۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

رئيس‌جمهور: همكاري‌هاي تهران و ايروان مي‌تواند به الگويي براي مناسبات دوستانه تبديل شود

دكتر محمود احمدي‌نژاد در ديداربا ادوارد نالبانديان ، وزير امور خارجه ارمنستان كه در تاريخ 27 شهريور ماه صورت گرفت، با اشاره به اينكه روابط دو كشور بسيار عميق و پايدار است، گفت: "همكاري‌هاي تهران و ايروان مي‌تواند به الگويي براي مناسبات دوستانه تبديل شود". رئيس‌جمهور در ادامه ضمن تاكيد بر ضرورت تعميق همكاري‌هاي فرهنگي ميان دو كشور، تصريح كرد: " بايد در همكاري‌هاي دوجانبه بخش فرهنگي را بيش از پيش گسترش دهيم و اشتراكات فرهنگي و تاريخي دو ملت، سرمايه خوبي است كه مي‌تواند به نفع منافع دو كشور به‌ كار گرفته شود". وي با تأكيد بر اينكه توسعه روابط با ارمنستان سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران است، گفت: "هيچ محدوديتي براي توسعه روابط دوجانبه وجود ندارد و مسائل منطقه‌اي نيز بر ضرورت عميق‌تر شدن همكاري‌ها، مناسبات و توسعه روابط دوجانبه افزوده است".

رئيس‌جمهور همچنين توسعه همكاري‌هاي دوجانبه را موجب تقويت امنيت، صلح و دوستي در منطقه دانست و تصريح كرد: "كشورهاي منطقه مي‌توانند مشكلات خود را با همكاري‌ يكديگر حل و فصل كنند و در اين خصوص نيازي به دخالت ناتو و ديگران ندارند. البته تجربه هم نشان داده است كه دخالت آنها موجب بدتر شدن اوضاع مي‌شود". آقاي احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه در عرصه جهاني تحولات بزرگي در حال وقوع است، گفت: " نظام تك قطبي تقريباً فروپاشيده از اين ‌رو بايد براي برقراري نظم جديدي تلاش كنيم تا بر پايه آن دوستي و صلح پايدار برقرار شود". وي يادآور شد:" بايد با ابتكار عمل از تحولات جهاني پيش بيفتيم تا بتوانيم منافع ملي خود را حفظ كنيم".
وزير امور خارجه ارمنستان نيز در اين ديدار خواستار گسترش بيش از پيش مناسبات و همكاري‌هاي دو جانبه در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي شد و گفت: "توسعه روابط متقابل مي‌تواند نشان‌دهنده مناسبات تنگاتنگ دو كشور باشد و به الگوي خوبي در منطقه تبديل شود". نالبانديان همچنين با اشاره به حوادث منطقه قفقاز خاطر نشان كرد: "اتفاقاتي كه بوقوع مي‌پيوندد، نشان از حساسيت منطقه است و از اين ‌رو بايد به دنبال پيدا كردن راه‌هاي جايگزين و جديد براي توسعه و گسترش روابط دوجانبه باشيم".
وزير امور خارجه ارمنستان در مدت اقامت خود در ايران با "منوچهرمتكي" و "سعيد جليلي" دبير شوراي امنيت مليامنيت ملي ديدار و در باره مسايل مورد علاقه به رايزني و تبادل نظر پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: