۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

ناپديد شدن شاهد؟!

يكي از شهود مهم پرونده قتل "هراند دينك"، سردبير شهيد هفته‌نامه ارمني "آگوس"، چاپ استانبول، كه در 19 ژانويه سال 2007 در مقابل دفتر اين هفته‌نامه هدف گلوله يك نوجوان ترك قرار گرفته و به قتل رسيد، ناپديد شد. به نوشته روزنامه "حريت" چاپ تركيه "ارهان اوزن" يكي از شهود اين پرونده كه اطلاعات ذي‌قيمتي داشت از جند ماه پيش ناپديد شده و كسي ار سرنوشت وي اطلاعي ندارد. "اوزن" كه به اتهام "حمله شرورانه" در حال سپري كردن مدت محكوميت خود در زندان شهر "آماسيا" بود، چندي پيش به دستور مقامات قضايي از اين مكان به زندان "چورومي" كه از رژيم و شرايط امنيتي نه چندان مناسبي برخوردار است، منتقل گرديد.
به نوشته حريت "ارهان اوزن" با استفاده از شرايط سهل اين زندان درخواست مرخصي كرده و بعد از خروج ديگر به آنجا باز نگشته است.(!؟)
موضوع ناپديد شدن اين شاهد مهم بعد از آن آشكار شد كه "سليم بونا آتالان"، دادستان استانبول با ارسال نامه‌اي براي مقامات زندان چورومي از آنان درخواست كرد تا شرايط و امكان حضور "اوزن" در جلسه دادرسي پرونده قتل هراند دينك را فراهم آورند. در پاسخ به اين درخواست مديريت زندان چورمي با ارسال پاسخ براي دادستان استانبول اعلام كردند كه زنداني ياد شده با گرفتن مرخصي از زندان خارج شده و ديگر بدان باز نگشته است.
يادآور مي‌گردد، كه "آرهان اوزن" در تاريخ 10 مه سال 2010 (20 ارديبهشت 89) با حضور در يكي از جلسات دادرسي پرونده قتل دينك گفته بود كه وي از سال 1997 الي 2005 به مدت 9 سال عضو سرويس‌هاي اطلاعاتي ژاندارمري (تركيه) موسوم به ءثفهت بوده است.
اوزن در دادگاه شهادت داده بود كه وي از سوي مقامات ارشد خود وظيفه داشت كه روزهاي مديد از محل دفتر هفته‌نامه "آگوس" و اطراف آن عكس برداري كند. وي همچنين گفته بود كه "ياسين حيال" و "ارهان تونجل" دو تن از متهمان اصلي قتل هراند دينك عضو سرويس‌هاي اطلاعاتي ژاندارمري بوده‌اند.
ارهان اوزن" همچنين به عنوان شاهد در دادگاه رسيدگي به پرونده موسوم به "ارگنه كن" و پرونده كشتار در انشارات "زيروه" در شهر مالاتيا كه طي آن چند مبلغ مسيح سلاخي شدند، حضور داشته و اطلاعات بسيار مهمي را بر ملا كرده بود.
هنوز معلوم نيست چه بر سر اين شاهد مهم آمده است، اما به دليل اطلاعات مهمي كه وي از آن مطلع بوده اين احتمال وجود دارد كه سناريوي مرخصي از زندان از سوي مقامات ارشد سرويس‌هاي اطلاعاتي ژاندارمري و يا نظاميان ارشد درگير در پرونده ارگنه كن براي كشتن وي برنامه ريزي شده باشد.

هیچ نظری موجود نیست: