۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

قطع رابطه

شهرهاي "كوركالري"، "اداپارازا" و" بورساي" تركيه "خواهر خواندگي خود با شهرهاي "دوبريچ"، "بلووديو" و "شومن" بلغارستان را بعد از آنكه شهرداري هاي اين شهرها قتل عام ارمنيان رابه رسميت شناختند، لغو و كليه روابط خود را با آنها قطع كردند.
در اين حال وزارت امور خارجه و وزارت كشور تركيه با ارسال نامه هايي براي 12 شهر ديگر از آنان خواسته است از برقراري ارتباط با شهرهاي بلغارستان انصراف داده و در صورت وجود روابط آن را فطع كنند.
ياد آور مي گردد كه مجلس بلغارستان در 12 مه سال 2006 (22 ارديبهشت 85) طرح شناسايي قتل عام ارمنيان توسط دولت عثماني را رد كرده بود. اين طرح توسط يكي از احزاب اصول گراي اين كشور موسوم به آتاكا مطرح شده بود كه در جريان رأي گيري از تعداد 170 نماينده حاضر در نشست، 81 نماينده بدان رأي منفي، 56 نفر رأي مثبت و 33 تن ديگر رأي ممتنع داده بودند. نمايندگاني كه به اين طرح رأي منفي داده بودند در توجيه عمل خود گفته بودند، «در صورت تصويب اين طرح از يك سو به روابط تركيه و بلغارستان آسيب جدي وارد خواهد شد و از سوي ديگر در دولت ائتلافي حاكم اختلافاتي بروز خواهد كرد».
به غير از سه شهر ياد شده شوراي شهر و شهرداري هاي چند شهر بلغارستان قبلا نيز با صدور بيانيه هاي "قتل عام ارمنيان" را محكوم كرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: