۱۳۸۷ دی ۸, یکشنبه

"ما اميد چنداني به سرانجام عادلانه اين پرونده نداريم"

"دست‌هايي در كار است تا روند دادرسي پرونده "هراند دينك" (سردبيرمقتول هفته نامه آگوس آ.) را طولاني كند. به نظرمن، كه البته خيلي‌ها نيز با آن موافقند، كساني كه در اين پرونده به نحوي نقش داشته‌اند، در تلاشند تا با به درازا كشاندن روند رسيدگي به اين پرونده صدور رأي نهايي آن را نيزبه عقب بياندازند".
"باگراد استوكيان" سردبير بخش ارمني هفته نامه آگوس درمصاحبه‌ مطبوعاتي كه در تاريخ 10 دسامبر (20 آذر) در ايروان برگزار گرديد، همچنين گفت: "تا به امروز اسامي عاملان و آمران اصلي و پشت پرده ترور دينك نامشخص مانده است. تنها قاتل و چند همدست وي دستگير شده‌اند كه به جرم خود اعتراف كرده‌اند، همين و بس!".
استوكيان در خصوص روند رسيدگي به پرونده قتل سردبيراسبق آگوس گفت: "قاضي پرونده هر بار زمان برگزاري جلسه دادگاه را براي مدت طولاني‌تري به عقب مي‌اندازد. برهمگان آشكار است كه دست‌هايي در كارند كه مي‌خواهند رسيدگي به اين پرونده را همانطور كه بوده بلاتغيير به آينده موكول نمايد. با در نظر گرفتن اين مساله ما اميد چنداني به سرانجام عادلانه اين پرونده نداريم". به گفته اين روزنامه نگار، قتل هراند دينك تمام تركيه را به لرزه در آورد و جامعه تركيه فهميد كه دينك صرفا به دليل ارمني بودنش به قتل رسيد. استوكيان با اشاره به فشارهايي كه مرحوم دينك خصوصاً در سال‌هاي آخر زندگي‌اش تحمل كرد گفت: "دينك اولين كسي بود كه طبق ماده 301 قانون كيفري تركيه به محكمه كشيده شد، قبل از وي هيچ روشنفكري در تركيه با استناد به اين قانون محاكمه نشده بود. خود دينك نيز در يكي از مقالات خود به اين موضوع اشاره كرده بود".
استوكيان با اشاره به تهديدات روزمره‌اي كه متوجه شخص وي و ديگر همكارانش در آگوس مي‌شود گفت: "اين موج تهديد كار را به آنجا رسانده است كه اينك يك گروه از وكلا در دفتر نشريه مشغول پاسخ‌گويي به اين تهديدات و نشان دادن عكس‌العمل‌هاي شايسته حقوقي به اين مساله مي‌باشند".

هیچ نظری موجود نیست: