۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

جمع آوري امضا

در مخالفت با بازگشايي مرز تركيه با ارمنستان تشكيلاتي موسوم به "انجمن مبارزه با ادعاهاي واهي ارمنيان" از چند هفته پيش تاكنون مبادرت به جمع آوري امضا در شهر "ايگدير" نموده است. به نوشته پايگاه اينترنتي روزنامه "زمان" اين انجمن تا كنون 4000 امضا جمع آوري كرده و آن را با پست به وزارت امور خارجه تركيه ارسال كرده است. "گيوكسل گيوربي"، رييس اين انجمن گفته است: "براي بازگشايي مرز با رامنستان لازم است در وهله نخست اين كشور نيرو هاي خود را از اراضي اشغالي (؟!) جمهوري آذربايجان خارج سازد". به اعتقاد كارشناسان جمع آوري اين تعداد اندك امضا، آن هم بعد از چندين هفته تلاش نشان دهنده اين واقعيت است كه اكثريت ساكنين اين شهر مرزي كه شمار زيادي از آنان را اتباع جمهوري آذربايجان تشكيل مي دهند خواهان بازگشاي مرز و انجام مراودات تجاري با جمهوري ارمنستان مي باشند.
قابل ذكر است، اين انجمن ملي گرا در راستاي تحريف واقعيت قتل عام ارمنيان پيشتر نيز گردهمايي ها و برنامه هاي مشابهي را برگزار كرده بود.
يادآور مي گردد؛ شهرستان "ايگدير" در 40 كيلومتري جنوب غربي ايروان، در دشت آرارات و در كناره غربي رود ارس واقع است، آن سابقاً بخشي از استان ايروان بود. در بين سال هاي 1555 الي 1828 همچون ديگر مناطق ارمنستان شرقي تحت استيلاي ايران قرار داشت و پس جنگ هاي ايران و روسيه و امضاي معاهده "تركمن چاي" به روسيه واگذار گرديد. در سال هاي 20-1918 مركز اداري منطقه "سورمالو" بود و پس از آن در سال 1920 به دنبال جنگ تحميلي تركيه عليه ارمنستان، اين شهرستان به اشغال تركها در آمد و با قرارداد ننگين قارص كه توسط دولت مركزي شوروي به دولت ارمنستان شوروي تحميل گرديد به عنوان بخشي از جمهوري تركيه شناخته شد.

هیچ نظری موجود نیست: