۱۳۸۷ دی ۸, یکشنبه

ديدار از دانشگاه اروپايي و افتتاح اتاق ايران شناسي

به گزارش رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان، به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني، آقاي سقائيان سفير كشورمان در ارمنستان، و رايزن فرهنگي سفارت صبح روز جمعه 1/9/87 از دانشگاه اروپايي ديدار و با رييس آن دانشگاه و برخي از اساتيد ايران شناسي ملاقات و گفتگو كرده و در جمع دانشجويان به سخنراني پرداختند. در اين ديدار دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان آقاي آرتور باغداساريان نيز حضور داشته و علاقمندي خود را به گسترش علم و دانش بين دو كشور ابراز داشت. پس از معارفه، رييس دانشگاه از سفير ايران براي افتتاح اتاق ايرانشناسي و ايراد سخنراني دعوت كرد. بعد از مراسم رسمي افتتاح اين اتاق سفير ايران طي سخناني اظهار داشت، گسترش علم و دانش همواره مورد توجه و تاكيد دولتمردان ايران بوده و اينگونه همكاري ها موجب استحكام پيوندها شده و تاثيرات مثبت دربر دارد.
در ادامه مراسم آقاي آندرانيك آوديسيسان رييس دانشگاه از سفير و رايزن فرهنگي ايران به خاطر عنايت به همكاري هاي دانشگاهي تشكر و قدرداني كرد. وي افتتاح اتاق ايرانشناسي را نشانه علاقه ايران به فعاليت در دانشگاه قلمداد كرد. ايشان همچنين از دبير شوراي امنيت ملي ارمنستان به خاطر حضور در دانشگاه و جمع دانشجويان تشكر كرده و افزود، موضوع دانش افزايي براي دولتمردان ارمنستان بسيار مهم بوده و آنها از تلاش هاي دانشگاه ها و ديگر موسسات آموزشي پشتيباني جدي به عمل مي آورند. آوديسيسان اظهار داشت كه پذيرش مدرك تحصيلي دانشگاه اروپايي نوسط وزارت علوم و آموزش عالي ايران نشانگر كار آيي و توانمندي اين دانشگاه بوده و آنها براي اين امر اهميت فوق العاده قائل هستند. وي افزود كه دانشگاه با پذيرش دانشجو در رشته هاي كارشناسي ارشد و دكترا، اكنون آمادگي بيشتري براي همكاري با نهادهاي دانشگاهي ايران داشته و براي آن پيوندها اهميت بسيار قائل است. آقاي آوديسيسان سپس از سفير ايران براي سخنراني دعوت به عمل آورد.
آقاي سقائيان ضمن سخناني گفت: در هزاره سوم علم و دانش جايگاه بس مهم تري يافته و در روابط بين دولت ها امور فرهنگي جايگاه مهمي دارد. وي اظهار داشت كار علمي و فرهنگي هم بستر سازي مي كند و هم به تعميق روابط مي انجامد و از اينرو براي مسئولين دو كشور مهم و ارزشمند است.
وي اظهار داشت كه تاسيس اتاق ايرانشناسي در "دانشگاه اروپايي" موجب تعميق روابط و افزايش آگاهي دانشجويان شده و مي تواند ابداع گر طرح ها و برنامه هاي متعدد در راستاي همكاري هاي دو كشور گردد. سفير ايران از حضور آقاي باغداساريان دبير شوراي امنيت ملي در مراسم تشكر كرده و آنرا نشانه توجه مسئولين ارمنستان به امر آموزش عالي دانست. وي اظهار اميدواري كرد كه دانشجويان ايراني آن دانشگاه با علاقه و پشتكاري فراوان تحصيل كرده و از شمار بهترين دانشجويان باشند.
در ادامه آقاي آرتور باغداساريان در خصوص اهميت گسترش روابط در تمامي زمينه ها با ج.ا. ايران سخنراني كرده و آنرا امري حياتي براي ارمنستان بر شمرد. وي همچنين از دانشجويان ايراني خواست كه با تلاش و جديت در دانشگاه تحصيل كرده و در بازگشت معرف فرهنگ و هنر ارمنستان باشند. وي افزود: ما به افق هاي تازه در گسترش روابط با ايران مي انديشيم و بر اين باوريم كه بايد شمار دانشجويان ايراني در ارمنستان افزايش يابد. پس از سخنراني مسئولين، چهار تن از دانشجويان ارمني مطالبي را در خصوص هنر و فرهنگ ايران به زبان فارسي و يكي از دانشجويان ايراني مطالبي را در خوشامدگويي به حضار به زبان ارمني بيان داشتند. مراسم افتتاحيه اتاق ايران شناسي پس از اهداء پنجاه جلد كتاب فارسي كه اخيراً از سوي مركز گسترش زبان فارسي اهداء شده بود، پايان يافت.

هیچ نظری موجود نیست: