۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

ادامه همكاري اطلاعاتي آمريكا و تركيه

سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه با اشاره به تداوم همكاري اطلاعاتي بين تركيه و آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم گفت: "اين همكاريها 24 ساعته ادامه دارد".
پايگاه خبري "خبر ايكس" تركيه اطلاع داد، "بوراك اوزوگرگين" در نشست 11 اكتبر خود در پاسخ به اين پرسش، كه آيا حمله چريك هاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) به پاسگاه مرزي "آك توتون" تركيه با سلاح هاي سنگين، ناشي از كارا نبودن موضوع مبادله اطلاعات بين تركيه با آمريكا نيست؟ گفت: "آمريكا پ.ك.ك را يك سازمان تروريستي و نيز يك تشكيلات قاچاق مواد مخدر ارزيابي مي كند و به طور 24ساعته به همكاري هاي اطلاعاتي با تركيه ادامه مي دهد".
وي با اشاره به اينكه روابط تركيه و آمريكا استراتژيك بوده و دو طرف در مبارزه با تروريسم همكاري خوبي دارند، گفت: "بعد از حمله به پاسگاه "آك‌توتون" اقداماتي درخصوص افزايش امنيت مرزي صورت گرفته است. و اين روابط و همكاري‌ها امروز هم مثل قبل از حمله به شكل خوبي ادامه دارد. و اما اين انتظار كه به سبب تهاجم پ.ك.ك با نشان دادن واكنش‌هاي لحظه‌اي در روابط دو كشور تلاطم ايجاد شود، درست نيست".
ياد آور مي گردد، كه در پي حمله جمعه 4 اكتبر (13 مهر) مبارزين "پ.ك.ك" به پاسگاه "آك‌توتون" تركيه 17 نظامي ترك كشته و 20 تن ديگر زخمي شدند.
برخي كارشناسان مسائل سياسي تركيه در تحليل‌هاي خود به ضعف و كارشكني همكاري‌‌ اطلاعاتي آمريكا با تركيه در باره مبارزه با سازمان پ.ك.ك پرداخته و ضمن اظهار ناخرسندي از اين امر خواستار واكنش شديدتر آنكارا شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: