۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

تاكيد بر طرح ايران براي همكاري در قفقاز جنوبي

به اعتقاد كارشناس مسايل سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان، بهترين طرح همكاري در منطقه قفقاز جنوبي طرح 3+3 ايران است كه در آن سه كشور منطقه قفقاز جنوبي و ايران ، روسيه و تركيه قرار دارند.
به گزارش واحد مركزي خبر، "كمال زارع" كارشناس مسايل سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ايروان چندي پيش در مصاحبه با روزنامه "آزگ" چاپ ايروان با اشاره به طرح ائتلاف همكاري تركيه در منطقه قفقاز جنوبي بدون حضور كشورمان در آن گفت: "اين طرح نمي تواند نتيجه بخش باشد چرا كه در صورت ارائه طرح هاي همكاري بايد معادلات و واقعيت هاي تاريخي منطقه را نيز در نظر گرفت". وي ضمن سازنده توصيف كردن نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه گفت: "ايران آماده است براي حل مناقشات منطقه نقش فعالتري ايفا كند".
به گفته كارشناس ايراني؛ جمهوري اسلامي ايران سفر تاريخي و مهم 6 سپتامبر ( 16 شهريور) عبدالله گل رييس جمهور تركيه به ارمنستان را مثبت مي شمرد. وي با اشاره به اين كه سفر اخير "گل" به ارمنستان در چارچوب گسترش سياست هم گرايي در منطقه قفقاز جنوبي صورت گرفت گفت: "اين اقدام تركيه تاثير مثبتي بر فعال شدن همكاري هاي منطقه اي خواهد داشت".
زارع افزود: "اين سفر داراي اهداف ديگري در ارتباط با تمايل تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا و پررنگ كردن نقش خود در منطقه قفقاز جنوبي است".
در بخش ديگري از مصاحبه "كمال زارع" از راهبردي بودن منطقه قفقاز جنوبي سخن گفت و افزود: "هر تحول منفي در اين منطقه ممكن است منافع ميليون ها انسان ساكن در آن را به خطر بياندازد". وي با اشاره به اين كه گرجستان به اشتباه براي حل مسايل خود به غرب متوسل شد گفت: "مسايل منطقه قفقاز جنوبي از طريق گسترش هم گرايي حل خواهد شد".
وي ضمن ابراز اميدواري به اينكه نقش نيروهاي خارج از اين منطقه كاهش يابد گفت: "به نظر مي رسد كشورهاي منطقه قفقاز جنوبي به اين نتيجه رسيده اند كه براي حل مسايل خود نبايد به كشورهاي خارج از اين حوزه اميد بست".
اين كارشناس ايراني با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران صرف كسب اعتبار با ارمنستان روابط خود را گسترش نمي دهد اضافه كرد: "درهاي ايران هميشه بر روي ارمنستان باز است و ايران همواره دوست ارمنستان خواهد بود و از دوستي اين كشور با ديگر كشورها نيز استقبال مي كند".
گفتني است يك ماه قبل در بحبوحه درگيري ميان روسيه و گرجستان بر سر منطقه اوستياي جنوبي، دولت تركيه طرح ايجاد ائتلاف همكاري قفقاز جنوبي را پيشنهاد كرد. بر اساس اين طرح تركيه، گرجستان، ارمنستان، جمهوري آذربايجان و روسيه اعضاي اتئلاف قفقاز جنوبي بشمار مي آيند.

هیچ نظری موجود نیست: