۱۳۸۷ بهمن ۲۱, دوشنبه

سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گرامي باد

سي سال پيش در چنين ايامي ايران زمين زمستاني را تجربه مي كرد كه هيچ به زمستان نمي ماند. هواي سردترين ماه سال چنان مطبوع و بهاري بود كه هيچ كس را در اتاقي در بسته نمي توانستي يافت... زندانيان سياسي نيز حال به همت ملت از بند رها شده بودند.
آن روزها شور و شوق خاصي بر كشور حاكم بود، چرا كه سال ها تلاش خستگي ناپذير و مبارزه بي امان عليه خاندان پهلوي بالاخره به بار مي نشست و تغييرات اساسي در نظام سياسي كشور پديد مي آمد.
با گسترش قيام مردمي و خروج شاه از ايران تظاهرات پرشورتر و اراده عمومي براي نيل به استقلال و آزادي مستحكمتر گرديد. در 12 بهمن 1357 پرشكوه ترين استقبال قرن رقم خورد. حوالي ساعت 9 صبح به وقت تهران هواپيماي ايرفرانس در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست و امام خميني پس از 15 سال دوري از وطن پا بر خاك ميهن گذاشتند. صدها خبرنگار، عكاس و فيلم بردار داخلي و خارجي به ثبت اين رويداد تاريخي پرداختند. در صف اول مستقبلين و در كنار چهره هاي شاخص انقلاب، نمايندگان اقليت هاي ديني و به ويژه ارامنه به رهبري كشيش اعظم آهارون گالستانيان حضور داشتند. تعداد استقبال كنندگان در طول مسير 33 كيلومتري فرودگاه تا بهشت زهرا را بيش از چهار ميليون نفر تخمين زده اند. (حتي برخي از خبرنگاران بر هشت ميليون نفر تاكيد داشته اند).
رهبر انقلاب از فرودگاه مستقيماً به بهشت زهرا رفت تا ضمن اداي احترام به شهداي انقلاب، اولين سخنراني خود را ايراد نموده و خط مشي خود را مشخصاً بيان دارند. در آن روز رهبري با تكيه بر حمايت مردمي اعلام كرد. "من به پشتيباني اين ملت دولت تعيين مي كنم".
درست ده روز پس از آن سخنراني تاريخي، در 22 بهمن 1357 انقلاب به پيروزي رسيد و طومار حيات رژيم پهلوي براي هميشه در هم پيچيده شد. به همين خاطر نيز بعدها ده روز پاياني انقلاب دهه فجر لقب گرفت.
سلطنت ملغي گرديد و به دنبال آن در 12 فروردين 1358 با راي اكثريت قاطع مردم (8/98د درصد آراء) و با رهبري امام خميني جمهوري اسلامي ايران بنيان نهاده شد.
پيروزي انقلاب اسلامي تغييرات مهمي نيز براي جوامع اقليت هاي ديني پديد آورد كه شايد مهمترين آنها خروج اين جوامع از لاك خود و آشنايي بيشتر آنها با واقعيت هاي كشور، جهان و بخصوص جوامع خود شد.
حضور گروه هاي فعال در عرصه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و حتي ديني زنگهاي بيداري و در برخي موارد نيز خطر را به صدا در آورده و ايشان را مجبور به تبيين سياستها و تعاريف جديد براي خود نمود.
تاسيس انجمن هايي متفاوت از آنچه تا قبل از انقلاب در كشور فعاليت داشتند و نيز طبع و نشر مجلات و نشريات جديد يكي از عمده تغييرات مثبت براي جوامع اقليت هاي ديني بود كه موجب رهايي آنها از يك سو نگري شده ابعاد جديدي به ديد آنها افزود و آنها را از انزواي سياسي كه توسط رژيم پهلوي و نيز رهبران جوامع به ايشان تحميل شده بود خارج نمود.
پيروزي شكوهمند ملت ايران در پيكار نابرابرش با رژيم شاه كه حمايت همه جانبه غرب را با خود داشت نه تنها براي آمريكا قابل درك و هضم نبود، بلكه در معادلات معمول زمان نيز نمي گنجيد، لذا عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي دست به توطئه هاي گوناگون زده و بالاخره در شهريور 1359 جنگ هشت ساله اي را توسط صدام حسين به ما تحميل كرد.
پس از خاتمه جنگ تحميلي نيز دشمنان ايران از توطئه عليه جمهوري اسلامي دست بر نداشتند و به انواع تحريم هاي اقتصادي، تكنولوژيكي و علمي روي آوردند. اما اين نوع رفتار نيز نه تنها خللي در اراده ملت ايران ايجاد ننمود، بلكه باعث شد تا عزم آن براي فتح قلل رفيع علوم و فنون روز راسخ تر گردد. و شايد امروز به جرات بتوان گفت كه يكي از عمده ترين دست آوردهاي انقلاب اسلامي براي ايران استقلال و خودكفايي آن در بسياري از صنايع و علوم روز است كه قبل از انقلاب از آنها محروم بوده است.
پيشرفت هاي ايران در عرصه هاي سد سازي، ماشين سازي، صنايع نظامي، انرژي هسته اي، صنايع هوايي و فضايي و بسياري ديگر، همه و همه، حكايت از آن دارند كه ايران سال به سال به درجات بالاتري از علوم و فنون دست مي يابد، كه آخرين نمونه آن پرتاب ماهواره اميد به فضا بود.
سي امين سالگرد پيروزي انقلاب گرامي باد

هیچ نظری موجود نیست: