۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

افق مشترك

"سرژ سركسيان"، رئيس جمهور ارمنستان كه بنا به دعوت مقامات آلماني در تاريخ 21 ژوئن (31 خرداد) سال‌جاري براي ديداري سه روزه به اين كشور سفر كرده بود در سخنراني كه در موسسه "كونراد آداناور" ايراد نمود با اشاره به آينده طرح‌هاي منطقه‌اي گفت: "من واقفم كه شماري از كساني كه خواهان اجراي تحريم عليه ايران بوده و بدان راي داده‌اند موافق اين موضع‌گيري‌ها و گفته‌هاي من نخواهد بود، اما من اعتقاد راسخ دارم كه رسيدن به راه حل‌هاي منطقه‌اي بدون مشاركت ايران غير ممكن است، و نمي‌توان ايران را به حساب نياورد".
سركسيان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه براي منطقه ما بسيار اهميت دارد كه ايران را از نگراني و حس "در خطر بودن" برهانيم، گفت: "بدون تحقق اين مهم هيچ راه حلي براي مسائل پيش روي ما در آينده و حتي موضوع هسته‌اي كنوني نمي‌توان متصور بود".
رييس جمهور ارمنستان در ادامه با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي منطقه‌اي گفت: ما در حال فعاليت براي ساخت جاده‌اي با امكان تردد سريع از بنادر گرجستان، گذر از ارمنستان و اتصال به ايران و همچنين در حال آماده سازي طرح اوليه و مقدمات احداث خط آهن ارمنستان به ايران هستيم. تحقق اين طرح‌ها مي‌تواند انقلابي در ترانزيت و حمل و نقل منطقه‌اي ايجاد كند".
سركسيان به كشورهاي اروپايي خصوصا آلمان پيشنهاد كرد در اين طرح‌ها سرمايه‌گذاري نمايند.
وي در بخش ديگري از سخنراني خود با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در جهت عادي‌سازي روابط با تركيه گفت: "تركيه از اجراي تعهدات خود شانه خالي كرد. آنكارا نه تنها پروتكل‌هاي به امضا رسيده ميان دو كشور را به تاييد نرساند، بلكه با بازگشت به مواضع قبل از امضاي پروتكل‌ها، بار ديگر با منطق و زبان پيش‌شرط و تهديد سخن مي‌راند".
وي خطاب به حضار گفت: عملا تًنها مرز بسته در اروپا مرز تركيه با ارمنستان است.
رييس جمهور ارمنستان با اشاره به سياست جديد در پيش گرفته از سوي اردوغان مبني بر "عدم وجود مناقشه با كليه همسايگان"، گفت، اين سياست به ثمر نخواهد رسيد. وي موفقيت يك مجموعه و بسته سياسي راه حل‌ها براي كل منطقه قفقاز جنوبي را غير محتمل دانست و گفت: "گسترش همكاري‌هاي اقتصادي منطقه‌اي باعث آن خواهد شد كه جو اعتماد متقابل براي تجديد نظر در سياست انسداد مرزها و مناقشات موجود منطقه‌اي فراهم گردد".
به عقيده سركسيان براي دوري جستن مردم قفقاز جنوبي از ويراني و نابودي تنها يك راه حل وجود دارد و آن اينكه همسايگان به اين درك برسند كه بايد آينده را در نگريستن به يك "افق مشترك" جستجو كرد. همچنين در ملاقات با صدراعظم و در پاسخ به درخواست آنگلا مركل كه خواهان بهبودي روابط ايروان و آنكارا شده بود، رييس جمهور ارمنستان گفت: اين روند در صورتي مي‌تواند ثمربخش باشد، كه حسن نيت وجود داشته باشد كه ما چنين چيزي را در تركيه مشاهده نكرده‌ايم. سركيسيان افزود: "سياست فعلي تركيه اجازه نمي‌دهد كه در مقطع فعلي روابط ما توسعه يابد.

هیچ نظری موجود نیست: