۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

مخالفت با انجام مراسم مذهبي در كليساي ارمنيان

"ارطغرل گيوناي" وزير فرهنگ و جهانگردي تركيه ضمن تكذيب اخبار جرايد آن كشور مبني بر موافقت مقامات اين وزارت خانه در خصوص برگزاري مراسم مذهبي در كليساي "سورپ خاچ" (صليب مقدس)، معروف به آختامار گفت: "اين وزارت خانه تاكنون هيچ درخواستي از سوي هيچ كس مبني بر صدور مجوز براي برگزاري چنين مراسمي دريافت نكرده است".
روزنامه تركيه اي "مليت" به نقل از وزير فرهنگ و جهانگردي آن كشور نوشت: "وزير گفته است؛ كه درهاي كليساي آختامار براي انجام مراسم مذهبي باز نخواهد بود و بر بالاي گنبد آن نيز صليب نصب نخواهد شد، زيرا اين كليسا در فهرست مكان هايي كه اجازه برگزاري مراسم مذهبي را دارند، جاي نگرفته است".
مليت در ادامه به موضوع ارسال نامه درخواستي "مونير كارا اوغلو"، استاندار "وان" اشاره كرده، مي نويسد: "كارا اوغلو چندي پيش نامه نگاري هايي براي جلب نظر مقامات وزارت فرهنگ و جهانگردي جهت صدور مجوز برگزاري مراسم مذهبي (ارمنيان آ.) انجام داده بود. وي حتي 12 سپتامبر 2010 را تاريخ برپايي اولين مراسم اعلام كرده و از ارمنيان براي حضور در اين مراسم دعوت به عمل آورده بود".
از سويي وزير فرهنگ و جهانگردي تركيه در پاسخ به "اوزدار اوچري"، نماينده مجلس از استان وان و عضو حزب "صلح و دموكراسي"، كه از وي در خصوص سرنوشت موضوع نصب صليب بر بالاي گنبد كليسا و بازگشايي آن براي انجام مراسم مذهبي سوال كرده بود، گفت: "كليساي آختامار يكي از موزه هاي تحت نظارت اين وزارت خانه مي باشد و صرفاً براي بازديد جهانگردان مورد استفاده قرار خواهد گرفت".
ياد آور مي گردد؛ كليساي آختامار در جزيره اي به همين نام در درياچه "وان" واقع شده است، كه سه سال پيش وزارت جهانگردي تركيه بعد از ده ها سال بي توجهي در حفاظت از آن كه منجر به وارد آمدن خسارت هاي جبران ناپذير بدان گرديد، بالاخره تحت فشار هاي بين المللي ناچار دست به كار شده و به موازات انجام اقدامات عاجل براي جلوگيري از ويراني كامل اين كليسا، كه تاريخ بناي آن به قرن دهم باز مي گردد، كار بازسازي و مرمت آن را نيز آغاز نمود، كه نهايتاً در تاريخ 29 مارس سال 2007 (9 فروردين 86) با دعوت از موسسات و سازمان هاي جهاني از جمله انجمن ها و سازمان هاي ارمني طي مراسمي رسماً فعاليت هاي مرمت و بازسازي اين اثر تاريخي ارمنيان را پايان يافته اعلام كرد. وزير فرهنگ و جهانگردي وقت تركيه در همان زمان اعلام كرده بود كه اين كليسا تنها به عنوان يك موزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به ارمنيان اجازه برگزاري مراسم مذهبي در آن داده نخواهد شد و حتي با نصب صليب بر بالاي گنبد آن نيز مخالفت نمود.
در شرايطي وزير ترك شديداً با برگزاري مراسم مذهبي در اين كليسا، آن هم براي يكي دو بار در سال، مخالفت مي كند كه مقامات استان وان از جمله "مونير كارا اوغلو" استاندار آن اميدوار بودند، با اين كار گروه هاي توريستي از دو كشور ارمنستان و ايران را براي حضور در مراسم مذهبي به استان خود جلب نمايند. وي حتي گفته بود: "دولت تركيه تلاش هايي جدي براي بازگشايي مرز با ارمنستان آغاز كرده است كه در صورت تحقق استان وان در رتبه نخست بهره برداري قرار خواهد گرفت، ما اين موضوع را مي دانيم و به آينده بسيار اميدواريم".
قابل ذكر است كه غالب جمعيت استان وان را كرد ها تشكيل مي دهند.
آخرين خبر
در واكنش به سخنان وزير فرهنگ و جهانگردي، استاندار وان اعلام كرد: كليساي آختامار در همان تاريخ اعلام شده يعني 12 سپتامبر (21 شهريور 89) براي برگزاري مراسم مذهبي آماده خواهد بود.
پايگاه اينترنتي ءهرنشف به نقل از استاندار وان گزارش داده است، كه مونير كارا اوغلو با سخنان وزير فرهنگ به مخالفت برخاسته است. وي گفته است: آنچه وزير مي گويد "سخناني تكراري و قديمي است". استاندار وان تاكيد كرده است كه در ماه سپتامبر كليساي آختامار براي انجام مراسم مذهبي برروي ارمنيان باز خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: