۱۳۸۷ آبان ۲۸, سه‌شنبه

ساآكاشويلي و دلايل حمله روسيه به گرجستان

ميخائيل ساآكاشويلي طي سخنراني كه در تاريخ 20 اكتبر در دانشگاه دولتي تفليس ايراد نمود، گفت: "كشورش الگوي توسعه موفق است و اين امر روسيه را به خشم مي اندازد". او گفت: "كاملا مشخص است كه پوتين جداي از آنكه چه كسي رئيس جمهور گرجستان باشد آن را دوست ندارد. زماني هم كه شواردنادزه رئيس جمهور بود كشور ما را بمباران مي كردند. وقتي تصميم بي سابقه توزيع گذرنامه هاي روسي به شهروندان دو منطقه سوخومي و اوستيا اتخاذ شد پوتين نخست وزير بود".
وي سپس افزود: "در آن هنگام حتي توطئه هاي بسيار كوچك عليه كشوري تخريب شده و هنوز پا نگرفته كافي بود تا استقلال آن را از بين ببرد ولي با اين حال ما موفق شده ايم به همه ثابت كنيم كه بعد از فروپاشي اتحاد شوروي و با وجود همه اين توطئه ها و حتي در ضعيف ترين كشور از لحاظ منابع طبيعي و در شرايطي كه ما از وجود نفت و گاز نيز محروم هستيم مي توان كشور را به سمت پيشرفت و سرافرازي پيش برد. براي روسيه اين مورد بسيار غير منتظره بود و آنها نمي توانستند چنين چيزي را قبول كنند كه كشور ما الگويي براي همه جمهوري هاي سابق اتحاد شوروي باشد. قزاقستان، اوكراين، ارمنستان و ساير كشورها مشاهده كردند كه در مسيري مغاير با مسير و خواست روسيه مي توان حركت كرد و به پيشرفت نايل شد. و اين علت اصلي حمله به كشور ما گرجستان بود".
رييس جمهور گرجستان دست آوردهاي كشورش را چنين برشمرد: "با گذشت زمان براي همگان مشخص شد كه اقتصاد ما پيشرفت مي كند و راهي كه ما در پيش گرفتيم بهتر از مسيري بود كه روسيه براي ما ترسيم مي كرد. صنعت گردشگري ما هر روز پيشرفت مي كند. فضاي تجاري در گرجستان در حد قابل توجهي بهتر از ديگر حمهوري ها است. به لحاظ مبارزه عليه ارتشاء ما در رديف اول قرار داريم و روسيه در رديف آخر".
در ادامه ساآكاشويلي گفت: "مسكو به هيچ وجه فكر نمي كرد كه گرجستان بتواند در پي افزايش تعرفه گاز، آن هم به ميزان چهار برابر، و نيز محاصره اقتصادي از طرف روسيه مقاومت كرده و نه تنها فرو نپاشد بلكه در مسير پيشرفت نيز گام بردارد. و به همين دليل نيز حمله روسيه به گرجستان به امري اجتناب ناپذير تبديل شد".
به گفته رئيس جمهور گرجستان، "مسكو نيازي به آبخازيا و اوستياي جنوبي نداشت، بلكه هدف و خواست آنان نابودي كشور و جامعه گرجستان بود. ولي آنان در تحقق اين امر موفق نشدند". وي افزود: "سران كشورها و مجامع اروپايي در جريان ملاقات ها مستقيماً به او گفته اند كه روسيه قصد تغيير حكومت در گرجستان را دارد".
ساآكاشويلي با اشاره به اراده مردم كشورش در مبارزه با تجاوزگران گفت: "البته مساعدت اروپا و اعلاميه هاي رئيس جمهور آمريكا و كاخ سفيد در حمايت از تفليس را فراموش نمي كنيم، ولي اگر توجه كنيد خواهيد ديد كه در آغاز يورش روسيه به كشور ما واحدهاي ارتش روس چند روزي را در روستاي "ايگويتي" واقع در حوالي شهر "گوري" مستقر شده و در يورش به تفليس مردد بودند، آنان براي اين كار قاطعيت نداشتند زيرا مشاهده كردند كه مردم براي مقاومت نشان دادن آمادگي دارند".

هیچ نظری موجود نیست: