۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

اظهارات عبدالله گل پس از بازگشت از سفر به ارمنستان

عبدالله گل رييس جمهور تركيه پس از بازگشت از ارمنستان به كشورش، "سفر تاريخي" خود به آن كشور را بسيار سازنده خواند و گفت: "اين سفر اميدها را در مورد آينده دو كشور بيشتر كرد". وي ابراز اميدواري نمود كه ديدار با همتاي ارمني اش گامي براي هموار ساختن موانع بر سر راه نزديك شدن دو ملت بوده و نيز نقشي سازنده در روند برقراري صلح و دوستي در منطقه ايفا كند.
به گزارش راديو فرانسه، عبدالله گل در يك كنفرانس خبري در مورد اين سفر گفت: "به نظر من اين سفر بسيار ثمربخش و سرشار از اميد براي آينده بود و از اين مسئله بسيار خشنودم كه ما با ارمنستان در مورد لزوم برقراري گفتگوهايي سازنده با هدف رفع موانع و بهبود روابط هم عقيده هستيم".
گل نخستين رييس جمهور تركيه است كه از زمان استقلال ارمنستان در سال 1991 به آن كشور سفر مي كند.هر چند تركيه از نخستين كشورهايي بود كه استقلال ارمنستان را پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي به رسميت شناخت، اما به لحاظ حمايت از موضع جمهوري آذربايجان در مناقشه قراباغ تاكنون از برقراري روابط سياسي با ايروان امنتاع كرده و از 15 سال پيش تاكنون مرز زميني و چند سالي نيز مرز هوايي خود با اين كشور را بسته اعلام كرده است.
آنكارا به كرات اعلام كرده است كه عادي سازي روابط و برقراري ارتباط ديپلماتيك با ارمنستان منوط به حل مناقشه قراباغ طبق نظر باكو و نيز امتناع ارمنستان از پيگيري شناسايي بين المللي قتل عام ارمنيان در سال 1915 توسط امپراتوري عثماني مي داند. در مقابل ايروان بر آمادگي خود براي گفتگو و برقراري روابط سياسي با تركيه بدون هيچ پيش شرط تاكيد نموده است.

هیچ نظری موجود نیست: