۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

ادامه سناريو

نهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده قتل "هراند دينك" روزنامه نگار ارمني، كه دو سال پيش در مقابل دفتر هفته نامه "آگوس" به قتل رسيد، در تاريخ 20 آوريل ( 31 فروردين) در شعبه 14 دادگاه كيفري استانبول برگزار شد. به گزارش رسانه هاي تركيه همزمان با برگزاري جلسه دادگاه كه در محله بشيكتاش برگزار مي گرديد، شماري از اعضاي تشكل ها و سازمان هاي دفاع از آزادي هاي فردي و حقوق بشر روبروي ساختمان دادگاه تجمع كرده و با بالا بردن پلاكارد و سر دادن شعار هايي خواهان اجراي عدالت در پرونده قتل "دينك" شدند.
در اين دادرسي كه نزديك به 5/2 ساعت به طول انجاميد عليرغم درخواست وكلاي خانواده دينك مبني بر احضار چند مقام امنيتي و انتظامي براي اداي توضيحات و شهادت، قضات دادگاه با بيان اينكه شهود چيز جديدي براي ارائه نخواهند داشت اين درخواست را براي چندمين بار رد كردند.
دادگاه با اين استدلال، كه مشاركت و يا نقش هيچ مقام امنيتي و انتظامي در اين پرونده به اثبات نرسيده است، در حقيقت تلاش كرد تا از طرح احتمالات و موضوعات جديد جلوگيري نمايد. قضات از آن بيم دارند كه روند رسيدگي به اين پرونده جنجالي و حساس با مشخص شدن اسناد جديد از ارتباط سازمان نظامي زيرزميني "ارگنه كن" و مقامات ارشد امنيتي و اطلاعاتي با اين پرونده، روند دادرسي را بيش از پيش پيچيده تر گردد.
يادآور مي گردد كه وكلاي خانواده دينك همچنين از دادگاه درخواست كرده بودند كه رسيدگي به پرونده اتهامي چند مقام ارشد امنيتي شهر ترابوزان نيز به دليل ارتباط با قتل دينك به اين دادگاه ارجاع گردد، كه اين تقاضا نيز مورد پذيرش قرار نگرفت. اين افسران ارشد امنيتي - اطلاعاتي متهم هستند كه عليرغم دريافت اطلاعات و آگاهي از طرح ترور "هراند دينك"،‌ با احمال در انجام وظيفه و آگاهانه واكنش شايسته اي براي جلوگيري از اين قتل انجام نداده اند. به گزارش رسانه هاي تركيه، با رد مجدد درخواست هاي وكلاي خانواده دينك از سوي دادگاه، آنان شكايتي را تسليم دادگاه حقوق بشر اروپا كرده اند.
در جلسه اخير دادگاه، "اوگيون ساماست" قاتل هراند دينك كه قبلاً دو بار به بهانه كسالت از شركت در جلسات دادگاه خودداري كرده بود، حضور داشت. در خلال دادرسي، وكلاي خانواده دينك با استناد به شهادت پنج تن از شهود، چندين بار "ساماست" را مورد سوال قرار دادندكه وي از پاسخ دادن به آن ها خودداري كرد. قاتل دينك در پاسخ به اين سوال كه چگونه بار اول آدرس دفتر هفته نامه آگوس را پيدا كرده و چه كسي وي را همراهي كرده بود، تنها گفت: "من آدرس دفتر تحريريه را به خاطر داشتم و از مردم پرس وجو كردم و آن را يافتم. اگر به ذن شما كسي مرا همراهي كرده آن را اثبات كنيد. من صراحتاً اعلام مي كنم كه كسي مرا همراهي نمي كرد". يادآور مي گردد كه طبق اسناد و شواهد اين احتمال مطرح شده كه "ساماست" براي اولين بار در همان روز جنايت به آن محل رفته است. بدين ترتيب اين فرضيه مطرح شده است كه چه كسي وي را تا محل سردبيري دفتر آگوس، يعني محل جنايت همراهي كرده است.
نوجوان قاتل با بيان اينكه چيزي براي گفتن ندارد و هر آنچه را مي دانسته قبلاً گفته است بار ديگر تكرار كرد كه وي از ترس "ياسين هايال" (طراح ترور - آ.)، دينك را به قتل رسانده است و چيز جديدي براي گفتن ندارد.
قبلاً "ساماست" در جريان يكي از جلسات دادگاه اعتراف كرده بود كه "فواد تورگوت"، وكيل "ياسين هايال"، كه اينك به اتهام همكاري و مشاركت در فعاليت هاي تشكيلات غير قانوني ارگنه كن در بازداشت به سر مي برد، 5 ماه پيش به خانه پدريش رفته و با خانواده اش ملاقات كرده است. به گفته "ساماست" خانواده اش از بيان جزئيات اين ملاقات به وي خودداري كرده اند.
قابل ذكر است كه بعد از افشاي تشكيلات ارگنه كن و دستگيري تعداد زيادي از اعضاي آن كه در بين آنها افسران ارشد نظامي و انتظامي، استاد دانشگاه، روزنامه نگار و وكيل به چشم مي خورند، اسنادي يافت شد كه نشان مي داد اين تشكيلات در قتل هراند دنيك نقش داشته است.
اما آنچه كه اينك از سوي دادگاه به اصطلاح "رسيدگي كننده" به پرونده قتل هراند دينك در حال انجام است صرفاً نمايش سناريوي شوراي امنيت ملي تركيه براي استتار هويت طراحان اين جنايت مي باشد. با اين حال با افشاي تشكيلات شونيستي و نظامي همچون "ارگنه كن" شايد ديگر كمتر كسي يافت شود كه از هويت و دلايل قتل اين فعال اجتماعي ارمنيان تركيه بي اطلاع باشد.

هیچ نظری موجود نیست: