۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه

رشوه 500 ميليون دلاري

در پايان نشست مقامات ارشد وزارت راه جمهوري آذربايجان و گرجستان كه در تاريخ 25 ژانويه (5 بهمن) در تفليس برگزار گرديد اعلام شد به احتمال بسيار زياد هزينه‌هاي پيش‌بيني شده براي احداث خط آهن قارص به آخلكالاك (منطقه‌اي ارمني‌نشين در جنوب غرب گرجستان) افزايش خواهد يافت. به گفته وزير راه جمهوري آذربايجان به دليل تغيير وضعيت اقتصادي و افزايش قيمت‌ها هزينه اين بخش از خط آهن باكو-تفليس-قارص افزايش يافته است. وي از ذكر مقدار افزايش سخني به ميان نياورد.
چند روز قبل از برگزاري اين نشست، منابع خبري گرجستان به نقل از مقامات شركت راه آهن دولتي جمهوري آذربايجان اعلام كرده بودند كه باكو آماده است وام جديدي به ارزش 500 ميليون دلار براي تكميل اين بخش از خط آهن در اختيار تفليس قرار دهد.
يادآور مي‌گردد؛ كه قبلاً نيز وامي 200 ميليون دلاري با بازپرداخت 25 ساله و نرخ بهره يك درصد از محل صندوق شركت نفت دولتي آذربايجان براي احداث اين پروژه در اختيار گرجستان قرار گرفته بود. نكته جالب اينكه بودجه ساخت آن بخش از خط آهن كه از خاك گرجستان مي‌گذرد تماماً از سوي جمهوري آذربايجان پرداخت مي‌گردد. پرداخت وام 500 ميليون دلاري جديد، نشان دهنده اين واقعيت است كه جمهوري آذربايجان قصد دارد به هر قيمتي كه شده اين خط آهن را به بهره‌برداري برساند. هدف باكو آن است كه ضمن خارج ساختن همسايه غربي خود، يعني جمهوري ارمنستان از مشاركت در طرح‌هاي اقتصادي منطقه‌اي، با احداث هر چه سريع‌تر اين خط آهن، از آن به عنوان اهرمي سياسي- اقتصادي براي در انزوا قراردادن ايروان سود جويد.
طرح ساخت خط آهن باكو- تفليس-آخالكالاك- قارص براي اولين بار در نشست وزراي سه كشور گرجستان، تركيه و آذربايجان در سال 2005 ميلادي مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. بعدها در نشست‌هاي مقامات عالي اين سه كشور كه در سطح روساي جمهور نيز برگزار گرديد، قرارداد نهائي امضا و عمليات احداث اين خط آهن آغاز گرديد. خط آهن قارص به آخالكالاك حدوداً 98 كيلومتر است كه 68 كيلومتر آن در خاك تركيه و حدود 30 كيلومتر آن در گرجستان خواهد بود، كه پس از احداث به خط آهن تفليس- باكو كه هم اينك در حال استفاده است، متصل خواهد شد.
تركيه و آذربايجان با احداث اين پروژه مواصلاتي- ترانزيتي در نظر دارند جمهوري ارمنستان را از طرح‌هاي اقتصادي- تجاري منطقه‌اي خارج ساخته اين كشور را از فوايد اقتصادي اينگونه طرح‌ها محروم سازند.
به عقيده كارشناسان مسائل منطقه‌اي با وجود خط آهن قارص- گيومري (از شهرهاي مرزي ارمنستان در همسايگي تركيه)، احداث خط آهن جديد پيش از آنكه اهداف اقتصادي- تجاري داشته باشد، اهدافي سياسي دارد. به هر جهت آنچه تاكنون در قفقاز شاهد آن بوده‌ايم بيانگر اين واقعيت است كه اجراي طرح‌هاي اقتصادي در اين منطقه نه بر مبناي توجيه و صرفه اقصادي بلكه اغلب با مد نظر داشتن اهداف و برنامه‌هاي بلند مدت سياسي صورت مي‌گيرد، كه احداث خط لوله نفت باكو- تفليس- جيهان و زمزمه‌هاي ساخت خط لوله گاز "نابوكو" از مصاديق بارز آن است.‌

هیچ نظری موجود نیست: