۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

خوش بيني

به گزارش خبرگزاري آذرتاج، "الهام علي‌اف"، رييس جمهور آذربايجان در مصاحبه با كانال تلويزيوني "وستي" روسيه ضمن مثبت ارزيابي كردن سال 2009 ميلادي از نظر فعاليت هاي انجام گرفته در راستاي حل و فصل مناقشه قرا‌باغ گفت: نتايح به دست آمده مي‌توانست بهتر از اين هم باشد.
علي اف همچنين با "رويداد بزرگ" خواندن امضاي توافقنامه‌ مشترك بين سه كشور ارمنستان، روسيه و آذربايجان كه با وساطت و ابتكار "ديميتري مدودف"، رييس جمهور روسيه در تاريخ 2 نوامبر سال 2008 (12 آبان 87) در مسكو انجام گرفت، افزود: "پس از امضاي موافقتنامه آتش بس در سال 1994ميلادي ما بين آذربايجان و ارمنستان، اين نخستين سند مشتركي است كه بين طرفين به امضا مي رسد. به عبارتي، در سال 2009 اميدوار بوديم كه بتوانيم مساله را حل كنيم و يا دست كم در مورد اصول اساسي به توافق برسيم. ولي اين اميدها برآورده نشد اما خوشبيني براي سال 2010 تا حدودي وجود دارد".
علي اف علت اين خوش بيني را قرار گرفتن مساله قراباغ به مثابه مناقشه اي بين المللي و لزوم پيدا كردن راه حلي عاجل براي آن دانسته است. وي در اين باره گفت: "حل و فصل مناقشه قراباغ به يكي از موضوعات بين‌المللي بدل گشته است. شايد براي خيلي‌ها كه درك كاملي از اين موضوع نداشتند، روشن شده است كه پيش از حل و فصل مناقشه ارمنستان و آذربايجان، حل هيچ يك از مسايل منطقه‌اي امكان‌پذير نخواهد بود. يعني اين علت اصلي است و تا زماني كه اين علت از سر راه برداشته نشده باشد، ايجاد شرايط مساعد براي همكاري و تقويت اقدامات امنيتي و اقتصادي در منطقه نيز ميسر نخواهد شد".

هیچ نظری موجود نیست: