۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

لطمه ؟!

به گزارش رسانه هاي تركيه "علي باباجان" وزير امور خارجه اين كشور گفته است: "اگر كنگره آمريكا در مورد نژادكشي ارمنيان قطعنامه اي تصويب نمايد و يا رئيس جمهور "باراك اوباما" در پيام خود به مناسبت روز 24 آوريل از واژه "نژادكشي" استفاده نمايد، در آن صورت ممكن است روند گفتگو هاي آغاز شده بين ارمنستان و تركيه در راستاي بهبود روابط متوقف گردد.
وزير امور خارجه تركيه خاطرنشان ساخته است كه هنگام ملاقات هييت هاي ترك و ارمني طرفين "رويدادهاي سال 1915 را نيز بررسي مي كنند" و مداخله طرف ثالث نمي تواند در اين روند سازنده باشد.
وي تاكيد نموده: "در شرايطي كه يك روند مهم در جريان است، همه بايد از آن پشتيباني كنند و از انجام اقدامات و مواضعي كه به اين روند لطمه بزند خودداري نمايند".
از سوي ديگر "برنت اسكوكرافت" مشاور اسبق امنيت ملي رييس جمهور آمريكا گفت: "تصويب طرح به رسميت شناختن وقايع 1915 ميلادي تركيه عثماني به عنوان نژادكشي ارمنيان به روابط آمريكا و تركيه لطمه خواهد زد".
اسكوكرافت كه در دوره رياست جمهوري جرالد فورد و بوش پدر مشاور امنيت ملي رييس جمهور آمريكا بوده، هشدار داد تركيه متحد مهم آمريكا است و واشنگتن در فعاليتهاي خود در خاورميانه به حمايت تركيه به صورت جدي نياز دارد.
ياد آور مي گردد كه اوباما همچون روساي جمهور پيشين آمريكا در مبارزات انتخاباتي خود بارها اعلام كرده بود كه در صورت پيروزي و تصدي سمت رياست جمهوري از طرح به رسميت شناختن قتل عام ارمنيان كه قرار است تا آواخر ماه مارس به كنگره آمريكا ارائه شود حمايت كامل به عمل خواهد آورد.
با در نظر گرفتن سابقه عملكرد روساي جمهور قبلي اين احتمال وجود دارد كه اوباما نيز به بهانه هاي مختلف و از آن جمله دلايل سياسي از اجراي اين قول و تعهد خود سر باز زند.

هیچ نظری موجود نیست: