۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

سياست تغيير اسامي

موضوع تغيير اسامي بومي و تاريخي مناطق و نواحي مختلف تركيه اخيراً بار ديگر سرتيتر و محتواي بسياري از مقالات چاپ شده در جرايد تركيه بوده است. اين مسئله بعد از آن شدت گرفت كه عبدالله گل رييس جمهور تركيه در خلال سفرش به شهر بيتليس به جاي نام بردن از شهرك "گيورويماك"، از نام قديمي آن "نورشين" استفاده نمود. بعد از رسانه اي شدن اين خبر، "دولت باغچه لي" رهبر حزب افراطي و ملي گراي "حركت ملي" عبدالله گل را به دليل استفاده نكردن از نام تركي اين شهرك شديداً به باد انتقاد گرفت. رييس جمهور تركيه نيز در واكنشي سريع به اين موضع گيري باغچه لي سخنان جالبي مطرح كرد. وي گفت: "توصيه مي كنم ايشان قبل از تبليغ و ترويج تفكرات ملي گرايانه به اسم خود فكر كنند كه ريشه اي صد درصد ايراني و عربي دارد".
روزنامه "مليت" چاپ استانبول در يكي از شماره هاي اخير خود طي مقاله اي با اشاره به تغيير اسامي تاريخي و بومي مناطق و اماكن مختلف تركيه نوشت: "در 5 ژانويه سال 1915 "انور پاشا"، وزير جنگ وقت دستور داد تا اسامي تمامي مناطق، روستاها، كوه ها و رود هايي كه ريشه ارمني، يوناني و بلغاري دارند تغيير داده شود".
يادآور مي گردد كه چندي پيش پروفسور "هارون تونجل" رييس دانشكده علوم انساني، اقتصادي و جغرافيايي دانشگاه "فرات" تركيه نتيجه تحقيقات خود در خصوص تغيير اسامي در آن كشور را منتشر كرده است. طبق اين تحقيقات در خلال دهه هاي متوالي اسامي 12211 روستا يعني 35 درصد كل روستا هاي تركيه و 28 هزار منطقه و مكان در اين كشور تغيير داده شده است.
تحقيقات "تونجل" نشان داد كه اسامي واقعي اكثر روستا ها ي بخش "ريزه" استان "ترابوزان" از ارمني، گرجي و لازي به تركي و اسامي روستا ها و قصبات مناطق شرقي و جنوبي تركيه نيز از ارمني، كردي و عربي به تركي تغيير داده شده اند.
به گفته اين استاد دانشگاه، سياست تغيير گسترده اسامي از ابتداي قرن بيستم آغاز شده و از سال 1940 با شتابي فزونتر ادامه يافته است.

هیچ نظری موجود نیست: