۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

موانع سخت

روزنامه "تودي زمان"، چاپ استانبول با اشاره به تحولات صورت گرفته اخير در روابط تركيه و ارمنستان نوشت: "اينك حدود سه ماه از امضاي پروتكل عادي سازي روابط ميان ارمنستان و تركيه در زوريخ سوييس مي گذرد، اما از همان ابتدا مشخص بود كه در مسير اين "عادي سازي" گذر از موانع پرشمار موجود آنقدرها هم آسان نخواهد بود. مسئله اي كه حتي در لحظه امضاي پروتكل نيز شاهد آن بوديم".
در ادامه مقاله مي خوانيم: "بخشي از اين موانع به موضع گيري هاي نخست وزير "اردوغان" ارتباط دارد. وي عادي سازي روابط و اجرايي شدن اين پروتكل را به وقوع تحولات و برداشتن گام هايي مثبت در رابطه با مناقشه قراباغ منوط مي كند. بخش ديگري از موضع گيري نخست وزير در ارتباط با عكس العمل و مواضع سرسختانه آذربايجان در مورد بحث عادي سازي روابط تركيه و ارمنستان و اوضاع سياسي داخل كشور مربوط مي شود. مخالفين دولت، عادي سازي روابط را "زير پا گذاشتن منافع ملي" تلقي مي كنند. در عين حال با توجه به اين مسئله كه تركيه بخش عمده نياز هاي گازي و نفتي خود را از جمهوري آذربايجان تهيه مي كند، واضح است كه چرا اردوغان چنين موضع گيري از خود نشان مي دهد".
"تودي زمان" در ادامه مقاله به مشكلات ارمنستان در رابطه با اين پروتكل از منظر خود اشاره كرده، مي نويسد: "در ارمنستان نيز اوضاع آنقدرها سهل به نظر نمي رسد. ارمنستان به هيج وجه مايل نيست از نفوذ خود در قراباغ دست بردارد. اين كشور همچنين بايد نظرات و موضع گيري سخت جوامع ارمني خارج از ارمنستان (دياسپورا) را نيز مد نظر داشته باشد. دياسپوراي ارمني سال ها تلاش كرده تا توانسته است كشتار هاي گسترده ارمنيان تركيه را به عنوان "قتل عام" به شناسايي جهاني برساند. امروز اين دياسپورا امضاي قرارداد از سوي ايروان با دشمن تاريخي ارمنيان را جايز نمي داند. لذا جاي تعجب ندارد كه دولت "سرژ سركسيان"، رييس جمهور ارمنستان از زبان "تيگران سركسيان"، نخست وزير اعلام مي كند اگر آنكارا تحقق اين پروتكل ها را به موضوع قراباغ مرتبط سازد، ايروان آزاد خواهد بود تا عكس العمل شايسته از خود نشان دهد".
مقاله نويس اين روزنامه در پايان نتيجه گيري مي كند: "موانع سختي پيش روي عادي سازي روابط ارمنستان و تركيه قرار دارد".

هیچ نظری موجود نیست: