۱۳۸۷ تیر ۱۱, سه‌شنبه

سپاس و تشكر از اردوغان

«رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه و «الهام علي اف» رييس جمهور آذربايجان در تاريخ 4 ژوئن (15 خرداد) با يكديگر ديدار كردند. در اين ملاقات كه در جمهوري خود مختار نخجوان صورت گرفت طرفين در خصوص گسترش روابط اقتصادي و سياسي دو كشور با يكديگر به تبادل نظر پرداختند. از جمله مباحث مطرح شده در اين ديدار، بررسي راه هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي نخجوان و از آن جمله احداث خط آهن قارص (تركيه) - نخجوان، احداث خط لوله نفت از ارزروم به نخجوان و نيز ايجاد دالان هوائي براي برقراري پرواز ميان نخجوان و استانبول بوده است.
«طيب اردوغان» كه براي افتتاح رسمي مجتمع مسكوني خانواده هاي نظاميان اين جمهوري و بيمارستان شهر جلفا كه توسط شركت هاي تركيه اي ساخته شده است به اين جمهوري رفته بود، در ديدار با رييس جمهوري آذربايجان گفت: «آنكارا از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان حمايت مي كند و در راستاي تحقق حقوق آن، استقرار صلح دائمي در منطقه و قدرتمند شدن باكو از هيچ تلاشي كوتاهي نخواهد كرد».
«الهام علي اف» نيز ضمن تشكر از مواضع آنكارا خطاب به نخست وزير تركيه گفت: «در راستاي بهبود اوضاع اجتماعي مردم در جمهوري آذربايجان فعاليت هاي گسترده اي در جريان است، اما در موازات اين تلاش ها ما بايد آماده باشيم تا هر زمان نياز باشد سرزمين هاي اشغال شده خود را با توسل به نيروي نظامي آزاد سازيم. خوشبختانه نخجوان اين توان را دارد كه از خود دفاع كند. اما با اين حال در راستاي فزوني توان نظامي اين منطقه خود مختار اقدامات لازم صورت خواهد گرفت». وي در ادامه ضمن به رخ كشيدن مجدد بودجه نظامي كشورش گفت: «ما مرتباً بودجه نظامي كشور را افزايش مي دهيم. اينك رقم آن با كل بودجه ارمنستان برابري مي كند». الهام علي اف بار ديگر از حمايت هاي صريح آنكارا از كشورش در منازعه با ارمنستان و نيز مواضع باكو در مذاكرات صلح قراباغ قدرداني و تشكر كرد.

هیچ نظری موجود نیست: