۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

استاندار اردبيل: " ترك زبان بودن با ترك تبار بودن و ترك نژاد بودن متفاوت است".

استاندار اردبيل گفت: آغاز نهضتي علمي براي مقابله با تافته‌هاي دروغين درباره تاريخ منطقه قفقاز ضروري است. به گزارش روابط عمومي استانداري اردبيل، منصور حقيقت پور در ديدار با جمعي از قفقازشناسان آذربايجان شرقي كه در تاريخ 29 خرداد ماه (29 ژوئن) در استانداري اردبيل صورت گرفت، گفت: "ادعاهايي كه روسها در طول ساليان متمادي درباره تاريخ قفقاز طراحي كرده‌اند واقعيت نداشته و براي زدودن تحريفات صورت گرفته در اين ‌باره بايد تلاش‌هاي علمي آغاز شود". وي با بيان اين كه امروز برخي كشورهاي بيگانه با استناد به جعليات و تحريفات انجام شده در تاريخ قفقاز، افكار عمومي را در اين منطقه حساس، مهندسي كرده و به سمت اهداف خود سوق مي‌دهند، اظهار داشت: "برخي هم صدايي‌هايي آگاهانه و ناآگاهانه در داخل كشور ما با مستندات تاريخي و بسيج كردن افكار عمومي منطقه قفقاز عليه اينگونه تحريفات خنثي شدني است".
استاندار اردبيل با اشاره به اين كه اقدامات علمي و آكادميك ما در مقابل سياست‌هاي توسعه‌طلبانه بيگانگان مي‌تواند طرف‌هاي مقابل را آسيب‌پذير و خلع سلاح كند، گفت: "مقوله قوميت در منطقه در سايه عملكرد صحيح تهديد محور نخواهد بود". وي افزود: "معني هنر مديريت اين است كه با برنامه ريزي دقيق بتوان موضوعاتي را كه به ظاهر تهديد محور هستند به فرصت‌هاي بزرگ و تاريخي براي رشد و توسعه تبديل كرد".
حقيقت‌پور راه‌اندازي مباحث تبارشناسي در حوزه قفقاز جنوبي را مفيد دانست و افزود: "مي‌شود با مستدلات علمي ثابت كرد كه ترك‌زبان بودن با ترك‌تبار بودن و ترك‌نژاد بودن متفاوت است".
وي ضمن انتقاد از برخي محافل فرهنگي و آكادميك كه در خصوص مباحث حوزه قفقاز بسيار منقعل عمل مي‌كنند، اظهار داشت: "امروز جاي فيلمهاي تاريخي، آموزشي و علمي در حوزه قفقاز كه واقعيات را به افكار عمومي معرفي كند خالي است".
استاندار اردبيل نهضت احياي الفباي حوزه قفقاز را از ديگر راه‌هاي اصلاح تاريخ منطقه خواند و با بيان اينكه افزايش ارتباطات فرهنگي و دانشگاهي با كشورهاي حوزه قفقاز جنوبي نبايد ناديده گرفته شود، افزود: "به موجب اسناد تاريخي نام سرزمين بخش شمالي رود ارس كه امروز از آن با نام جمهوري آذربايجان ياد مي‌شود، "آران" بوده است و شهر باكو از قديم الايام به "بادكوبه" يا همان شهر بادگير مشهور بوده و لذا اصلاح نام سرزمين‌ها و شهرهاي منطقه هم از اهميتي خاص برخوردار است".
استاندار اردبيل گفت: "هيچ منبعي تاب مقاومت در مقابل استنادات تاريخي و غناي فرهنگي ايران اسلامي را نخواهد داشت".

هیچ نظری موجود نیست: