۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

شكل جديد ماده 301


با استناد به ماده 301 قانون كيفري و با موافقت "علي شاهين" وزير دادگستري تركيه، "تمل دميرر" نويسنده ترك بار ديگر به دادگاه فرا خوانده شد.
اين نويسنده در سال 2007 ميلادي يك روز بعد از ترور "هراند دينك" سردبير هفته نامه ارمني "آگوس" مقابل دفتر كارش در استانبول، در خلال تجمعي مردمي در آنكارا سخناني ايراد كرده بود كه بعدها دادستاني تركيه آن را "ترويج دشمني و كينه ميان مردم" و "توهين به شان و حيثيت مردم ترك، جمهوري تركيه و دستگاه هاي دولتي" دانسته، با تنظيم دادخواستي عليه اين نويسنده اعلام شكايت نمود. دادستاني در شكوايه خود خواستار يك و نيم الي پنج سال حبس براي "تمل دميرر" شده است.

اين نويسنده در جريان تجمع اعترض مردمي گفته بود: "دينك تنها به علت آن كه ارمني بود به قتل نرسيد، بلكه او را به خاطر طرح واقعييت قتل عام ارمنيان به قتل رساندند". دميرر در خلال اين سخنراني به صراحت گفته بود: "قتل عام ارمنيان واقعييتي تاريخي است". وي همچنين ماده 301 قانون كيفري كشورش را به باد انتقاد گرفته، آنرا "ماده قانون قتل عام" ناميده بود".
هر چند ماده 301 قانون كيفري تركيه تحت فشار اتحاديه اروپا نهايتاً بعد از سالها كشمكش در تاريخ 15 مه (26 ارديبهشت) سال جاري دستخوش تغييراتي گرديد، اما با اين حال ماهييت سركوبگرانه و ارتجاعي آن چنانكه انتظار مي رفت تغيير نيافت و تنها چند پاراگراف بدان افزوده شد. طبق بند اضافه شده به اين قانون هر گونه شكايتي كه با استناد به ماده 301 قانون كيفري تنظيم گردد قبل از ارائه به محاكم قضايي بايد موافقت شخص وزير دادگستري را داشته باشد.ْ
يادآور مي گردد، تا قبل از اعمال تغيير در اين ماده از قانون كيفري، دهها تن از نويسندگان، روشنفكران و دگرانديشان تركيه و از آن جمله مرحوم هراند دينك، "اورهان پاموك" برنده جايزه نوبل ادبي و نيز تمل دميرر به محاكم قضايي فرا خوانده شده و به مجازات هايي محكوم شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: