۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

كشف سند با ارزش ديگري از قتل عام ارمنيان

با پي گيري و تحقيقات مستمر "انستيتو- موزه قتل عام ارمنيان" سند ارزشمند ديگري در خصوص قتل عام ارمنيان كشف شد. اين سند با ارزش يك قطعه عكس از قتل عام مي باشد، كه در سال 1915 در جبهه قفقاز توسط يك سرباز ارتش روسيه گرفته شده است. اين عكس بقاياي اجساد روستايان ارمني استان موش تركيه را نشان مي دهد كه روستايشان به آتش كشيده شده است.
اين قطعه عكس ارزشمند در آلبومي تحت عنوان "آلبوم مهاجرتي" كه در سال 1917 در تفليس به چاپ رسيده منتشر شده و نسخه اصلي آن نيز با كيفيت بسيار خوب موجود مي باشد. در اين آلبوم 62 عكس بي همتاي ديگر از كشتار ارمنيان به چاپ رسيده است. متاسفانه امروز تنها تعداد اندكي از نسخه هاي اصلي اين عكس ها بر جاي مانده است كه آنها هم كيفيت خوبي ندارند. خوشبختانه به دليل نگهداري خوب نسخه اصلي عكس پيدا شده، اصالت و سنديت آن غيزقابل انكار مي باشد. در پشت اين عكس به زبان روسي نوشته شده است: "بقاياي اجساد ارمنياني كه از سوي نظاميان ارتش تركيه در روستاي "شيخالين" زنده- زنده در آتش سوزانده شده اند". اين عكس تحت شماره 74 نگهداري شده است كه به گفته كارشناسان موزه قتل عام، اين عدد حكايت از آن دارد كه عكس هاي ديگري نيز از كشتار ارمنيان و به احتمال يقين توسط همين دوربين از سوي سرباز و يا سريازان ارتش روسيه در ساليان جنگ چهاني اول گرفته شده و موجود مي باشد.
"انستيتو- موزه قتل عام ارمنيان" در تلاش است تا عكس هاي ديگر اين مجموعه را نيز پيدا كرده و آرشيو عكس هاي موجود از قتل عام كه سندي ارزشمند و تأثير گذار است را غني تر سازد.

هیچ نظری موجود نیست: