) خليفه گري و روساي مراكز آموزشي ارامنه تركيه جلسه مشورتي را براي بررسي بخشنامه اخير وزارت آموزش اين كشور برگزار كردند. طبق بخشنامه مذكور كه چندي پيش صادر شده بود تمامي مدارس تركيه ملزم بودند تا تاريخ 27 فوريه (19 اسفند) فيلمي را با موضوعيت "قتل عام ترك ها توسط ارمنيان" (؟!) كه بيان كننده ديدگاه رسمي دولت تركيه بود را براي دانش آموزان به نمايش درآورند. اين فيلم ضد ارمني كه سازنده آن ستاد كل ارتش تركيه مي باشد "ساره گلين" (دختر كوهستان) نام دارد. و در آن صحنه هاي خشونت آميز بسياري وجود دارد كه مصببين آن ارمنيان مي باشند. و بيننده با مشاهده اين صحنه ها احساس دشمني و كينه شديدي عليه ارمنيان پيدا مي كند.
خليفه گري و روساي مراكز آموزشي ارمنيان در نشست خود ضمن اعتراض به اين مسئله به بررسي اين موضوع پرداختند كه در صورت عدم اجراي اين بخشنامه از سوي مديران مراكز آموزشي ارمنيان چنانچه آنان مورد بازخواست و تنبيه قرار گيرند، در حمايت از حقوق آنان چه اقدامات جمعي از سوي خليفه گري و روساي مراكز آموزشي ارمنيان مي بايست صورت گيرد.
در اين جلسه مشورتي حضار به اين موضوع توجه كردند كه مهم نه مسئله نمايش اين فيلم در مدارس ارمنيان بلكه نمايش آن در تمامي مدارس كشور مي باشد، چه در آن صورت بااحساس تنفر شديدي كه نوجوان بيننده فيلم در قبال ارمنيان پيدا مي كند، شمار افرادي همچون "اوگيون ساماستي" نوجوان قاتل "هراند دينك" روزنامه نگار ارمني فزوني خواهد يافت.
در واكنش به اين بخشنامه شماري از روشنفكران و فعالان اجتماعي تركيه نيز بعد از ديدن اين فيلم اعلام كردند كه به نمايش درآوردن اين فيلم آن هم براي كودكان و نوجوانان تنها و تنها به عمق بخشيدن دشمني ها منجر خواهد شد. به عقيده اين كارشناسان، با توجه به اينكه قاتل هراند دينك روزنامه نگار ارمني يك نوجوان بوده، نمايش اين فيلم مي تواند براي روح و روان كودكان و نوجوانان بسيار مخرب و خطرناك باشد.
به نوشته روزنامه ارمني زبان "مارمارا" چاپ استانبول در اعتراض به اين بخشنامه نامه اي به امضاي 43 تن از فعالان اجتماعي ارمني تركيه براي "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ارسال شده است.

اطلاعيه وزارت آموزش
بعد از اعتراض نهاد هاي اجتماعي و آموزشي و خليفه گري ارمنيان تركيه و سپس شماري از فعالان اجتماعي، اساتيد دانشگاه ها و روشنفكران تركيه در خصوص نمايش فيلم "ساره گلين"، وزارت آموزش تركيه با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه نمايش اين فيلم براي معلمين مراكز آموزشي در نظر گرفته شده و نه دانش آموزان. روزنامه "حريت ديلي نيوز" با انتشار اين خبر نوشت، وزارت آموزش در اطلاعيه خود اعلام كرده است: "عيلرغم اينكه اين فيلم به منظور نمايش براي معلمين و اساتيد مراكز آموزشي در نظر گرفته شده بود، اما تعدادي از مديران مدارس از اين مورد تخطي كرده و آن را براي غير نيز به نمايش گذاشته اند". به نوشته "حريت ديلي نيوز" نزديك به 500 فعال ارمني و ترك با ارسال نامه اي براي نخست وزير از اين اقدام وزارت آموزش اظهار ناخرسندي كرده اند.

اعلام جرم يك پزشك ترك
نشريه انگليسي زبان"تايمز" نيز در شماره 28 فوريه (10 اسفند) خود با اشاره به اين موضوع طي خبري نوشت: "يك پزشك ترك به نام "سردار كايا" از وزارت آموزش و مسئولين مدرسه اي كه فرزند 11 ساله اش در آن تحصيل مي كند به دليل ترويج كينه و دشمني قومي و نژادي اعلام شكايت نمود. اين پزشك در دادخواستش چنين آورده است: "دخترم بعد از ديدن اين فيلم وحشت زده شده است. او بعد از ديدن فيلم مرتباً از من مي پرسد، آيا به راستي ارمنيان ما را قتل عام كرده اند؟". هنوز معلوم نيست آيا دادگاه به اين شكايت ترتيب اثر خواهد داد يا خير زيرا سابقه برخورد سياسي دادگاه ها و قضات ترك با اينگونه پرونده ها، اميد چنداني براي رسيدگي عادلانه به آن را متصور نمي سازد.
محصلين مدارس تركيه با ديدن اين فيلم گور هاي دسته جمعي، انبوهي از استخوان ها و جمجمه هاي انسان هايي را مشاهده مي كنند كه توسط "جانيان ارمني" قتل عام شده اند (؟!). در بخش ديگري از فيلم گزارشگر با افراد پا به سن گذاشته اي مصاحبه مي كند كه مي گويند "ارمنيان سر تركان را از بدنشان جدا مي كردند و همه تركان را به قتل مي رساندند". (؟!) دكتر "سردار دگيرمنجي اوغلو" روان شناس ترك در گفتگو با سردبير هفته نامه "آگوس" با بيان اين مطالب اظهار داشت: "اين گفته ها و تصاوير شنيع بر ذهن كودكان و محصلين نقش مي بندد و همواره با آنان همراه خواهد بود". وي همچنين گفت: "آنچه مايه تاسف است اين كه خبر نمايش اين فيلم زماني انتشار يافت كه آن در بسياري از مدارس كشور به نمايش درآمده بود".

تعليق نمايش
علي رغم آن كه وزارت آموزش تركيه تصميم گرفته است نمايش اين فيلم را به حالت تعليق در آورد اما با اين حال آن همچنان در برنامه درسي مدارس كشور باقي مانده است.
در واكنش به اين اقدام وزارت آموزش تركيه، تعدادي از نهاد هاي تركيه از جمله انجمن آموزشي "اگيتم سن" اين حركت را محكوم كردند. "انجمن تاريخ" اين حركت را "تبليقاتي كذب و بي اساس" و يك انجمن ديگر كه بعد از قتل" هراند دينك" تاسيس يافته است ضمن شكايت از تهيه كنندگان اين فيلم اعلام كرده است كه در اين فيلم واژه ارمني هزاران بار آورده شده است و در تمامي موارد اين كلمه مترادف با معاني و تفاسير منفي به كار برده شده است.
نمايش اين فيلم واكنش چند تن از نمايندگان مجلس ملي تركيه را نيز به همراه داشت. "افق اوراس" نماينده مستقل در اين باره مي گويد: "جامعه تركيه به دليل وجود تفكرات ملي گرايانه و نژادپرستانه به شدت مسموم مي باشد".
"احمد آلتان" سردبير نشريه مستقل"طرف" نيز در اين خصوص مي گويد: "بيش از يك ميليون ارمني را به قتل مي رسانيد، در آناتولي تمامي آثار آنان را محو مي كنيد، تمام دارائي و مايملك آنان را به غارت مي بريد، اما بعد براي كودكان خود فيلمي را به نمايش در مي آوريد كه ارمنيان چه بلا هايي كه بر سر ما نياورده اند؟!. با اين كار ما كودكانمان را در تمام جهان منزوي مي كنيم. به گفته اين روشنفكر ترك: "ژنرال ها بهتر از هر كس ديگر مي دانند كه تربيت كردن نسل جديدي كه ضد ارمني باشد چه نفعي براي تركيه دارد".

زواياي پنهان
بعد از آنكه به دستور "جمال چيچك" وزير آموزش ملي تركيه نمايش فيلم "ساره گلين" و زواياي تاريك مسله ارمني به حال تعليق در آمد، جرايد تركيه در شماره هاي 19 فوريه (1 اسفند) خود علت اين تصميم وزير را "فشار مطبوعات" دانستند.
در واكنش به اين مطالب، روابط عمومي وزارت آموزش ملي تركيه با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: "اطلاعات درج شده در جرايد در خصوص دستور 18 فوريه وزير محترم مبني بر تعليق نمايش فيلم به هيچ وجه حقيقت ندارد. اين فيلم مستند صرفاً براي افزايش دانش و آگاهي معلمين تاريخ در اختيار مدارس قرار داده شده بود، اما زماني كه معلوم گرديد نمايش آن از اهداف مورد نظر خارج شده است وزير محترم بلافاصله دخالت كرده و طي دستوري از جولاي سال 2008 (تير87) نمايش آن را به حال تعليق در آوردند و از 8 ماه پيش ترويج لوح فشرده اين فيلم نيز منع شده است".
ترويج شونيسم در مدارس تركيه همواره بخشي از سياست وزارت آموزش اين كشور بوده است، سياستي كه از دير زمان ژنرال هاي تركيه پرچمدار آن بودند. هر چند روابط عمومي وزارت آموزش تركيه فشار افكار عمومي را به هيچ وجه در منع نمايش اين فيلم ضد ارمني دخيل ندانسته و حتي اعلام مي كند شخص وزير دستور توقف پخش لوح فشرده آنرا 8 ماه پيش و قبل از درز اين خبر در جرايد كشور صادر كرده بود اما حقيقت حكايت از چيز ديگري دارد.
لوح فشرده اين فيلم در تاريخ 25 ژوئن سال 2008 (5 تير 87) با دستور ادارات محلي و ولايتي وزارت آموزش ملي در اختيار مدارس شهرستانهاي تركيه قرار گرفته بود. .همان ادارات در تاريخ 23 ژانويه سال جاري ميلادي با صدور بخشنامه اي به تمامي مدارس تابعه دستور داده بودند تا اين فيلم براي كليه دانش آموزان در رده سني 6 الي 14 ساله به نمايش درآيد و نهايتاً گزارش نتايج آن براي بررسي به مراكز ادارات وزارت آموزش ملي در مراكز استان ها و ولايات ارسال گردد.
پر واضح است كه ادارات محلي تحت نظر وزارت آموزش ملي فعاليت مي كنند. بنابراين صدور بخش نامه 23 ژانويه (4 بهمن) اين ادارات با آگاهي و دستور همان وزارت خانه صورت گرفته است و نمي تواند حركتي خودسرانه تلقي گردد. پس يا بايد گفته هاي روابط عمومي وزارت آموزش ملي تركيه و شخص وزير را دروغ دانست و يا اينكه پذيرفتكه اين ادارات همان قدر كه تابع دستورات وزارت آموزش ملي هستند به همان ميزان نيز مطيع فرامين فرماندهي ستاد مشترك ارتش نيز مي باشند. به عبارت ديگر ادارات محلي و استاني وزارت آموزش ملي نه دستورات وزارت خانه تابعه بلكه بدون اطلاع و آگاهي آن (؟!) فرامين نظاميان را به كار بسته اند.(؟!)
در خصوص زواياي پنهان اين رويداد "احمد آلتان" از روشنفكران سرشناس تركيه طي مقاله اي با تيتر كشور ديوانگان كه در نشريه مستقل "طرف" به چاپ رسيد مطالبي را مطرح نمود كه خواندن آن خالي از لطف نخواهد بود. مقاله "آلتان" نشان مي دهد كه ژنرال هاي ترك بعد از گذشت ده ها سال از كناره گيري قدرت هنوز هم نقش تعيين كننده اي در حيات سياسي - اجتماعي تركيه دارند. هويدا شدن و دستگيري تشكيلات گسترده "ارگنه كن" و افشا شماري از ترور ها و عمليات تروريستي اين تشكل سري نظامي كه سران آن از نظاميان تركيه مي باشند تنها گوشه اي از نفوذ ژنرال ها در اين كشور مي باشد.

كشور ديوانگان
ما سعادت و خوشبختي نمي خواهيم.
"احمد آلتان" در بخشي از مقاله خود چنين مي نويسد: "سايه مرگ همواره روح و روان جانشينان سلاطين عثماني را مي آزرد. حتي يكي از آنان زماني كه به عنوان جانشين تاج سلطاني را بر سرش مي نهادند فرياد برمي آورد "من تاج نمي خواهم راهيم كنيد".
تعدادي از اين شاهزادگان و سلاطين به علت وجود اين بيم وترس به مرز ديوانگي رسيده و حتي مجنون مي شدند و اين امر طبيعي بود زيرا اگر انسان در اين اوهام باشد كه توسط دشمنان محاصره شده و خطر مرگ هر آن او را تهديد مي كند، بلطبع سرانجامي جز ديوانگي در انتظارش نخواهد بود. امروز در جمهوري ما تركيه ديگر از شاهزادگان خبري نيست. اما ما وحشت و اوهام اين شاهزادگان را بر روح و كالبد كودكان خود مي دميم. ما به آنان ياد مي دهيم كه تمام دنيا دشمنان ما هستند. ما آنان را با حس ترديد و سوظن نسبت به ديگران تربيت مي كنيم به اين ترتيب آنان از داشتن اعتماد به نفس دور شده به موجوداتي بدل مي گردند كه به غير از اقوام و خويشان از ديگران احساس تنفر داشته باشند. ما اين كارها را به نام ميهن دوستي انجام مي دهيم . آخرين نمونه آن نمايش فيلم مستند "ساره گلين" در مدارس مي باشد كه در آن داستان "وحشي گري ارمنيان" در قبال ترك ها و "كشتار آنان توسط ارمنيان" روايت شده است".
در ادامه مقاله "آلتان" مي خوانيم:
"در كشور ما تلاش مي شود تا نسلي ضد و دشمن ارمنيان تربيت شود. يك ميليون ارمني را به قتل مي رسانيد، در آناتولي همه آثار آنان را محو مي كنيد، تمام دارائي و مايملك آنان را به غارت مي بريد و اما بعداً براي كودكان خود تعريف مي كنيد كه بله ارمنيان چه وحشيگري هايي كه بر ما تركان روا نداشته اند. (؟!)
جهانيان نيك مي دانند كه رهبران حزب اتحاد و ترقي آگاهانه ارمنيان را قتل عام كردند. ارمنيان ظلم هاي بيشماري را متحمل شده اند اما معلوم نيست چرا تنها ترك ها از اين حقيقت بي خبرند. (؟!)
آيا مي توانيد تصور كنيد وقتي كودكاني كه با ذهنيت "كشتار ترك ها توسط ارمنيان" پرورش يافتند با حقيقتي كه تمام دنيا از آن آگاهند رو در رو گردند، چه اتفاقي روي خواهد داد؟ آنان تصور خواهند كرد كه تمام جهانيان دشمن ملتشان مي باشند. ما ارتباط آنان را با واقعيات قطع مي كنيم، از دنيا جدايشان مي سازيم و آنان را در درون قفسي كه خود آنرا ساخته ايم قرار داده با گفتن دروغ تربيتشان مي كنيم.
اما پر واضح است كه سرنخ اين كلاف سر در گم را بايد نزد نظاميان جستجو كرد. اين ستاد فرماندهي ارتش بود كه دستور پخش سي دي هاي فيلم "ساره گلين" را صادر و آن را بدون اطلاع (؟! آ.) وزارت آموزش ملي در اختيار تمامي مدارس كشور قرار داد. مگر نه اينكه در كشور ما تركيه، ژنرال ها بهتر و بيشتر از همه كس مي دانند! آنان نسل جديدي در تركيه تربيت مي كنند كه از واقعيت ها گسسته، دنيا را دشمن تركيه تلقي مي كند. ستاد كل فرماندهي ارتش از هيچ تلاشي براي تربيت نسلي كه حس كينه ودشمني در قبال ارمنيان داشته باشد دريغ نمي ورزد. در اين راه خيل معلمين نيز به آنان پيوسته اند. اگر اينان به هدف خود برسند بعد از سي سال كودكان ونوجوانان امروز ما چه تصوري از جهان خواهند داشت. اين نسل فكر خواهد كرد كه جهانيان تلاش مي كنند آنان را نابود سازند. آنان بسان شاهزادگان سلاطين عثماني مجنون خواهند شد و فرياد بر خواهند آورد "ما سعادت و خوشبختي نمي خواهيم".

هیچ نظری موجود نیست: