۱۳۸۷ تیر ۱۱, سه‌شنبه

آنكارا پايتخت سياسي فرهنگي تركيه مي‌شود

مقامات فرهنگي تركيه قصد دارند با توسعه‌ جاذبه‌هاي فرهنگي آنكارا، اين شهر را به‌عنوان پايتخت سياسي ـ فرهنگي معرفي كنند. به اعتقاد آنان شهر آنكارا به پايتخت سياسي تركيه و استانبول به پايتخت فرهنگي اين كشور تبديل شده است، و اين درحالي است كه آنكارا مانند شهر استانبول مجموعه ها و بناهاي تاريخي ارزشمندي دارد، ولي به‌دليل ويژگي‌ خاص شهر استانبول كه هم در دوران عثماني و در دوره‌ي بيزانس پايتخت بوده، آنكارا همواره در سايه‌ي اين شهر قرار گرفته است و توجه جدي به آثار تاريخي آن نمي‌شود.
حال آنان قصد دارند اين شهر را از زير سايه‌ي استانبول خارج و آن‌را به‌عنوان يك پايتخت سياسي با پيشينه‌ي فرهنگي غني مطرح كنند.
قرار است، تعداد زيادي از آثار تاريخي اين شهر كه از آن‌ها به‌عنوان بازماندگان تمدن آناتولي نام برده مي‌شود، به‌طور اساسي مرمت شوند و موزه‌ي ملي آنكارا كه آثاري را از تمدن‌هاي منطقه‌ي در خود دارد، توسعه يابد.
مقامات فرهنگي تركيه از تدوين يك برنامه‌ي پنجساله خبر داده‌اند كه در قالب آن، تعدادي از بناهاي تاريخي كه از قرن پانزدهم تابه‌حال ساخته‌ شده‌اند، بازسازي و تعدادي ازآثار تاريخي باقي‌مانده از تمدن رم باستان به جاذبه‌هاي گردشگري تبديل مي‌شوند.
علت اينكه چرا مقامات ترك آثار تاريخي قرن پانزدهم به بعد را بازسازي مي كنند جالب و بر كمتر كسي پوشيده مي باشد، زيرا پيش از آن هيچ اثري متعلق به عثماني ها در منطقه و آناتولي موجود نمي باشد و‌‌ ابنيه و آثار برجاي مانده ديگر متعلق به تمدن بيزانس، هلن و ارمنيان بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: