۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

انتشار غزليات حافظ در ارمنستان

مجموعه اي از غزليات حافظ با عنوان "باغ مصلي" با مساعدت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در جمهوري ارمنستان چاپ و منتشر گرديد.
اين كتاب شامل گزيده اي از رباعيات و غزليات حافظ شيرازي شاعر بلند آوازه ايران است كه توسط انتشارات "ايراوونك" ارمنستان و به ابتكار آقاي "تاتول با داسيان"‌ به چاپ رسيد است.
در مقدمه اين كتاب آمده است، شمس الدين محمد حافظ يكي از بزرگترين چهره هاي ادبيات قرون وسطي ايران است، وي در شهر شيراز به دنيا آمده و زيسته، زبان عربي را خوب مي داند و قرآن را از حفظ بود و به همين خاطر رباعيات و مثنوي نيز مي سرود اما قسمت اصلي ميراث ادبي او غزليات هستند كه داراي دو تا دوازده بيت است، غزليات حافظ از بهترين آثار اين سبك و بخشي از گنجينه ادبي جهاني محسوب مي شود.
گوته آلماني ديوان شرقي و غربي خود را تحت تاثيرحافظ نوشته است در اين مجموعه از ترجمه هاي شاعران بزرگ ارمني نظير " آوتيك ايساهاكيان"، "سيلوا كاپو تيكيان"، "گئورك امين" استفاده شده است.
انتشارات ايراوونك چندي پيش با مساعدت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران رباعيات حكيم عمرخيام و غزليات مولوي را نيز به زبان ارمني منتشر كرده بود.
قابل ذكر است، انتشارات ايراوونك در صدد است تا آثار منتخب بزرگان ادبيات جهان را به ارمني زبانان معرفي كند اين انتشارات برهمين اساس قصد دارد تا مجموعه اي از آثار 100 شاعر جهاني از جمله شاعران ايراني را به صورت كتابهاي جيبي به چاپ برساند.

هیچ نظری موجود نیست: