۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

اظهارات رئيس جمهور ارمنستان در گفتگو با رسانه هاي بين المللي درمورد قراباغ كوهستاني

سرژ سركيسيان رئيس جمهور ارمنستان اعلام كرده است كه "حق تعيين سرنوشت مردمقراباغ كوهستاني بايد مورد پذيرش قرار گيرد."
به گزارش خبرگزاري مدياماكس، سركسيان در روز 20 سپتامبر (30 شهريور) در ملاقات با گروهي از نمايندگان رسانه هاي خبري داخلي و خارجي اين كشور به سوالات آنان پاسخ داد. سركسيان به اين سئوال كه؛ "همواره گفته مي شود كه در رابطه با مسئله قراباغ كوهستاني، طرفين براي حصول به توافق بايد از مواضع خود عقب نشيني كنند، آستانه اين سازش از نظر ايروان چيست؟ و آن خط قرمزي كه ارمنستان هرگز از آن عبور نخواهد كرد كدام است؟ و آيا ارمنستان به لحاظ تئوري، قراباغ كوهستاني را در تركيب جمهوري آذربايجان بصورت دولتي فدراتيو يا به گونه اي ديگر، تصور مي كند؟"، چنين پاسخ داد: "ما درباره اين خط قرمز از ديرباز اعلام موضع كرده ايم. حداقل 14 سال قبل يعني در سال 1994 وقتي در مناقشه قراباغ آتش بس منعقد مي كرديم. بعد از آن نيز بارها اعلام موضع كرديم. خط قرمز ما در خصوص اين مناقشه آن است كه بايد حق تعيين سرنوشت مردم قراباغ پذيرفته شود".

سركسيان در ادامه گفت: "مردم قراباغ هزارن سال در اين منطقه زيسته اند و حالا هم بايد آنچنان شرايطي فراهم شود تا آنان با امنيت و آسايش به موجوديت و زندگي خود در اين منطقه ادامه دهند. در زمان حكومت شوروي قراباغ در تركيب آذربايجان جاي گرفته بود، اما زمانه نشان داد كه ادامه موجوديت بي خطر قراباغ در تركيب جمهوري آذربايجان ناممكن است. اما در رابطه با گزينه تئوري مبني بر اينكه آيا قراباغ مي تواند به نحوي در تركيب جمهوري آذربايجان قرار گيرد يا خير، مي توانم اينگونه پاسخ دهم كه چنين امري مي تواند از طريق برگزاري همه پرسي در قراباغ تعيين گردد تا نظر مردم اين منطقه تامين شود. و در عين حال من اطمينان دارم كه لااقل در آينده نزديك هرچه باشد، هر همه پرسي كه صورت گيرد تنها يك نتيجه خواهد داشت؛ قراباغي ها مايل به قرار گرفتن كشورشان در تركيب جمهوري آذربايجان نخواهند بود. من به الهام علي اف گفته ام كه اگر آذربايجاني ها مايلند نشان دهند كه بطور جدي در خصوص آينده قراباغ كوهستاني و امنيت مردم آن علاقمند هستند مي توانند سرمايه گذاري هايي جدي در آن منطقه انجام دهند و ثابت كنند كه آذربايجان آماده است سرمايه گذاري كرده و مردم قراباغ را متقاعد نمايد كه آذربايجان مي تواند ضامن امنيت آنها باشد. شايد پس از آن، قراباغي هادر جريان همه پرسي براي قرار گرفتن در تركيب آذربايجان ابراز تمايل نمايند. اگر روزي معجزه اي صورت گيرد و قراباغ كوهستاني در تركيب جمهوري آذربايجان ظاهر شود، پس از گذشت مدتي كوتاه، در آنجا هيج ارمني باقي نخواهد ماند."

رئيس جمهور ارمنستان در ادامه مصاحبه در پاسخ به اين سوال كه چرا ارمنستان استقلال اوستياي جنوبي و آبخازيا را برسميت نشناخت؟ و آيا ايروان آماده است تا استقلال قراباغ كوهستاني را به رسميت بشناسد ؟ چنين گفت: "هيچ چيز بعيد نيست. امروز ما در دستور كاريمان مسئله شناسايي اوستياي جنوبي و آبخازيا را نداريم. شايد براي شما عجيب به نظر رسد كه ما همواره طرفدار حق تعيين سرنوشت بوده ايم، ولي كوزوو، اوستياي جنوبي و آبخازيا را برسميت نشناخته ايم. رويكرد ما مشخص است. ما خودمان درگير چنين مسئله اي هستيم و آن مسئله قراباغ است. ما نمي توانيم قبل از شناسايي قراباغ كوهستاني، استقلال كوزوو، اوستياي جنوبي و آبخازيا را به رسميت بشناسيم، زيرا روند مذاكرات با آذربايجان در حال جريان است و مايليم از طريق مذاكرات صلح آميز به حل نهايي مسئله دست يابيم. اگر به ياد داشته باشيد، در مورد كوزوو و ساير موارد گفته شد كه شناسايي استقلال آخرين راه حل بود. اينك نيز من مي گويم اگر امكان ديگري باقي نماند، آنگاه ارمنستان استقلال قراباغ را مورد شناسايي قرار خواهد داد."

هیچ نظری موجود نیست: