۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

مراسم بزرگداشت "مارتيك درآوانسيان" پدر ارتوپدي فني ايران برگزار شد

مراسم بزرگداشت مهندس "مارتيك درآوانسيان" پدر علم اورتز و پروتز (ساخت دست و پاي مصنوعي) كشور و مشاور عالي معاونت بهداشت، درمان و توانبخشي جمعيت هلال احمر كه روز 24 تير ماه در پي سقوط هواپيماي عازم ارمنستان جان سپرد از سوي جمعيت هلال احمر ايران برگزار گرديد.
در اين مراسم كه در تاريخ 27 تير ماه در مركز جامع توانبخشي هلال‌احمر برگزارگرديد، دبير كل جمعيت هلال‌احمر، نماينده خليفه گري ارامنه، نمايندگان جامعه ارامنه و اعضاي خانواده آن مرحوم حضور داشتند. در ابتداي مراسم دكتر سيد احمد موسوي، دبير كل جمعيت هلال‌احمر در سخناني ضمن تسليت به خانواده داغدار آوانسيان، اين حادثه را ضايعه‌اي تأسف بار براي جامعه بزرگ توانبخشي خواند و گفت: "آن عزيز از دست رفته معلمي بود كه همه ويژگي‌هاي ممتاز را كنار هم داشت و شخصيت سمبليك و كم‌نظير وي الگويي براي همه عزيزاني است كه در عرصه توانبخشي خدمت مي‌كنند". موسوي افزود: "خانواده توانبخشي با درك مسئوليت سنگين خدمت به معلولان با الگو قرار دادن ويژگي‌هاي مهندس آوانسيان، در عملكرد خود، ياد آن مرحوم را براي هميشه زنده نگاه خواهند داشت".
در ادامه مراسم دكتر خاچاتوريان از دوستان مرحوم و نماينده شوراي خليفه گري ارامنه، مهندس "افشار" مديركل توانبخشي و "كاملي" استاد دانشكده توانبخشي با بيان ويژگي‌ها و خاطراتي از شادروان "درآوانسيان" ياد او را گرامي داشتند.
در پايان مراسم، اريك درآوانسيان پسر ارشد درآوانسيان از دبير كل جمعيت هلال‌احمر و همه دست اندركاران برگزاري اين مراسم يادبود قدرداني كرد.

بيوگرافي
مارتيك درآوانسيان متولد سال 1316در حبشه اتيوپي مي باشد . وي كه در سن 14 سالگي از نعمت داشتن پدر و مادر محروم شده بود به همراه برادر و 2 خواهرش عازم ايران شدند تا تحت سرپرستي عموي خود قرار گيرند.
پس ازپايان تحصيلات متوسطه خود را به وزارت بهداري معرفي نمودند كه به دليل تسلط كامل ايشان به دو زبان انگليسي و فرانسه ، اين وزارت خانه ايشان را به عنوان يكي از دستياران نماينده سازمان ملل جمعيت در شير و خورشيد وقت منصوب نمودند. ايشان پس از ورود به اين عرصه به دليل علاقه وافر به خدمات بشردوستانه با تلاش و رايزني هاي فراوان توانست با جلب همكاري سازمان ملل متحد و وزارت بهداري وقت تمهيدات اوليه جهت راه اندازي مركز فني ارتوپدي را فراهم آورد. شادروان درآوانسيان سپس با انتخاب 25 نفر از جوانان و دعوت از اساتيد ارتوپدي فني كشور آلمان جهت آموزش توانست در سال 1341 با بهره برداري از امكانات آن وقت و تحت نظارت برنامه هاي سازمان ملل مركزي را دائر و شروع به فعاليت نمايد.
آنچه در اين ميان حائز اهميت است جدان و هوش و ذكاوت سرشار ايشان بود كه توانست در مدت كوتاهي چنين عرصه گسترده اي از خدمات ارتوپدي فني را جهت رفاه حال مددجويان و نيازمنداني كه همواره به آنها عشق ورزيد فراهم آورند، نيازمنداني كه بدليل عدم دسترسي به اين خدمات يا خانه نشين مي شدند و يا متحمل پرداخت هزينه هاي گزاف مسافرت به كشورهاي اروپايي مي گشتند.
فعاليت خوب اين مركز در آن زمان موجب شد تا پس از گذشت 4 سال، سازمان ملل اين مركز را بعنوان مركز آموزش شرق مديترانه معرفي نمود و مسئوليت آموزش حدود 24 نفر از دانشجويان خارجي را به اين مركز سپرد.
شادروان درآوانسيان طي اين سالها و حتي پس از بازنشستگي همواره بعنوان فعالترين مديري بود كه جداي تفاوتهاي مذهبي و نژادي بعنوان يك انسان نمونه همواره به مردم اين سرزمين از صميم قلب خدمت نمود. مرحوم مهندس درآوانسيان بيش از 50 سال به جامعه توانبخشي خدمت كرد او همواره شاگردان خود را جهت خدمت به قشر ناتوان و معلولين در هر شرايط تشويق مي نمود و خود مصداق بارز گفته هايش بود و براي كمك به مددجويان خود هرگز خسته نمي گرديد او به كار خود ايمان داشت و سرشار از انرژي بود و به اين كار كه همانا خدمت به مددجويان بود عشق مي ورزيد.
او با پايه گذاري علم نوين ارتوپدي فني اولين قدم هاي ارائه خدمات توانبخشي را جهت رفاه حال مدد جويان و نيازمندان در ايران برداشت و مراكز فني و ارتوپدي را در چند شهر بزرگ ايران تاسيس نمود. شاگردان درآوانسيان راه او را ادامه و اين مراكز را به ساير كشورها گسترش دادند بطوريكه در حال حاضر در 16 كشور مركز توانبخشي فعاليت دارد.
يادش گرامي باد.

هیچ نظری موجود نیست: