۱۳۸۷ دی ۸, یکشنبه

ميزان مبادلات بازرگاني ايران و ارمنستان در شأن روابط دو كشور نيست

در پايان هشتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان كه در تاريخ 15-13 دسامبر (25-23 آذر) در تهران برگزار گرديد منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران و آرمن موسسيان وزير انرژي و منابع طبيعي ارمنستان و رييس هييت ارمني در جمع نمايندگان رسانه‌ها به تشريح اهم توافقات و همكاري‌هاي دو كشور پرداختند.، در اين نشست مطبوعاتي متكي گفت: "بحران مالي و به تبع آن بحران اقتصادي جهاني شديدترين بحران از زمان ركود بزرگ در دهه 1930 ميلادي بوده كه از ايالات متحده آغاز و به دليل استانداردهاي ضعيف در سيستم بانكي، مديريت نامتوازن ريسك، ابزارهاي مالي غير شفاف و ضعف مقررات مالي براي نظارت بر اين ابزارهاي غير شفاف و همچنين وجود ارتباطات گسترده ميان موسسات مالي و بانكي آمريكا و كشورهاي صنعتي موجب تسريع اين بحران به ساير كشورهاي توسعه يافته شد".
وزير امور خارجه اظهار داشت: "توجه به افزايش ظرفيت‌هاي توليدي و درون‌زايي اقتصادي، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و مالي ميان همسايگان، توجه بيشتر به مقررات مالي و اقتصادي براي تبادلات شفاف و مطمئن‌تر ميان كشورها، ايجاد يك نظام عادلانه اقتصاد بين المللي، مشاركت كشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي در حال انتقال در نظام‌هاي تصميم‌گيري، توجه بيشتر به ايجاد محرك‌هاي اقتصادي در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي و گسترش تجارت في‌ما‌بين كمك مي كند تا تبعات ناگوار بحران جاري كاهش يابد". وي تصريح كرد: "برگزاري هشتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان فرصت مناسبي براي اتخاذ تفاهمات مشترك در جهت كاهش آثار سوء بحران مذكور در بخش‌هاي مختلف را فراهم نموده كه عملياتي شدن آن نياز به عزم جدي و تلاش فراوان دارد".
متكي به اهم موارد توافق شده در اين اجلاس اشاره كرد و افزود: "انرژي، نفت و گاز، پتروشيمي و محيط زيست، بازرگاني بانكي، حمل و نقل، صنعت، كشاورزي و همكاري‌هاي استاني از مهمترين موارد توافق شده بين دو كشور ايران و ارمنستان بود". وي با اشاره به اينكه در طول سال‌جاري اقدامات و پيگيري‌هاي قابل توجهي جهت پيشبرد توافقات انجام شده و گسترش روابط دو جانبه از سوي مسئولان و كارشناسان دو كشور به عمل آمده تا هر چه سريع‌تر به اهداف بازرگاني، حمل و نقل ريلي و همكاري‌هاي بانكي و انرژي نائل شويم". وي اظهار داشت: "ايران رتبه هفتم را در بين شركاي اصلي تجاري ارمنستان با رقم حدود 200 ميليون دلار مبادلات بازرگاني به طور سالانه را دارد، كه اين جايگاه در شأن روابط دو كشور نيست و جا دارد با اقدامات شايسته و استفاده از ابزارهاي لازم از جمله آماده‌سازي موافقت‌نامه‌هاي تجارت آزاد يا ترجيحات تجاري بين دو كشور و با توجه به اينكه ايران محدوديتي براي گسترش روابط با جمهوري ارمنستان قائل نيست حجم مناسبات را تا حد امكان و قابل قبول افزايش دهيم".
وي با اشاره به اينكه اتصال مستقيم راه آهن‌هاي دو كشور از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، اظهار كرد: "طرف ايراني آمادگي دارد پس از دريافت نتيجه مطالعات فني و اقتصادي طرف ارمني در خصوص اتصال مستقيم خطوط آهن دو كشور هماهنگي‌هاي لازم را در مورد نحوه اجراي پروژه با كشور ارمنستان به عمل آورد. در بخش حمل و نقل جاده‌اي نيز با توجه به افزايش مبادلات مرزي و تردد ساليانه بيش از 40 هزار دستگاه كاميون و اتوبوس و وسايل نقليه شخصي ايمني جاده‌هاي ترانزيتي از ضرورت بالايي برخوردار است".
وي در خاتمه به توسعه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در زمينه ارتباطات بانكي و همكاري‌هاي انرژي اشاره كرد و گفت: "تلاش‌هايي كه تا كنون در زمينه احداث خط لوله انتقال گاز ايران به ارمنستان و خطوط انتقال برق و نيروگاه برق آبي داشته ايم كافي نيست اميدواريم با تلاش‌هاي بيشتر مديران اجرايي دو طرف به زودي شاهد نتايج عملي پروژه‌هاي بخش انرژي دو كشور باشيم".
آرمن موسسيان، وزير انرژي و منابع طبيعي جمهوري ارمنستان نيز در اين كنفرانس خبري با تأكيد بر همكاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان امضاي يادداشت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها را براي همكاري بيشتر دو كشور و مشخص كردن جدول زماني سفرها ضروري دانست.
وي در ادامه به خط لوله گاز ايران به ارمنستان اشاره كرد و افزود: "اين خط لوله از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و چند هفته گذشته اتصال خط لوله گاز ايران به ارمنستان به پايان رسيد و ما گسترش خط لوله گاز از رودخانه ارس به ارمنستان را در دستور كار قرار داديم". وي اظهار داشت: "در زمينه‌هاي پتروشيمي و حمل و نقل ريلي نيز بايد تحرك بيشتري بين مقامات ايران و ارمنستان صورت گيرد و حجم مبادلات در سطح دو كشور هنوز هم قناعت‌بخش نيست و بايد دو تا سه برابر افزايش پيدا كند". وي افزود: "مقامات ايران و ارمنستان همچنين تلاش مي‌كنند كه حمل و نقل دو جانبه را به ويژه در زمينه‌هاي حمل و نقل ريلي گسترش دهند".
وزير انرژي ارمنستان گفت: "جاي خرسندي است كه در اين اجلاس توافقاتي در زمينه‌هاي كشاورزي، بهداشت، شهر‌سازي، فرهنگي، علوم و آموزش به دست آمد".

هیچ نظری موجود نیست: