۱۳۸۷ دی ۸, یکشنبه

ماري يووانيچ: "استراتژي‌هاي آمريكا در منطقه ثابت خواهد ماند".

ماري يووانيچ، سفير جديد آمريكا در ارمنستان گفت: "با پيروزي باراك اوباما در انتخابات رياست جمهوري، سياست خارجه آمريكا و راه بردهاي پذيرفته شده در قبال ارمنستان ادامه خواهند يافت". خانم يووانيچ درجمع خبرنگاران در ايروان گفت، اشتراك درمواضع دموكراتها و جمهوريخواهان درزمينه سياست خارجي بيشتر از اختلاف است. وي ضمن ابراز خرسندي از روابط موجود بين امريكا و ارمنستان گفت: "واشنگتن، حل مناقشه قره باغ را در چارچوب گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا، عادي سازي روابط تركيه و ارمنستان و بازگشايي مرزهاي اين دو كشور خواستار است".
سفير امريكا در ارمنستان درباره اظهارات باراك اوباما مبني براين كه درصورت انتخاب شدن، قتل عام ارمنيان در سال 1915 در زمان حكومت امپراطوري عثماني را به رسميت خواهد شناخت، گفت: "بايد منتظر ماند و ديد كه رييس جمهور جديد و تيم او چه خواهند كرد".
موضع اوباما در خصوص به رسميت شناختن قتل عام ارمنيان در حالي مطرح مي گردد كه نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري امريكا در هر دوره براي كسب راي بيشتر با توجه به وجود جامعه يك ميليون و دويست هزار نفري ارامنه دراين كشور همواره قول مشابه‌اي داده اند اما همگي آنها بعد از انتخاب شدن اين موضوع را به دلايل و بهانه‌هاي مختلف به فراموشي سپرده اند. با در نظر گرفتن اين واقعييت مي توان به صراحت گفت كه اوباما نيز از اين امر مستثني نخواهد بود و نبايد سخنان وي را در اين ارتباط بيش از حد جدي تلقي كرد.
لازم به ذكر است خانم "ان درسي" سفير آمريكا در جمهوري آذربايجان نيز اخيراً اعلام كرده بود كه "استراتژي‌ آمريكا در منطقه ثابت خواهد ماند". وي خاطر نشان كرده، كه جمهوري آذربايجان درسياست خارجي واشنگتن از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و ايالات متحده پس از اين نيز به گسترش روابط با باكو ادامه خواهد داد و دولت جديد اين كشور تنها به تغيير برخي اصول نارساي خود خواهد پرداخت".

هیچ نظری موجود نیست: