۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

سرژ سركسيان: رقابت تسليحاتي در قفقاز، جهان را با تهديدات جدي روبرو خواهد كرد.

رييس‌ جمهور ارمنستان در مصاحبه با روزنامه‌ي اتريشي "استاندارد" با اشاره به بحران اخير قفقاز گفت: "اين وظيفه‌ي ماست كه مسائل مورد اختلاف را در منطقه كاهش دهيم، زيرا رقابت تسليحاتي در قفقاز جهان را باتهديدات جدي روبرو خواهد كرد".
سركيسيان با انتقاد غير مستقيم از عملكرد غربگرايانه‌ دولت ساآكاشويلي، جنگ گرجستان را به عنوان پيامد اصلي اختلافات بين آمريكا وروسيه دانست.
وي در خصوص روابط ارمنستان و نيز همسايگان منطقه اي كشورش با روسيه و تاثير آن در روابط با ديگر كشورها گفت: "نگاهي به گذشته ارمنستان نشان مي‌دهد كه ما هرگز مجبور نشده ايم روابط دوستانه‌اي با روسيه برقرار نماييم. اين مساله كاملا بديهي است كه تحت شرايط اجبار و زور نمي‌توان با هيچ كشوري دوستي و ارتباط برقرار كرد، چه رسد به آن كه بخواهيم اين رابطه را حفظ كنيم و به طور مستمر ادامه دهيم. من علاقه‌اي به صحبت در مورد روابط بقيه كشورها با روسيه ندارم، اما حداقل مي‌دانم كه ارمنستان در رابطه با روسيه بسيار صادقانه، رك و با ثبات عمل كرده است. اما در عين حال بر اين مساله نيز تاكيد مي كنم كه اين سطح از روابط ما با روسيه هرگز مانعي براي همكاري و مشاركت ما با ديگر كشورهاي خارج از منطقه‌ي قفقاز نشده و نخواهد شد.
رييس‌ جمهور ارمنستان در مورد آينده روابط كشورش با تركيه گفت: "ما آماده برقراري روابط با تركيه بدون هيچ پيش شرطي هستيم. ارمنستان هميشه نسبت به اين خط مشي سياسي خود ملزم و متعهد بوده است. اكنون نيز ما در رويارويي با شرايط سياسي‌ واقع شده‌ايم كه هيچ كس از آن منتفع نمي‌شود بلكه برعكس در چنين شرايطي مطمئناً طرفهاي بسياري متضرر خواهند شد. من معتقدم كه رقابت مستمر مفهومي ندارد و اصولا ضرورتي نيز براي اين رقابت وجود ندارد. طي روزهاي گذشته نيز همتاي ترك من اظهار داشت كه تركيه هيچ دشمني در منطقه ندارد. براي عملي شدن اين اظهارات اكنون نوبت عمل فرا رسيده است".

هیچ نظری موجود نیست: