۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

اسناد جديد

به گزارش رسانه هاي تركيه اسناد جديدي در رابطه با قتل "هراند دينك" روزنامه نگار ارمني، كه در 19 ژانويه سال 2007 در برابر دفتر هفته نامه متبوعش "آگوس" به قتل رسيد، پيدا شده است. طبق اين اسناد برنامه قتل "دينك" از سوي واحد سري سازمان اطلاعات و امنيت تركيه موسوم به ءثفهت كه همواره وجود آن از سوي مسئولين امنيتي انكار مي شد، طراحي شده است.
به نوشته جرايد تركيه طبق سندي كه در كامپيوتر "تورهان چيچمز" عضو سابق حزب حاكم "عدالت و توسعه" و از اعضاي دستگير شده تشكيلات زيرزميني و تروريستي "ارگنه كن" پيدا شده، معلوم گشته است كه مقصر اصلي قتل هراند دينك فردي به نام "يوسف ضياد" و ژنرال اسبق ارتش "ولي كيوچوك" كه هم اينك به خاطر عضويت در تشكيلات "ارگنه كن" در بازداشت به سر مي برند و نيز واحد هايي از پليس ملي تركيه بوده اند.
پايگاه اينترنتي "تودي زمان" با انعكاس وسيع اسناد جديد، كه از سوي دادستان تركيه در فهرست اتهامات وارده به اعضاي دستگير شده تشكيلات ارگنه كن نيز به آن اشاره شده است، مي نويسد: دو عضو بازداشت شده ارگنه كن به اسامي پروفسور "امين گيورس" و ژنرال "مصطفي دنمز" در گفتگويي تلفني با يكديگر موضوع قتل دينك را مورد بررسي قرار داده اند. در اين گفتگوي تلفني ضبط شده كه به عنوان سند به دادگاه ارائه شده است "گيورس" به " مصطفي دنمز" مي گويد: "قتل هراند دينك هشدار خوبي براي اينگونه اشخاص بود".
يادآور مي گردد، "اگيون ساماست" نوجوان 17 ساله اي كه در 19 ژانويه سال 2007 ميلادي هراند دينك را هدف گلوله قرار داده و به قتل رسانده بود، به دليل اينكه در زمان ارتكاب به جرم به سن قانوني نرسيده بود از مجازات اعدام مبرا گشته و احتمالاً تنها به حبس محكوم خواهد شد. با اين حال عليرغم گذشت دو سال از قتل "دينك" هنوز نتيجه مشخصي از روند رسيدگي به پرونده وي حاصل نگشته است.

هیچ نظری موجود نیست: