۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

چاپ كتابي درباره قتل عام ارمنيان

"رقيب زاراكولو" ناشر تركيه‌اي به اتهام انتشار كتابي از يك نويسنده بريتانيايي درباره قتل عام ارامنه تركيه به 5 ماه حبس محكوم شد.
قاضي اين پرونده در جريان دادرسي به "زاراكولو" گفته است كه با انتشار اين كتاب به جمهوري تركيه و بنيانگذاران آن توهين كرده ‌است. (؟!) اين ناشر نيز در دفاع از خود گفته است، كه به عنوان يك شهروند، حق انتقاد دارد؛ اما دادگاه دفاعيات او را متقاعد كننده ندانسته است. (؟!)
اين كتاب جنجالي به قلم "جورج جرجيان"، نويسنده انگليسي نوشته شده و به بررسي قتل عام ارمنيان در دوره حكومت عثماني‌ها (در سال 1915) مي‌پردازد.
تركيه كه هنوزاز قبول كشتار ارمنيان سر باز مي زند، نسبت به بيان و انعكاس هر نوع مطلبي در اين باره كه خلاف نظرات رسمي دولت باشد شديداً واكنش نشان مي هد. تاكنون دهها شهروند ترك به خاطر اظهار نظر آزادانه درباره قتل عام ارمنيان مجازات و به حبس محكوم شده اند.
ماده 301 كيفري تركيه كه به موجب آن فقط در سال 2006 بيش از 1700 نفر تحت پيگرد قرار گرفتند با فشار اتحاديه اروپا بر وزارت دادگستري اين كشور در ماه آوريل اصلاح شد تا به اين ترتيب حق دفاع از آزادي بيان در تركيه تثبيت شود. با اين حال، اين اولين حكم پر سر و صدايي است كه پس از اصلاح اين ماده قانوني با استناد به قانون قبلي صادر مي‌شود.
از آنجاكه اين حكم بدون نظارت وزارت دادگستري صادر شده، "زاراكولو" به آن اعتراض خواهدكرد. تا زماني كه دوره دادرسي كامل نشود، حكم قابل اجرا نيست. اين ناشر با دفاع از كار خود گفت: " وجود چنين قوانيني در تركيه به سكوت بسياري از نويسندگان انجاميده، اما آنها به مبارزه خود ادامه مي‌دهند". وي همچنين گفت: " براي بيان حقيقت تلاش مي‌كند و واقعه كشتار ارامنه به عنوان بخشي از تاريخ، كتمان‌ناپذير است".

هیچ نظری موجود نیست: