۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

رئيس جمهور در ديدار رهبر كليساي ارامنه حوزه سيليسي: اقوام مختلف در ايران از جمله ارامنه در كمال برادري زندگي مي كنند

جاثليق آرام اول، رهبر كليساي ارامنه حوزه سيليسي كه براي شركت در سومين نشست مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تحت عنوان "خانواده از نظر اسلام و مسيحيت" به دعوت اين سازمان براي ديداري يك هفته اي (15- 8 آبان) راهي ايران شده بود با رييس جمهور ديدار كرد. در اين ديدار رئيس‌جمهور با بيان اينكه همه اقوام از جمله ارامنه در ايران در كمال برادري با هم زندگي مي كنند، گفت: "در ايران همه اديان و اقوام در غم و شادي يكديگر شريك بوده و همان گونه كه در دفاع مقدس با هم بودند، اكنون نيز براي پيشرفت و سازندگي كشورشان تلاش مي كنند". دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به اينكه دعواها و مشكلات بشريت از بي ديني است، تصريح كرد: "وقتي رهبران ديني مردم را به خداپرستي دعوت كرده اند در دنيا شاهد جنگ، درگيري و كينه نبوده ايم" .وي در تشريح حقيقت دين خاطر نشان كرد: "همه پيامبران الهي از نور واحد و يك حقيقت هستند، چرا كه پيام شان يكي بوده و همه يك دين را عرضه داشته اند و همه نيز به دنبال سعادت بشر بوده اند". دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به اينكه دعواها و مشكلات بشريت از بي ديني است، تصريح كرد: وقتي رهبران ديني مردم را به خداپرستي دعوت كرده اند در دنيا شاهد جنگ، درگيري و كينه نبوده ايم" .
دكتر احمدي نژاد در ادامه با اشاره به اينكه همه جهانيان، از وضع موجود دنيا ناراضي بوده و منتظر مصلح جهاني هستند ،تاكيد كرد : اسلام و مسيحيت اعتقاد دارند كه روزي مصلح جهاني خواهد آمد و اين رمز و نقطه وحدت پيروان اديان الهي است. وي افزود: اين وظيفه رهبران ديني است كه در كنار هم مردم را به خدا پرستي و مصلح جهاني دعوت كنند.
جاثليق آرام كشيشيان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از زندگي مسالمت آميز همه اقوام و گروه هاي مذهبي از جمله جامعه ارامنه و مسلمانان در ايران گفت: "جامعه ارامنه ايراني با ملت ايران ريشه اي كهن و ديرينه دارند و با دوستي و برادري در كنار هم زندگي مي كنند. ايشان با بيان اينكه انديشه ها و تفكرات دكتر احمدي نژاد در مسايل مختلف را همواره پيگيري و دنبال مي كند، گفت: "برخلاف ادعاهاي برخي كه همواره ايران را مورد انتقاد قرار مي دهند، ما بدون استثنا مدافع واقعي جمهوري اسلامي ايران هستيم".

ديدار با رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با جاثليق آرام كشيشيان بر ارتباط صميمانه و محبت‌آميز خويش با ارامنه ايران تأكيد كردند و فرمودند: "ما مسيحيان را دوست داريم و نسبت به آنان احساس محبت و صميمت مي‌كنيم".
رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان فرمودند: "ارامنه در طول دوران انقلاب و جنگ تحميلي به هموطنان مسلمان خود كمك كردند و اينجانب از نزديك شاهد بودم كه ارامنه، هنر و قدرت فني خود را چگونه در خدمت جنگ قرار دادند و در كنار ساير هموطنانشان از خانه و وطن خود در برابر دشمن متجاوز دفاع كردند. ارامنه و مسيحيان در جمهوري اسلامي ايران بيگانه نيستند و جزيي از ملت بزرگ ايران محسوب مي‌شوند و اينجانب نيز احساس خوبي از همشهري هاي ارمني دارم.
ايشان به وجود يك نظام استبدادي در سطح جهان اشاره كردند و فرمودند: امروز در هر نقطه‌اي از جهان كه بدي، ظلم، سركوب مبارزات به حق ملتها و جنگي تحميل شده بر مردم وجود دارد، مي‌توان رد پاي آمريكا را به وضوح مشاهده كرد و ترساندن ديگران مهمترين كاري است كه در اين نظام غلط جهاني و استبدادي انجام شده است. اما ملت بزرگ ايران براساس يك برآورد صحيح از شرايط و موقعيت خود و امكانات و قدرت آمريكا از آمريكا و هر قدرت ديگر جهاني نمي‌هراسد و اطمينان دارد كه هيچكس و هيچ قدرتي در جهان نمي‌تواند بر ايمان يك ملت مؤمن غلبه كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي بسته بودن تمامي راهها به روي آمريكا براي برخورد با جمهوري اسلامي ايران را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: "انقلاب اسلامي ايران شرايطي را به وجود آورده است كه اگر آمريكا عليه ملت مسلمان ايران دست به هر اقدامي بزند، به ضرر او تمام خواهد شد و از هر طرف وارد شود، ضربه خواهد خورد. اگر به ايران حمله كند، مردم متحدتر و انگيزه‌هايشان بيشتر خواهد شد و طرفداران جهاني پيدا خواهند كرد، اگر حمله نكند، ملت ايران روز به روز قوي‌تر مي‌شود. با محاصره اقتصادي ايران نيز تلاش داخلي مضاعف خواهد شد و آمريكا همپيمانان خود را از دست مي‌دهد و عدم محاصره اقتصادي ايران به گسترده‌تر شدن ميدان تجارت فراروي ملت ايران خواهد انجاميد، بنا بر اين در اين معادله عجيب، هر اقدام آمريكا عليه ايران، به ضرر خود او تمام خواهد شد.
ايشان از پايبندي رهبران ديني ارامنه به ارزشهاي معنوي ابراز خرسندي كردند و در پايان سخنانشان تصريح كردند كه هر كس در اين دنياي بزرگ، پرچم دفاع از ارزشهاي معنوي و ديني را بلند كند، در چشم ملت مسلمان ايران عزيز و گرامي است.
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، جاثليق آرام كشيشيان رهبر ارامنه حوزه سيليسي طي سخناني از حضور آيت‌الله خامنه‌اي در منزل خانواده شهداي ارامنه و رسيدگي به مسائل و مشكلات آنان سپاسگزاري كردند و گفتند: "قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حقوق اقليتهاي مذهبي را تضمين كرده است و اينجانب بارها در مجامع جهاني اعلام كرده‌ام كه ارامنه در جمهوري اسلامي از آزادي برخوردارند و ارتباطات، وابستگي ها و پيوندهاي ميان ارامنه با جمهوري اسلامي بسيار مستحكم است".
ايشان اهانت رژيم صهيونيستي به پيامبر اسلام و حضرت مريم مقدس را به شدت محكوم كردند و گفتند: "فرهنگ منحط غربي پايه‌هاي اجتماعات بشري را در بسياري از جوامع متزلزل كرده است و در چنين شرايطي براي ترويج ارزشهاي ديني و معنوي، مسيحيت و اسلام به عنوان دو دين شرقي بايد با يكديگر همكاري كنند و رهبران ديني براي حاكم كردن ارزشها و سنتهاي ديني در جوامع انساني رسالت الهي خود را مورد توجه قرار دهند".
يادآور مي گردد كه كليساي مرسلي ارمني داراي يك مركزيت و سه حوزه فرعي مي باشد. اجمياذين مقدس، مركزيت كليساي ارمني در ارمنستان قرار دارد و مقر رهبر مذهبي ارامنه سراسر جهان جاثليق گارگين دوم مي باشد. حوزه سيليسي دومين جايگاه را در كليساي ارمني دارد و مقر آن در آنتيلياس، حومه بيروت، پايتخت لبنان قرار دارد و رهبر آن جاثليق آرام اول مي باشد. دو حوزه ديگر كليساي ارمني حوزه قسطنطنيه (استانبول) و بيت المقدس مي باشند. دو حوزه اخير پاتريارك نشين بوده، در امور داخلي و اداري خود از استقلال برخوردار مي باشند اما در خصوص امور كلي كليسا تابع اجمياذين مقدس هستند. بر خلاف اين دو، حوزه سيليسي چه در اداره امور مذهبي و چه امور كليسايي جوامع ارمنيان تابع خود مستقل از كليساي مادر عمل مي كند. اين حوزه اداره امور مذهبي و كليسايي جوامع ارمنيان لبنان، ايران، بخشي از سوريه، امارات متحده عربي، ونزوئلا، قبرس و بخش هايي از آمريكا، كانادا و يونان را بر عهده دارد كه البته به جز لبنان، سوريه، قبرس و بخشي از يونان در ديگر موارد رهبريت حوزه سيليسي از سوي اجمياذين مقدس و رهبر مذهبي ارامنه جهان مورد پذيرش قرار نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: